Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alkalické kovy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
HYDROXIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
NEKOVY. SÍRA VÝSKYT: Volný prvek ( u sopek ) Vázaná ve sloučeninách (sulfidy, sírany) VLASTNOSTI: Prvek 16. skupiny periodické soustavy prvků (6 valenčních.
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití halogenidů II TÉMATICKÝ CELEK:
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Odraz světla na rovinném zrcadle
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Halogeny Obr. 1 fluor Obr. 2 chlor brom jod
VY_52_INOVACE_08 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová  
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Autor: Stejskalová Hana
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola Damníkov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Saturn Sluneční soustava Název školy
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Obecná a anorganická chemie
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_52_INOVACE_ 07_ROZMANITOST PŘÍRODY ZŠ Zbytiny, okres Prachatice
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Halogenderiváty uhlovodíků. Halogenderiváty uhlovodíků.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Informační a komunikační technologie Informatika
17 skupina.
Drogerie – Osobní hygiena III.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Závislost elektrického odporu
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Venuše Sluneční soustava Název školy
Halogeny.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3228 Datum: 3. 1. 2013 Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Mgr. Kateřina Zimplová Ročník: 8. Vzdělávací oblast: člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tematický okruh, téma: VY_32_INOVACE_CH_03_Fluor_brom_jod_prezentace_8.ročník Metodické doporučení/anotace: DUM slouží k výkladu a rozšíření učiva

H A L O G E N Y

Fluor – vlastnosti, využití Fluor je velmi reaktivní zelený plyn. V přírodě se vyskytuje pouze ve sloučeninách – fluorid vápenatý se nazývá kazivec. Fluoridy se přidávají též do zubních past, zamezují vzniku zubního kazu. Fluor se též objevuje ve sloučeninách zvaných freony. Jsou nereaktivní, nehořlavé, snadno zkapalnitelné – našly využití jako chladící média. Ničí však ozonovou vrstvu!!

Fluor – teflon a další Fluor se vyskytuje v látce zvané TEFLON, jedná se o polymerní látku (tedy obrovskou makromolekulu, ve které se stále opakuje jediná stavební jednotka). Obr. 1 Teflon pro své mimořádné vlastnosti našel široké uplatnění – povrchy nádobí, kloubní náhrady, Goretex, Soft Shell. Je nehořlavý, má vysokou teplotu tání… Obr. 2

Brom Čistý se v přírodě nevyskytuje, protože je extrémně reaktivní. Je to jediný kapalný nekov – extrémní žíravina (velmi rychle se odpařuje – odebírá teplo, vznikají okamžitě omrzliny). Vyskytuje se tedy pouze ve sloučeninách (mořská voda). obr. 3

Brom – význam, sloučeniny Bromid stříbrný se využívá jako světločivná vrstva u „klasické fotografie“. Na světle se rozkládá a tmavne. Sloučeny bromu se využívají jako zpomalovače hoření např. v podlahových krytinách (např. linoleum). Dnes však zakázány, při hoření vznikají jedovaté látky. Obr. 4

Brom – další využití Brom je též součástí sloučenin nazývané halony, používají se v některých hasicích přístrojích. Dnes je jejich používání omezeno, protože halony velmi významně poškozují ozonovou vrstvu. Obr. 5

Jod – vlastnosti, využití Jod je pevná krystalická látka. Je součástí hormonů štítné žlázy, jod se přidává i do některých potravin (sůl). Jod je též součástí dezinfekčních prostředků – JODOVÁ TINKTURA je jod rozpuštěný v lihu. Jodové tablety se používají v případě jaderných havárií a útoků. Zamezují negativnímu působení radioaktivity. Obr. 6

Zdroje: Druhý snímek vytvořen s pomocí souboru PERIODICKÁ SOUSTAVA CHEMICKÝCH PRVKŮ z www.datakabinet.cz (škola má licenci k používání) Obr. 3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Bromine_vial_in_acrylic_cube.jpg Obr. 4 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Bromid_st%C5%99%C3%ADbrn%C3%BD.PNG Obr.5 http://www.hasicibrezinka.cz/muze-se-hodit/hasici-pristroje/ Obr.6 http://projekty.komentovaneudalosti.cz/psp/Jod/Jod.html Obr. 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Teflon_structure.PNG Obr. 2 http://www.todayifoundout.com/wp-content/uploads/2011/08/teflon.jpg