Klimaticko-energetická politika a legislativa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Jana Smiggels Kavková Praha, PODPORA VYVÁŽENÉHO ZASTOUPENÍ ŽEN A MUŽŮ V ROZHODOVACÍCH POZICÍCH.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
1 „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Teplárenství v ČR: možnosti a překážky dalšího rozvoje Miroslav Krejčů.
Vliv energetiky na životní prostředí regionů Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu Regionální energetické fórum Ústí nad Labem,
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
ECVET v projektech KA1 odborné vzdělávání a příprava v programu Erasmus+ žádostí o grant.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Páteřní infrastruktura Liberec mobilita, energetika, ICT, sítě ŽP Východiska, priority.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 SMĚRNICE O NÁRODNÍCH EMISNÍCH STROPECH Gijs van Luyn InfoMil.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Ivo Krsička Jedinečné spojení znalostí obchodu a distribuce energií.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
Plnění výkonnostních parametrů a cenová politika ŘLP ČR, s. p
EU zimní balíček 2016 Přehled a první vyhodnocení
SROVNÁNÍ PROGRAMOVÝCH OBDOBÍ A
T I S K O V Á K O N F E R E N C E K O N F E R E N C E
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Pojem přeměna obchodní společnosti
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Kalkulátor emisí skleníkových plynů
Aktuální témata v oblasti Evropských strukturálních a investičních fondů JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů.
Společenská odpovědnost ve školství
Historické milníky EU Monika Matysová.
Dobrý den Horská klinika 2011.
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Příspěvek na konferenci
Evropský návratový fond (ENF)
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Obec Pstruží pro občany
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Nová Zelená úsporám - podpora obnovitelných zdrojů energie a úspor energie Infotherma Ostrava 22. ledna 2018 Ing. Lukáš Minařík Odbor energetiky a.
Principy fungování spolku BISON
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Elektronické aukce – trumf v rukou občanů
Přináší nám biopaliva užitek či problémy?
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Klimaticko-energetická politika a legislativa
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
EVROPSKÁ UNIE.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
CO2 – trendy, výzvy, závazky
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Národní akční plán čisté mobility
Regulační rámec ŘLP ČR, s.p.
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Modifikace Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů Systémová opatření Ing. Pavel Vinkler, Ph.D., ředitel odboru podnikatelského.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Analýza životního cyklu biopaliv
Transkript prezentace:

Klimaticko-energetická politika a legislativa Decentrální vs. Velká energetika (VŠE) 1.12.2016 Klimaticko-energetická politika a legislativa Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu pavel.zamyslicky@mzp.cz

Aktuální a připravované návrhy V rámci implementace klimaticko-energetického rámce 2030 Revize EU ETS Legislativa non-ETS, LULUCF Revize směrnic v oblasti energetické účinnosti (EED, EPBD, Ecodesign) Revize směrnice OZE (RES) a pravidla pro pokročilá biopaliva EnU – Nová governance – Národní plány (zpracování 2017, finalizace 2018!?) Design trhu s elektrickou energií Ratifikace a následná implementace Pařížské dohody Vliv tzv. brexitu, výsledků presidentských voleb v USA, aj. „neenergetické události“ na výše uvedené

https://ec.europa.eu/energy/en/news/commission-proposes-new-rules-consumer-centred-clean-energy-transition

Mezinárodní úroveň

Pařížská dohoda https://unfccc.int/resource/docs/2015/cop21/eng/l09r01.pdf Schválená všemi (téměř 200) smluvními stranami, včetně největších světových producentů emisí skleníkových plynů jako jsou Čína, USA, Rusko či Indie – historický úspěch v rámci mezinárodních vyjednávání v OSN Právně závazná dohoda zahrnující všechny strany Cíl uhlíkové neutrality v souladu s IPCC v druhé polovině století 5-leté cykly pro přezkum závazků a navyšování ambice Transparentnost a přehledné započítávání emisí Posílení významu dlouhodobého plánování a podpora pro rozvojové státy Řada doprovodných iniciativ – např. G7 „pledge to end fossil fuel subsidies by 2025“

Cíle Pařížské dohody Dlouhodobý cíl udržení nárůstu průměrné globální teploty pod hranicí alespoň 2°C v porovnání s obdobím před průmyslovou revolucí a vyvinutí úsilí o udržení oteplení do hranice 1,5 °C Globální emise by měly dosáhnout vrcholu v co možná nejkratší možné době a do 2100 by se měly blížit nule (emise=propady) Právně závazná povinnost předložit navazující cíle a vytvářet národní mitigační opatření – více jak 188 států podalo vnitrostátně stanovené národní příspěvky (INDCs), které pokrývají cca 96 % celosvětových emisí Každých pět let proběhne proces globálního posuzování dlouhodobých cílů dohody tzv. „global stocktake“ začínající v roce 2018, který má vést k přezkumu a postupnému navyšování ambice. Dohoda řeší i další oblasti – adaptace, financování, transfer technologií a capacity building.

Dopad INDCs na globální emise Zdroj dat: EC-JRC

World Energy Outlook 2016 The report notes that the Paris Agreement is “at its heart an agreement about energy.” Changes in the energy sector are ongoing, it says, and growth in energy-related CO2 emissions stalled in 2015. In general, countries are on track to meet their climate pledges, but while this will slow the rise in energy-related carbon emissions, it will not be sufficient to limit global warming to less than 2°C, it says. Renewables, the report says, are the focus of many Paris pledges. By 2040 most renewable energy will be competitive without subsidies, and costs are projected to fall further. Average solar PV costs will fall by 40-70% by 2040 and onshore wind costs will fall by a further 10-25%. The World Energy Outlook also foresees a rise in the worldwide stock of electric cars from 1.3 million in 2015 – already nearly double 2014 levels – to 30 million by 2025, and more than 150 million in 2040.

Vliv na globální energetický mix (Mtoe)

Další důležité aspekty Pařížské dohody Strany by měly zformulovat své dlouhodobé (2050) nízkoemisní a adaptační strategie do 2020 – týká se ČR i EU Ustanoven globální cíl pro adaptaci – snížit zranitelnost a posílit odolnost a spolupráci všech zemí – sdílení zkušeností a pomoc nejchudším zemím světa Explicitní zmínka o ustanovení schématu emisního obchodování s cílem dosažení nákladově efektivního snižování emisí Ustanoven výbor pro dodržování závazků dohody Vstup v platnost – minimálně 55 stran s alespoň 55% podílem na globálních emisí skleníkových plynů – aktuální stav: http://unfccc.int/2860.php 22/04/16 – v NY podpis dohody představiteli 180 států (za ČR ministr ŽP) Proces ratifikace – nyní již 115 států (75 % emisí) vč. USA, Číny a EU – vstup v platnost 4/11/2016, první CMA v listopadu 2016 COP22 Pravidla pro implementaci PD – pracovní program 2017 a 2018

Úroveň EU

Energetická unie není jen o energetice Energy Security , solidarity and trust – A fully integrated Internal Energy Market – Modernization of Energy demand - DE carbonization of the EU energy mix, Research and innovations

EU INDC a klimaticko-energetický balíček/rámec 20% Snížení emisí skleníkových plynů 20% Obnovitelné zdroje energie 20% energetické úspory 2020 40% Snížení emisí skleníkových plynů EP 40-30-40 2030 ≥27% Obnovitelné zdroje energie ≥27/30% Energetická účinnost

Plnění cílů KEB 2020 Například v elektroenergetice sice cena silové elektřiny v poslední době poklesla na nejnižší úroveň za dobu 12 let, ale koncová cena od roku 2008 roste asi o 3 % ročně.

Revize EU ETS

Revize EU ETS Návrh EK z 15/7/15 založen na závěrech ER (říjen 2014) RP ČR – 31. srpen 2015, diskuse MŽP s průmyslem a energetiky zatím 2 jednání Rady ENVI, pravidelné diskuse na WP Environment EP (ENVI, ITRE) – již zprávy zpravodajů, stovky pozm. návrhů EP – stanoviska výborů (říjen ITRE a prosinec ENVI) – plénum (únor) SK PRES – General approach? (19/12 - Finální dohoda MT/EE – 2017) 2030: EU ETS emissions at least 43 % lower than in 2005 1,74% 2,2 %

Návrh EK – klíčové body revize Aukční podíl povolenek (57 %/více jak 6 mld. EUA) Benchmarky: „flat rate“ 0,5%, 1%, 1,5% Únik uhlíku (=emisní x obchodní intenzita; nad 0,2 = 100% alokace, jinak 30%) – tiering vs. riziko uplatnění CSCF Změna alokace (na základě změny produkce) Kompenzace nepřímých nákladů (ČS by měly „should“ zavést schémata) Bezplatná alokace na elektřinu (40 % aukčních povolenek, bidding proces) Modernizační fond (cca 310 mil. povolenek, modernizace energetických systémů a zvyšování energetické účinnosti v 10 ČS, ivestment board a management committee) Inovační fond (450 mil. povolenek, demonstrace CCS, OZE, inovace v prům.) Posílení „ceny uhlíku“ v EU ETS prostřednictvím nastavení MSR?

Effort Sharing Regulation (letní balíček EK z 20.7.2016)

Snižování emisí non-ETS Sektory domácností, dopravy, zemědělství, služeb, průmyslu a odpadů Ve 2015 snížení ESD emisí o 9% oproti 2005 (ČR cíl 2020 + 9%) Nové EU Reference scenario 2016 předpokládá snížení o 16 % do 2020 a o 24 % do 2030 se stávajícíma PaMs Je tedy třeba dodatečného úsilí pro dosažení cíle EU do 2030

Principy nastavení cílů 2030 Úroveň cílů pro ČS od 0 do -40% redukce (LU, SE vs. BG) oproti 2005, Cíl ČR navržen na úrovni -14 % Hlavní kritérium pro rozdělení cílů mezi ČS 2013 GDP per capita Pro 11 “higher income“ ČS, dodatečné kritérium cost efficiency

Hlavní prvky návrhu a body pro vyjednávání Nastavení počátečního bodu výpočtu alokace AEA 2021 allocation recognises that 12 MS are allowed to increase emissions from 2017 to 2020 (ČR navýšení o 4,4 Mt CO2ekv.) Nastavení jednorázové flexibility převodu max. 100 mil EUA z EU ETS pro 9 ČS Vytváření a využití kreditů ze sektoru LULUCF do celkového objemu 280 mil. a rozdělení limitů na jednotlivé ČS (ČR 2,6 mil.) Nastavení a využití flexibilit – bankingu, půjčování a převodů jednotek AEA v rámci plnění cílů jednotlivých ČS.

Prostor pro vaše dotazy…