Výsledky kontrol samostatné působnosti obcí a poznatky z činnosti za rok 2016 Nejčastější nedostatky zjišťované při kontrolách výkonu samostatné působnosti Aktuálně řešené kauzy Ing. Marie Kostruhová, ředitelka odboru veřejné správy, dozoru a kontroly
Kontroly vykonávané MV Mají metodicko-preventivní charakter Při kontrole je obec seznámena s pochybením formou kontrolního protokolu Obec sama je povinna odstranit nedostatky zjištěné kontrolou MV není obcím nadřízeno MV není univerzálním kontrolorem činnosti obcí 2
Zásady minimalizace zásahu státu do činnosti samosprávy Zásada je zakotvena v čl. 101 Ústavy : Stát zasahuje jen vyžaduje-li to ochrana zákona a to způsobem stanoveným zákonem: Zákon o obcích: § 123 ,§124 MV je kompetentní provádět dozor nad OZV, usneseními a rozhodnutími v samostatné působnosti § 129 MV je kompetentní provádět kontrolu samostatné působnosti z hlediska jejich zákonnosti ,zejména dodržování procesních podmínek 3
1. Základní výsledky kontrolní činnosti za rok 2016 V roce 2016 provedeno celkem 114 kontrol a zjištěno 515 porušení zákona (v průměru 5 porušení zákona na kontrolu). Z uvedeného počtu 114 kontrol bylo 112 kontrol komplexních a 2 kontroly dílčí zaměřeny pouze na plnění povinností stanovených zákonem č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Typ obce Počet kontrol Počet porušení zákona Obec I. 105 466 Obec II. 2 14 Obec III. 7 35 CELKEM 114 515
Výsledky kontrolní činnosti (celkový přehled)
Výsledky kontrolní činnosti (celkový přehled)
2. Srovnání z hlediska počtu zjištěných porušení Obce I. nejvyšší počet porušení zákona : 10 Obce II. III. vyšší počet porušení zákona : 7
3. Nejčastěji zjišťovaná pochybení Nejčastější porušení zákona zjišťována v oblasti: činnosti orgánů obce, působnosti při vydávání právních předpisů obce, nakládání s obecním majetkem, činnosti obce v oblasti zákona o svobodném přístupu k informacím.
Nejčastěji zjišťovaná pochybení Činnost orgánů obce Nedodržena periodicita zasedání ZO (§ 92 odst. 1 zákona o obcích) - > 21 ze 112 kontrol 19 % Obec nezveřejnila pozvánku na zasedání ZO (§ 93 odst. 1 zákona o obcích) - > 20 ze 112 kontrol 18% Chyby v zápisech ze zasedání ZO – chybějící podpisy, neuveden počet členů ZO, schválený pořad jednání, nezachycen průběh a výsledek hlasování (§ 95 odst. 1 zákona o obcích) - > 35 ze 112 kontrol tj. 32 %
Nejčastěji zjišťovaná pochybení Působnost při vydávání právních předpisů obce Absence či nedostatečné vedení evidence právních předpisů obce (porušení § 12 odst. 4 zákona o obcích) -> 63 ze 112 kontrol 56 % Neplnění povinnosti obce zasílat obecně závaznou vyhlášku po dni jejího vyhlášení MV (porušení § 12 odst. 6 zákona o obcích) –> 26 ze 112 kontrol 23 %
Nejčastěji zjišťovaná pochybení Nakládání s obecním majetkem Nezveřejnění záměru, nedodržení 15-ti denní lhůty, uzavření smlouvy bez předchozího schválení dispozice s majetkem (porušení § 39 zákona o obcích) -> 21 ze 112 kontrol 19 % Úplná absence doložky, její neúplnost či nesprávnost uvedených údajů (porušení § 41 odst. 1 zákona o obcích) -> 32 ze 112 kontrol 29 % Doložka potvrzuje, že jsou splněny zákonné podmínky právního jednání obce. Je-li listina doložkou obcí opatřena, má se za to , že povinnost předchozího zveřejnění, schválení nebo souhlasu byla splněna
Nejčastěji zjišťovaná pochybení Činnost obce v oblasti zákona o svobodném přístupu k informacím Nedostatečné zveřejnění povinných informací formou dálkového přístupu (porušení § 5 odst. 4 InfZ) -> 82 ze 114 kontrol Nezveřejnění poskytnutých informací způsobem umožňujícím dálkový přístup v zákonné lhůtě (porušení § 5 odst. 3 InfZ) -> 50 ze 114 kontrol Nevyřízení žádosti o informace v zákonné lhůtě (porušení § 14 odst. 5 InfZ) –> 30 ze 114 kontrol Nezpracování výroční zprávy ve lhůtě, nezveřejnění výroční zprávy o své činnosti v oblasti poskytování informací za předcházející rok (porušení § 18 odst. 1 InfZ) –> 47 ze 114 kontrol
Nejčastěji zjišťovaná pochybení – s nejzávažnějšími důsledky neveřejnost zasedání zastupitelstva obce pochybení v oblasti nakládání s nemovitým majetkem obce zejména pochybení spojená se zveřejňováním záměru nakládat s nemovitým majetkem schvalování právních úkonů nepříslušným orgánem
Nejčastější zjištěná pochybení- grafické znázornění
4. Aktuálně řešené kauzy Padělání a pozměňování veřejných listin – dodatečné pozvánky na zasedání ZO, dodatečné záměry Přijatá usnesení ZO uvedená v zápisech neodpovídají skutečnému průběhu zasedání ZO – doloženo audiozáznamy. obsah smlouvy neodpovídá schvalovacímu usnesení Falšování „přijatých usnesení“, která nebyla na zasedání ZO nikdy projednávána a schválena – tyto jsou obcí dále využívány, např. při získávání dotací. Obec po schválení návrhů OZV na zasedání ZO upravující poplatky za komunální odpad tyto OZV nevyvěsila na úřední desce a od 1. 1. následujícího roku vybírala poplatky podle neúčinné OZV - důsledek – obec vrací ve SŘ vybrané poplatky zpět
Bezproblémové obce Při kontrolní činnost se však setkáváme i s pozitivním přístupem, kdy je agenda samostatné působnosti obce vykonávána v souladu se zákonem. Příkladem lze uvést následující obce: Kontroly za rok 2016 Županovice, Václavice, Kovač, Krabčice, Brusné, Horní Počaply, Lipno nad Vltavou. Kontroly za rok 2017 (leden, únor) Tetčice, Slaník.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Příprava a průběh zasedání zastupitelstva obce
Informace o konání zasedání zastupitelstva obce § 93 odst. 1 zákona o obcích „Obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva obce; kromě toho může informaci uveřejnit způsobem v místě obvyklým.“. Podstatné náležitosti pozvánky: Místo konání, čas, navržený program (konkrétní body), datum vyvěšení a sejmutí z úřední desky obecního úřadu
Informace o konání zasedání zastupitelstva obce – nejčastější nedostatky Svolání zasedání po více jak 3 měsících od předchozího zasedání Zasedání se koná mimo územní obvod obce Informace o konání zasedání není vůbec zveřejněna Informace není vyvěšena po dobu stanovenou zákonem Zasedání se koná v jinou dobu nebo na jiném místě než bylo uvedeno Obec neuchovává informace o konání zasedání zastupitelstva Chybí navrhovaný program zasedání (uvedeny pouze obecné body, např. zahájení zasedání, informace starosty a ukončení zasedání)
Zápis ze zasedání zastupitelstva obce § 95 zákona o obcích: „O průběhu zasedání zastupitelstva obce se pořizuje zápis, který podepisuje starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. V zápise se vždy uvede počet přítomných členů zastupitelstva obce, schválený pořad jednání zastupitelstva obce, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení.“.
Zápis ze zasedání zastupitelstva obce Podstatné náležitosti zápisu: Počet přítomných členů – nadpoloviční většina všech členů ZO Schválený program zasedání – jednotlivé body programu Průběh hlasování – jaký návrh byl předmětem hlasování, jakým způsobem bylo hlasováno, diskuse k danému bodu Výsledek hlasování – kdo byl pro - proti - kdo se zdržel Přijatá usnesení – konkrétní a jasná formulace Podpisy starosty nebo místostarosty a dvou ověřovatelů - § 95 odst. 1 zákona o obcích Datum vyhotovení zápisu - § 95 odst. 2 zákona o obcích
Námitky člena zastupitelstva obce proti zápisu ze zasedání zastupitelstva obce, nahlížení do zápisu § 95 odst. 2 zákona o obcích „Zápis, který je nutno pořídit do 10 dnů po skončení zasedání, musí být uložen na obecním úřadu k nahlédnutí. O námitkách člena zastupitelstva obce proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva obce.“. námitky mohou směřovat proti obsahu zápisu i proti jeho správnosti námitky může podat pouze člen zastupitelstva obce, nikoli jiná přítomná osoba (§ 16 odst. 2 písm. f) a g) zákona o obcích) projednání námitky na nejbližším zasedání zastupitelstva Občan obce : k nahlédnutí celá (neanonymizovaná) verze zápisu (§ 16 odst. 2 písm. e) zákona o obcích)
Usnesení zastupitelstva obce § 87 zákona o obcích „K platnému usnesení zastupitelstva obce, rozhodnutí nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva obce, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak.“. Pokud nadpoloviční většina není pro – usnesení nevzniká (tato skutečnost se pouze zaznamenává do zápisu) V případech kdy se nehlasuje – např. „bere na vědomí“ - neznamená přijetí usnesení, či souhlas s postupem Hlasování veřejné x tajné (jednací řád)
Usnesení zastupitelstva obce Pořizování výpisů usnesení – není zákonem upraveno (jednací řád) Hlasování per rollam (písemné stanovisko) – usnesení vzniká pouze na zasedání zastupitelstva obce nikoli písemným stanoviskem zastupitele Revokace usnesení – zrušit nebo změnit přijaté usnesení lze pouze jen usnesením zastupitelstva obce
Usnesení zastupitelstva obce – nejčastější nedostatky Formulace navrhovaných a následně přijatých usnesení nejsou v souladu se zákonem (§ 84 a 85 zákona o obcích) Přijatá usnesení jsou nesrozumitelná O některém návrhu se vůbec nehlasuje, přesto se v zápise uvede jako přijaté usnesení a to ve formě „zastupitelstvo vzalo na vědomí“ Závěrečné hlasování o všech přijatých usneseních, která již byla přijata v průběhu zasedání Pořizování samostatných usnesení v podobě výpisu z již přijatých usnesení – zcela nekorespondují s usneseními přijatými ke každému bodu zvlášť uvedenými v zápise
Pracovní porady zastupitelstva obce Konání neveřejných pracovních porad zastupitelstva obce zákon nijak nevylučuje Nejedná se však o zasedání zastupitelstva obce ve smyslu § 92 a násl. zákona o obcích (není vhodné označovat jako „pracovní zasedání ZO“ apod.) Nelze přijímat usnesení, ani rozhodovat o žádných záležitostech Na pracovní poradě lze „předjednat“ určité záležitosti, které budou na programu veřejného zasedání zastupitelstva obce, nelze o nich však jakkoli rozhodovat
Právo předkládat návrhy na zařazení na pořad jednání zastupitelstva obce § 94 odst. 1 a 2 zákona o obcích „Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva obce mají jeho členové, rada obce a výbory. O zařazení návrhů přednesených v průběhu zasedání zastupitelstva obce na program jeho jednání rozhodne zastupitelstvo obce.“. Pokud požádá o zařazení bodu na program zasedání občan obce, je třeba postupovat dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích.
6. Metodická pomoc Celá řada metodických doporučení a odborných stanovisek k činnosti obcí je zveřejněna na: www.mvcr.cz/odk Aktuálně jsou nově zveřejněná stanoviska č. 1/2017 a 2/2017. Konkrétně k problematice kontrol bylo vydáno: Metodické doporučení k činnosti ÚSC č. 9 - Nejčastější nedostatky při výkonu samostatné působnosti obcí Dotazy možno zasílat na odbordk@mvcr.cz
odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Finanční a kontrolní výbory zastupitelstev obcí, jejich postavení a činnost odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Zákonná úprava I (zákon č. 128/2000 Sb Zákonná úprava I (zákon č. 128/2000 Sb., o obcích /obecní zřízení/, ve znění pozdějších předpisů) § 117 odst. 1 a 2 Zastupitelstvo obce může zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory. Svá stanoviska a návrhy předkládají výbory zastupitelstvu obce. Zastupitelstvo obce zřizuje vždy finanční a kontrolní výbor. § 118 Výbor plní úkoly, kterými jej pověří zastupitelstvo obce. Ze své činnosti odpovídá výbor zastupitelstvu obce. Počet členů výboru je vždy lichý. Výbor se schází podle potřeby. Usnesení výboru se vyhotovuje písemně a podepisuje je předseda výboru. Usnesení výboru je platné, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru.
Zákonná úprava II (zákon č. 128/2000 Sb Zákonná úprava II (zákon č. 128/2000 Sb., o obcích /obecní zřízení/, ve znění pozdějších předpisů) § 119 Finanční a kontrolní výbory jsou nejméně tříčlenné. Jejich členy nemohou být starosta, místostarosta, tajemník obecního úřadu ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu. Finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce, plní další úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce. (3) Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce, je-li zřízena, kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti, plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce.
Zákonná úprava III (zákon č. 128/2000 Sb Zákonná úprava III (zákon č. 128/2000 Sb., o obcích /obecní zřízení/, ve znění pozdějších předpisů) (4) O provedené kontrole výbor pořídí zápis, který obsahuje, co bylo kontrolováno, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen výboru, který provedl kontrolu, a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala. (5) Výbor předloží zápis zastupitelstvu obce; k zápisu připojí vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala.
Zřízení a obsazení finančního a kontrolního výboru Povinně zřizované 2 výbory u všech obcí Zřizování výborů, volba a odvolání jejich členů je ve vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce (§ 84 odst. 2 písm. l/ a m/), kterému také výbory ze své činnosti odpovídají Iniciativní a poradní orgán zastupitelstva obce – nejedná se o zvláštní orgán obce („toliko“ o orgán orgánu obce) Zřizují se zpravidla na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce Lichý počet členů - min. 3 Výbory nelze sloučit do jednoho Vyloučení některých osob z členství ve výborech ex lege
Provádění kontrol výbory O provedení kontroly rozhoduje: příslušný výbor - v rámci svých pravomocí - § 119 odst. 2 písm. a), § 119 odst. 3 písm. a) a b) zastupitelstvo obce Výstupy kontrol slouží pouze pro zastupitelstvo obce, Výbory nemohou ukládat nápravná opatření. Rozhodnutí o tom, zda a jaká se přijmou nápravná opatření, patří do působnosti zastupitelstva obce. Jakékoliv výhrady k činnosti výborů je nutno adresovat zastupitelstvu.
Oprávnění a povinnosti členů výborů Ve své podstatě provádí kontroly v rámci interních vztahů – podrobnosti k provádění kontrol je vhodné stanovit např. organizačním řádem výborů – ZO , popř. výbor sám V zájmu zajištění potřebných podkladů pro výkon kontrol jsou výbory oprávněny požadovat předložení potřebných dokladů, pokud se vztahují k předmětu kontroly od kontrolovaných osob. Právo členů výborů seznamovat se s osobními údaji je vyváženo jejich povinností mlčenlivosti a dále povinností zajistit příslušnou ochranu osobním údajům, o nichž se v rámci své kontrolní činnosti dozví (dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Otázky spojené s činností výborů I 1) Fungování výborů v případě poklesu jejich členů (rezignace, odvolání) Výbor v takové situaci nezaniká (ani v případě, že není obsazena funkce jeho předsedy; výbor byl platně zřízen), zastupitelstvo obce je povinno na nejbližším možném zasedání přistoupit (alespoň k pokusu) ke zvolení nového člena (předsedy) 2) Časová ohraničenost předmětu kontrol I když „funkční období“ výborů je shodné s funkčním obdobím zastupitelstva obce, neznamená to, že by výbory nemohly svou kontrolou zasáhnout do minulého volebního období. Jelikož činnost všech orgánů obce probíhá kontinuálně, usnesení, rozhodnutí a jiné výsledky jejich působení z předchozích funkčních období zůstávají v platnosti, tudíž nelze předem vyloučit jejich význam pro rozhodovací činnost stávajícího zastupitelstva
Otázky spojené s činností výborů II 3) Oprávnění kontrolního výboru kontrolovat uzavírání nájemních (kupních) smluv obcí Kontrola nakládání s nemovitým majetkem obce náleží dle § 119 odst. 2 písm. a) obecního zřízení finančnímu výboru. V souvislosti s pravomocemi kontrolního výboru si lze představit situaci, kdy by tento výbor kontroloval, zda byly např. příslušné smlouvy uzavřeny dle platných právních předpisů, či to, zda skutečně došlo k uzavření nájemní smlouvy s osobou, o které rada či zastupitelstvo obce rozhodly – přijaly usnesení - k takovým kontrolám není zapotřebí zvláštní pověření ze strany zastupitelstva obce.
Otázky spojené s činností výborů III 4) Vypracování zprávy z kontroly v případě nesouladu mezi některými členy kontrolního výboru, kteří příslušnou kontrolu provedli V úvahu připadají dvě možnosti: Prvním způsobem je označit provedenou kontrolu např. za zmatečnou a provést ji znovu s tím, že touto kontrolou budou pověřeni jiní členové kontrolního výboru, event. celý kontrolní výbor. Druhou možností je předložit oba (nesouladné) závěry členů kontrolní skupiny zastupitelstvu obce, neboť kontrolní výbor ze své činnosti zastupitelstvu obce odpovídá a je to právě tento orgán obce, který může v dané záležitosti rozhodnout.
Nejčastější zjišťovaná pochybení Počet členů výborů není lichý ZO zřídilo pouze jeden výbor nebo nezřídilo vůbec žádný Výbor je pojmenován jako komise – nesrozumitelnost Předseda není členem ZO Člen výboru je starosta či místostarosta, Výbor provádí kontroly bez zmocnění nad rámec zákona (často místní poplatky – režim výběru je v přenesené působnosti) Jednotliví členové provádí kontrolu z vlastní iniciativy ( bez vědomí výboru)
Metodická činnost odboru Internetové stránky odboru: www.mvcr.cz/odk E-mail: odbordk@mvcr.cz Metodické materiály k činnosti výborů: - Metodické doporučení k činnosti územních samosprávných celků č. 3 – Výbory a komise orgánů územních samosprávných celků - Stanovisko odboru č. 2/2014 – Kontrola příspěvkových organizací zřízených územními samosprávnými celky a aplikace kontrolního řádu na tento typ kontroly
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly MV ČR E-mail: odbordk@mvcr.cz Děkuji za pozornost Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly MV ČR Tel: 974 816 411 (429) E-mail: odbordk@mvcr.cz