Turistika, turismus, sporty v přírodě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Objektivní faktory.
Příroda ovlivňuje člověka
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Vliv dopravy na životní prostředí
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
Vliv horolezectví na terén a mikroreliéf Strahov Jan Mertlík Správa CHKO Český ráj, Sdružení Český ráj, bývalý člen vrcholové komise,...
Demografie je věda, která se zabývá:
Horolezectví a jeho dopady
Volnočasové projekty a EU financování
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Moderní cyklistická doprava
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Cestovní ruch turismus, turistika, rekreace, rekreologie = cílené, záměrné cestování CR – možnost vycestování člověka a jeho setrvání mimo své bydliště,
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
ePraha a podpora turismu Ivan Seyček Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS ePraha a podpora turismu.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
ČESKO a jeho krajina.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Turistika, turismus, sporty v přírodě Jiří Šafránek Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_12.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Krajina Co to je krajina?
Integrovaný regionální operační program
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Ekonomika životního prostředí
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
- CESKY SEVER FLE Chřibská 2017.
Postavení CR v hospodářství
Výsledky projednávání
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

Turistika, turismus, sporty v přírodě Jiří Šafránek

Turistika Pohybová složka Poznávací složka Odborně technická složka Formy turistiky

Turismus Cestování, rekreace, turistika, sportovní aktivity ve volném čase Příjmy z turismu – přímé a nepřímé Celkový přínos turismu

Sporty v přírodě Sporty využívající přirozené přírodní prostředí jako hlavní objekt svého zájmu Často dochází k přetváření prostředí na umělé – golf, lyžování,

Vlivy turismu na prostředí Využívá přírodní zdroje Produkuje odpad Vyvolává nárůst dopravy Přináší nežádoucí sociální a kulturní vlivy Je významnou příjmovou položkou řady zemí včetně ČR

odpad 1 turista = 1 kg odpadu denně Nečištěné odpadní vody Znečištění mořské vody odpady z provozu na moři Znečištění ovzduší dálkovou a místní dopravou Hluk způsobený frekventovaným místem

Nežádoucí sociální a kulturní vlivy Narušení způsobu života místních obyvatel Narušení sociálních struktur – vede ke změnám chování k místnímu prostředí Změny cenové politiky dané lokality Konflikt v užívání omezených zdrojů – voda, energie, služby Změny v tradičním hospodaření - půda

Ohrožení turismu zhoršením prostředí Globální vlivy – zvýšení hladiny moře, nedostatek sněhu, změny v počasí Změna atraktivity krajiny a středisek Nedostatek pitné vody – limitující faktor Lokální znečištění ovzduší městských lokalit

Devizové příjmy a výdaje turismu v ČR

Faktory ovlivňující Turismus Mezinárodní situace – terorismus, jaderné hrátky a místní konflikty Vývoj cen ropy Ekonomický rozvoj jednotlivých světových oblastí Vztah koruny k dolaru a euru Přírodní katastrofy Počasí

Jistota a bezpečí turisté se budou více vyhýbat destinacím, které jsou považovány za méně bezpečné - při výběru destinace bude hrát větší úlohu kvalita vody (jezera, bazény, ale i vody z vodovodní sítě) - turisté budou mnohem rychleji reagovat v případě, že nabízený produkt nebude splňovat očekávané standardy - významně vzrostou náklady zaručující bezpečnost - průmysl cestovního ruchu bude pružněji a lépe reagovat a uspokojovat poptávku v krizových obdobích

Zásady pro uskutečňování trvale udržitelného turismu (TUT)– formuloval UNEP Dohled vlád jednotlivých zemí na TUT Pozornost soukromému sektoru v dodržování zásad TUT Využívat nové technologie a investovat do nich Podporovat opatření k lepší informovanosti o přínosech ekologických technologií Podporovat společný postup podnikatelů v TUT Užívat k naplnění zásad TUT ekonomické stimuly

Lyžování - obecně Zásady chování lyžaře v přírodě: využívat v maximálním rozsahu veřejnou dopravu při cestě do lyžařských středisek, lyžovat pouze tam kde je dostatek sněhu, nezanechávat odpadky, nedělat zbytečně hluk, respektovat chráněná území, pohybovat se pouze na značených lyžařských tratích a běžeckých stopách, nelyžovat v šeru a za tmy, nevstupovat do zakázaných míst chráněných území.

Lyžování - obecně Umělé zasněžování: k výrobě umělého sněhu je třeba voda, vzduch a energie (pro urychlení bodu mrznutí vody lze využít bakteriálních aditiv), obecně lze vyrobit sníh při teplotě vzduchu nižší než -3C, vlhkosti vzduchu nižší než 80% a teplotě vody nižší než 2C, spotřeba vody se pohybuje mezi 80 až 300 litry na 1m3, spotřeba energie se pohybuje mezi 2 000 až 27 000 kWh na hektar zasněžené plochy za rok, hlukové emise vysokotlakých děl se pohybují mezi 90 až 99 decibely.

Sjezdové lyžování Zásah do krajiny je způsoben: těžbou stromů v lesích z důvodu vytvoření průseků pro sjezdové tratě a vleky, odstraněním samostatných stromů, zemními pracemi, zničením cenných biotopů, rušením zvěře a jejím vyháněním z pastvin situovaných v blízkosti lyžařských areálů,

Sjezdové lyžování hlukem z provozu lanovek a vleků, mechanismů na úpravu tratí a sněhových děl, poškození vegetace, pokud půda není pokryta dostatečnou vrstvou sněhu, nevhodnou a neekologickou údržbou sjezdových tratí, produkcí odpadů.

Běžecké lyžování Zásady budování a provozování tratí: nevést tratě přes biotop významné fauny ani cenná a citlivá území, zajistit návaznost tratí na veřejné dopravní sítě, infrastrukturu pro běžecké areály integrovat se stávajícími zařízeními měst a obcí v dosahu areálu, zajistit návaznost na již vybudované tratě, ekologická údržba a úprava běžeckých tratí pokud možno lehkou technikou, optimalizovat vykácení lesního porostu k zajištění průjezdnosti udržovací techniky.

Cyklistika zřízení atraktivních cyklotras a cyklostezek může usměrnit turistické aktivity, udržení cyklistů na schválených trasách, výchova cyklistů a výzva ke spolupráci, pro výrobu kol využívat ekologicky vhodné materiály, ohleduplnost cyklistů k rostlinám a živočichům,

Cyklistika dávat přednost chodcům, dbát na bezpečnost a nepřeceňovat své síly, nenechávat v přírodě žádný odpad, neničit úrodu místních zemědělců,

Běh Vliv běžce na ŽP: výroba běžecké obuvi a oblečení, výstavba a provoz sportovního zařízení určeného pro běhání, většinou to bývá atletický stadion, účast diváků na závodech v přírodě (mají nároky na transport a produkují odpadky), masové běhy v přírodě, např. Velká Kunratická, poškozují okolní přírodu a proto dochází k eliminaci počtu účastníků.

Běh Vliv ŽP na běžce: především kvalita ovzduší na sportovištích např. úroveň smogu nebo zvýšená koncentrace přízemního ozónu. špatná kvalita ovzduší vede k snížení fyzické výkonnosti, běh v prostředí se špatným ovzduším může mít za následek zhoršení zdravotního stavu, v uzavřených prostorách bývá zpravidla koncentrace škodlivin v ovzduší nižší než ve vnějším prostředí.

Horolezectví Cvičná stěna v bývalém lomu v údolí Suché Kamenice P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Zpevněné cesty z důvodu již masivního pohybu turistů a do jisté míry i horolezců v Sasku P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Jetřichovicko – věž s návštěvností kolem 20 lezců za rok konečný stav erozí zasažená cesta průběh zpevnění P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

často na hranici upadnutí Skalní brány, okna ... často na hranici upadnutí Železivec, pískovec velmi tvrdý, ale často křehký P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Pískovec může být velmi, velmi tvrdý , nebo alespoň nějaká jeho vrstva, ale velmi často to dopadá i takto, jako např. v Dubských stěnách P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Působení vody a nižších rostlin na pískovec P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Působení vyšších rostlin na pískovec P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

dole železem osazená velmi frekventovaná cesta v Sasku Vpravo atypické jištění či umělý chyt + přisekané stupy v Lužických horách, dole železem osazená velmi frekventovaná cesta v Sasku P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Jištění po cca 1,5 m ve výšce 15 m Červené šipky označující bouldery Náprava – jen s porušením skály P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Magnézium v cestách těžkých ... ale co hůře, i v cestách lehkých P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Ať lezeme sedmové spáry bez pořádného jištění, nebo devítky ... P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Ať lezeme v Česku nebo u sousedů v Sasku P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Při lezení ctít pravidla pískovcového lezení, k tréninku využívat překližky, nebo míst vyhrazených (starý lom, ..) P. Kočka, Správa NP České Švýcarsko

Děkuji za pozornost