Jedovnice IVZ – terénní výuka Termín I –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
AnotacePracovní listy jako příprava pro práci v terénu. Seznamují žáky se základními pojmy a regionální tematikou. Vycházka do přírody, fotodokumentace,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_20.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Jsou venkovské školy horší než městské?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Plánování ve školní tělesné výchově
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Název projektu: Moderní škola
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
Seznámení s metodikami a způsobem využití na školách - Fyzika Závěrečná odborná konference Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a.
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Správa sociálního zabezpečení
seminář k Teorii a metodice výchovy
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Co si vezmu na….
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Diferencované stravování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Život bez střeva , Praha.
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Jedovnice IVZ – terénní výuka Termín I. 21. 05. – 24. 05 Jedovnice IVZ – terénní výuka Termín I. 21.05. – 24.05. 2007 – kombinované studium Termín II. 04.06. - 07.06. 2007 – prezenční studium Sraz : Po – 9.30 v ATC Olšovec v obci Jedovnice Autobusové spojení je možné z Brna – Stará osada, Blanska a z Vyškova. Ubytování: 9.30 – 10.15 Cena: 900 Kč Cena zahrnuje: polopenzi (3x večeře, 3x snídaně) a ubytování ve zděné budově nebo zděných chatách, protokoly, studijní a spotřební materál.

Integrované terénní pracoviště Jedovnice PdF MU Pracoviště vzniklo za účelem provozování terénní výuky ve všech jejich formách. Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tématické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu.

ATC Olšovec www.olsovec.cz

Obec Jedovnice Autobusová zastávka ATC Olšovec

Terénní výuka Terénní výuka je velmi specifická: vyžaduje spoustu času na přípravu; je náročná jak pro žáky tak pro učitele; vyžaduje dokonalé plánování, přípravu pomůcek a metodických materiálů; zahrnuje výběr míst pro krátkodobou a dlouhodobou terénní výuku a zpracování jejich charakteristik; je náročná i z finančního hlediska; je nutné dodržovat bezpečnostní hlediska; má výrazný integrační charakter; pěstuje u žáků různé druhy dovedností.

Terénní výuka Z hlediska časového ji můžeme dělit na: 1. Krátkodobou – probíhá ve škole a v okolí školy, na školním pozemku, který je pro terénní výuku upravený – meteorologická budka, místní poledník, pískoviště pro modelování, arboretum, geopark atd. Její délka je 1-2 vyučovací hodiny. 2. Středně dlouhou – vycházky do okolí školy, exkurze, návštěva muzea, planetária – obvykle trvá celý vyučovací den. 3. Dlouhodobou – vícedenní školní výlety, škola v přírodě atd.

Terénní výuka Z hlediska krajiny, ve které probíhá jde o výuku: A. V přírodní krajině více či mně pozměněné. V kulturní krajině silněji či slaběji využívané. V silně pozměněné krajině. B. V městské krajině. Ve venkovské krajině.

Terénní výuka Z hlediska vedení terénní výuky jde o výuku kterou: Připravují a vedou žáci. Připravují společně s učitelem a vedou žáci. Připravuje a vede učitel.

Vytváření metodických materiálů Zeměpis a terénní výuka Stanovení cílů terénní výuky (objectives): Uvědomění si a porozumění pojmu poloha, místo a prostor – každé místo v ČR i na Zemi má svoje specifické přírodní a kulturní podmínky a prošlo svým osobitým vývojem. Dovednosti, které vedou k tomuto cíli jsou popsány níže. Postoje – vytváření vztahu ke krajině a k odpovědnosti současné generace za stav životního prostředí pro další život lidí na této planetě.

Tyto cíle předpokládají: Naučit se zpracovat geografickou charakteristiku malé oblasti. Používat geografické dovednosti při práci v terénu mezi něž patří: práce s buzolou a různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap; zakreslování různých situací do základních map 1:10 000; vytváření výškového profilu a délky trasy z turistických map; zakreslování trasy do tématických map a konfrontace se skutečností; vytváření a popis panoramatického náčrtu; porovnávání změn v krajině pomocí historických a současných leteckých snímků a konfrontace se skutečností; sledování změn počasí; vytváření fotodokumentace; práce s přírodním materiálem. 3. Nalézat vhodné činnosti, při kterých si žáci výše uvedené dovednosti procvičí. K naplnění cílů je třeba vytvářet pracovní listy, které odpovídají věkovému stupni žáků či studentů – viz příklady.

Pracovní list č. 2 Geografická charakteristika navštívené oblasti 1. Poloha - Zjisti podle mapy ČR a zapiš matematicko-geografickou polohu obce Jedovnice - Zjisti a zaznamenej podle stanice GPS souřadnice ATC Olšovec, souřadnice vyznač i v mapce č.1 - Podle turistické mapy zjisti vzdušnou vzdálenost obce Jedovnice od okraje Brna a Blanska. - Nakresli podle mapy v atlasu obrysovou mapu ČR a vyznač přibližnou polohu Prahy, Brna a Jedovnic. - Do leteckého snímku napiš názvy rybníků v obci Jedovnice a vyznač místo, kde jste ubytovaní. Mapa č. 1

Pracovní list č. 3 - Do leteckého snímku napiš názvy rybníků v obci Jedovnice a vyznač místo, kde jste ubytovaní. Letecký snímek

Pracovní list č 5 Ukažte na fotografii hřebenáč, škrapy, jeskyni. Místo se jmenuje „ V kolíbkách“ – je tajemné svým podzemním pokračováním a krásné bílými skálami a loukou, která vyzívá k odpočinku. Místo se objevilo v několika pohádkách. Vymyslíte nějaký pohádkový příběh, který se zde mohl odehrát ? Pokud ano, můžete si jej zrovna zahrát.

Pracovní list č. 8 Využití krajiny. Popiš co vidíš na starém a na novém snímku okolí tvého bydliště a napiš, jaký je mezi nimi rozdíl.

Terénní výuka vyžaduje především „ODVAHU UČITELE“ Minimální rozsah vybavení lékárničky pro zotavovací akce pro děti a pro školy v přírodě: I.Léčivé přípravky (pouze ty, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis) II. Obvazový a jiný zdravotnický materiál III. Různé Podmínky pořádání zotavovací akce pro děti 1. Co je to zotavovací akce Zotavovací akcí je organizovaný pobyt 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou zdatnost, popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti. Za zotavovací akci se považuje i výchovně rekreační tábor pro děti a to i v případě, že se ho účastní  mladiství. 2. Kdo může pořádat zotavovací akce Osoba, která je starší 18 let. (dále jen „pořádající osoba“) 3. Co musí zajistit pořádající osoba Všechny akce řeší vnitřní předpis příslušné školy ! Atd. atd. atd.