TEORIE MOTIVACE A JEJÍ FUNKCE V PRÁCI A UČENÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
„Motivace a stimulace”
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
PSYCHICKÉ JEVY.
Život * v Lynn v Massachusetts
Motivace.
Manažerská motivace.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KATEGORIZACE HODNOT Mgr. et Mgr. Šárka Kubcová
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
Strategický leadership
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Motivace.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Motivace pracovní činnosti Motivační programy
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Ing. Ladislava Kuchynková
Motivace a vedení lidí Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Motivace.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Pracovní spokojenost všeobecných sester ve světle Herzbergovy teorie
Frederick Irving Herzberg
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Faktory bezpečné organizační kultury podle Herzbergovy motivační teorie Kateřina Ivanová | Jiří Vévoda 1.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Management - Motivování
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Motivace a vedení lidí Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Ekonomika – základní pojmy.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Management - Ovlivňování
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Proces motivace – motivační systém
Motivace. Motivace Podstata motivace Motivace je dána potřebami člověka. Tyto potřeby má každý člověk jiné. O vymezení lidských potřeb se pokusil americký.
Management - Motivování
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

TEORIE MOTIVACE A JEJÍ FUNKCE V PRÁCI A UČENÍ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/28.0326

Pojem motivace Motivace představuje umělý konstrukt,takže neexistuje komplexní způsob,kterým bychom ji mohli zkoumat. MOTIVACÍ ROZUMÍME SOUBOR ČINITELŮ PŘEDSTAVUJÍCÍCH VNITŘNÍ HNACÍ SÍLY ČLOVĚKA, KTERÉ USMĚRŇUJÍ JEHO JEDNÁNÍ A PROŽÍVÁNÍ. Výsledkem dosažení cílů je pocit uspokojení. FUNKCÍ MOTIVACE je uspokojování potřeb individua, vyjadřující nějaké nedostatky v jeho fyzickém a sociálním bytí.

TEORIE MOTIVACE Lze rozdělit do dvou skupin: které se soustřeďují na poznání motivačních příčin. ( „proč“). zaměřené na průběh motivačního procesu. („jak“). Jednou z nejznámějších motivačních teorií je Maslowova teorie potřeb (1908-1970). Tvoří pyramidální systém uspořádání v pěti rovinách.

POTŘEBY : FYZIOLOGICKÉ – strava,spánek,aktivity,zachování rodu,odpovídající pracovní podmínky,spravedlivá odměna. BEZPEČÍ A JISTOTY – jistota zaměstnání,bezpečné pracovní podmínky SOCIÁLNÍ (sounáležitosti) – potřeba sociálních kontaktů, přátelství, sympatie UZNÁNÍ – ocenění úspěchu, pověřování významnými aktivitami,odpovědností SEBEREALIZACE – prostor pro tvořivost a rozvoj osobnosti a využití osobního potenciálu

MOTIVY mají dvě složky : ENERGIZUJÍCÍ : dodávají sílu a energii jednání lidí. ŘÍDÍCÍ : dávají směr jednání lidí. Motivace není tvořena souborem motivů, ale je vztahem mezi motivem a hybnou situací. Lze také dělit na motivy: podle vzniku –primární a sekundární, podle orientace – prostředky a cíle, podle znaménka – pozitivní a negativní, podle stupně vědomí – na vědomé a nevědomé, podle intenzity…atd.

Lidé jsou motivováni především sekundárními, tj. získanými motivy Lidé jsou motivováni především sekundárními, tj.získanými motivy.(Nakonečný, 2003). Významnou roli zde hraje UČENÍ. Většina pozorovatelných tendencí chování lidí je naučena. Jevy působí na lidi odlišně podle různé kultury, ale i v rámci jedné kultury. Mezi sekundární motivy můžeme řadit: motiv sociálního kontaktu, úspěšného výkonu, motiv moci,vlastnictví….

DOVEDNOST MOTIVOVAT LIDI JE ZCELA ODLIŠNÁ OD DOVEDNOSTÍ, KTERÉ JSOU POTŘEBNÉ PRO DOBRÉ ŘÍZENÍ ÚČELEM motivace je vzbudit nadšení, zaujetí, zápal a dodat energii k činnosti. Jinak řečeno jde o to, vzbudit potřebné emoce. (Švancara,1984).

DVOUFAKTOROVÁ teorie Fredericka Herzbergra Obsahuje formulace dvou skupin vzájemně odlišných faktorů,z nichž jedny ovlivňují pracovní spokojenost, druhé pak nespokojenost. - MOTIVÁTORY (satisfaktory) – jejich pozitivní účinek se projevuje jako spokojenost, negativní pak jako nespokojenost. - FRUSTRÁTORY ( též dissatisfaktory) – jejich negativní účinek přináší nespokojenost,pozitivní nepřináší pocit spokojenosti, nýbrž pouze jen absenci nespokojenosti

Herzbergova teorie měla silný vliv na způsoby odměňování a soubory mzdových i jiných požitků,nabízených organizacemi. ( tzv.capiteria systém – zaměstnanecké výhody). Motivace rozhodně vychází od jednotlivců, nelze ji jednoduše vytvořit organizací na základě nějakého receptu.

TEORIE Davida Mc CLELLANDA Je založena na rozboru účinků tří skupin potřeb : Potřeba moci Sounáležitosti Úspěchu Odráží potřeby většiny lidí mít v organizaci přátelské kooperativní vztahy se spolupracovníky. Je významná zejména tak, kde úspěch závisí na jednání s partnery.(charakteristické pro sociálně orientované řídící pracovníky).

Potřeba moci je charakteristická pro pracovníky, kteří se snaží zaujmout a prosadit se ve významné a vlivné pozici. Typické vlastnosti pro manažerskou pozici. Potřeba úspěchu se výrazně projevuje u pracovníků,kteří řeší úkoly vyžadující tvůrčí práci. Sami si staví náročné, ale reálné cíle.

Teorie tří potřeb – C.P.Alderfer E – ve vztahu k přežití a reprodukci (EXISTENCE) R –sociálních vztahů k pracovnímu okolí (RELATEDNESS) G – dalšího osobního rozvoje, růstu osobního potenciálu (GROWTH) Potřeby různých úrovní mohou působit současně a neexistuje automatický přístup z jedné úrovně na druhou.

Mezi dissatisfaktory patří : podniková politika a správa odborný dozor, jistota práce vztahy mezi pracovníky stejné úrovně, vztahy s podřízenými, plat, pracovní podmínky postavení…. K satisfaktorům patří : Dosažení cíle, uznání, povýšení,práce sama, Možnost osobního růstu, odpovědnost ( Nakonečný,M.,2003)

Teorie očekávání – Vroomova (expektační) Opírá se o rozhodující roli dvou faktorů : HODNOTY (valence) – vyjadřuje individuální preference pro nějaký výsledek (ocenění efektu, který člověk přisuzuje dosažení cíle, ke kterému je motivován (E). OČEKÁVÁNÍ – pravděpodobnost,že určitá činnost povede k žádoucímu výsledku (O). Lze vyjádřit vztahem : M = E x O, kde M je motivační síla určená k jednání, tj.síla osobní motivace ( Nakonečný,M.,2003)

MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI V MANAŽERSKÉM KONTEXTU – účelem motivace je vzbudit touhu a přání dělat něco, co je v zájmu organizace. Přesvědčování a donucování má obdobný účel, jako motivace, Chybí zda však „touha a přání“ – zaujetí, osobní zápal, emocionální zapojení člověka do dané činnosti. Naše chování není určeno pouze motivací, ale je ovlivňováno biologickými, kulturními a situačními aspekty.

DEMOTIVUJÍCÍ TECHNIKY ROZŠÍŘENÉ MEZI MANAŽERY nerespektování lidí a donucování - zabíjí to nadšení Agresivita,neempatičnost,ignorování rovnováhy mezi životem a prací – likviduje to emoce Neúplná,nekonzistentní komunikace – ničí to porozumění

Určování cílů ze strany manažera a nepodporování týmové práce na společných cílech – vede k útlumu angažovanosti Odměňování věcí,které by odměňovány být neměly Techniky,které rozvracejí podnikovou kulturu Přijímání nefér rozhodnutí vůči lidem, která ničí důvěru