Participativní rozpočet Úvodní veřejné setkání s občany městské části Praha 8. února 2017 Jiří Urválek - koordinátor
Co je participativní rozpočet? Společný projekt Městské části Praha-Slivenec a obyvatelstva městské části za podpory české neziskové organizace Agora Central Europe. Česky bychom tedy tento proces mohli nazvat účastnickým rozpočtem. Jde o nástroj zapojení veřejnosti do procesu tvorby konkrétních projektů, jejich výběr, volbu a následný monitoring.
Kde zjistím informace? Na webu www.praha-slivenec.cz v sekci Participativní rozpočet Veškeré informace, mapové podklady Pravidla pro podávání návrhů Termíny, lhůty Potřebné formuláře ke stažení Emailem na adrese posta@praha-slivenec.cz Telefonicky na 251 812 249 – koordinátor Na vývěskách MČ v městské části
Jak to funguje? Radnice vymezila 600 tis. z ročního rozpočtu Občané mohou do 28. února podat návrhy, co by se za tyto peníze mělo ve městě vylepšit. Úřad posoudí jejich realizovatelnost Na základě připomínek spoluobčanů autor dopracuje návrh ve spolupráci s úřadem, odborníky do realizovatelné podoby. Vyvrcholením je hlasování o tom, které návrhy obyvatel má obec realizovat.
Pravidla pro podávání návrhů 1/2 Realizace návrhů musí být v kompetenci Městské části. Návrh musí být realizovatelný do konce r. 2017. náklady na realizaci návrhu nepřesáhnou limit 250 tis. Kč. vč. DPH Roční provozní náklady projektu nepřesáhnou 30% nákladů na realizaci. Náklady na případnou projektovou dokumentaci jsou součástí rozpočtu, nemohou být ale jeho jedinou položkou.
Pravidla pro podávání návrhů 2/2 V případě investičních projektů se tyto mohou týkat pouze pozemků a majetku, jenž je v kompetenci MČ (může se jednat pozemky ve vlastnictví HMP nebo ve správě MČ). Návrh musí podat osoba starší 15 let, která prokáže bydliště v Městské části Praha-Slivenec. Každý obyvatel může podat i podpořit více než jeden projekt. Návrh musí být podán předepsanou formou.
Jak má vypadat návrh? 1/2 Návrhy občanů budou mít podobu projektového návrhu, ve kterém bude popsáno následující: Název návrhu Detailní popis návrhu (obsahující zejména popis výchozí situace, popis navrhovaného řešení (účel, cíl, aktivity atp.) Uvedení lokality, ve které má k realizaci dojít (GPS nebo parcelní číslo, v případě konkrétního o místa) Odhadované náklady na realizaci Odhadované náklady na údržbu, provoz apod.
Jak má vypadat návrh? 2/2 ilustrativní fotografie (např. fotografie současného stavu, ilustrace možného řešení atp.) osobní údaje autora návrhu a kontaktní spojení Povinnými přílohami jsou: podpisový arch, který dokládá, že návrh podporuje alespoň 10 obyvatel MČ, souhlas autora se zpracováním osobních údajů Nepovinnými přílohami pak jsou všechny další podklady, které ilustrují autorův záměr (např. studie, výkresy, ilustrační fotografie atp.)
Jak podat návrh? Návrh se musí podat na předepsaném formuláři se všemi povinnými přílohami. Návrh musí obsahovat stručné shrnutí návrhu v rozsahu cca 300 znaků Návrh je podán na Úřad městské části elektronicky na adresu posta@praha-slivenec.cz Návrh lze podat rovněž v papírové podobě na adresu Městské části Praha-Slivenec, K Lochkovu 6/2, Praha 5, a to osobně nebo poštou. Návrh musí být doručen do 28. 2. 2017 včetně.
Hodnocení návrhů koordinátorem Návrhy projektů u sebe soustřeďuje koordinátor, který provede kontrolu jejich formální správnosti. V případě formálních nedostatků vrací návrh autorovi k dopracování. Autor má 5 pracovních dní na formální doplnění svého návrhu a jeho opětovné odevzdání. V případě formální správnosti koordinátor postupuje odbornému pracovníkovi ÚMČ, který je zodpovědný za další komunikaci s autorem. Formálně ověřené návrhy koordinátor zveřejní prostřednictvím webových stránek MČ
Hodnocení návrhů odborníkem Odborný pracovník provede kontrolu realizovatelnosti návrhu. Zejména se zaměří na popis aktivit a jim odpovídajícího rozpočtu návrhu a hodnocení kompetentnosti MČ pro realizaci. Na základě posouzení bude vydáno stanovisko, které návrhy projektů rozdělí na skupiny: I. realizovatelné v podobě navržené autorem, II. realizovatelné v případě dílčích úprav (např. změně aktivit a snížení nákladnosti atp.), III. nerealizovatelné ani v případě dílčích úprav.
Zpětná vazba pro autory návrhů O zhodnocení a stanoviscích k odevzdaným návrhům budou navrhovatelé informování na kontaktech uvedených v návrhu, a to do nejpozději do 15 pracovních dnů od odevzdání daného návrhu. V případě návrhů zařazených ve skupině II. - „realizovatelné v případě dílčích úprav“ je daný odborný úředník odpovědný za další komunikaci s autorem a nabídnutí možnosti konzultovat a upravit daný návrh tak, aby se stal realizovatelným.
Setkání autorů s veřejností 29. března 2017 Autoři na veřejném setkání představí své návrhy spoluobčanům a budou s nimi diskutovat o případných připomínkách, vylepšeních atp. Prezentovány budou záměry, které jsou formálně i obsahově v pořádku. Během dubna proběhne finalizace návrhů ve spolupráci autor – úřad, příp. odborník. 15. květen – zveřejnění projektů k hlasování
Závěrečné hlasování (květen) Hlasování se zúčastní obyvatelé MČ, kteří v den hlasování dovršili 16 let. Při hlasování bude využit takový hlasovací algoritmus, který umožní distribuci kladných i záporných hlasů mezi jednotlivé návrhy v poměru 2:1. Konkrétní počet hlasů bude stanoven na základě počtu návrhů, o kterých se bude hlasovat. Hlasující může rozdělit své hlasy mezi libovolné návrhy. Jednomu návrhu však maximálně jeden hlas.
Příklady, nápady… Výstavba, rekonstrukce dětských hřišť, fitness hřišť apod. Zkrášlení nevzhledných objektů (trafostanice, přístřešky) Bezbariérové přístupy Revitalizace zanedbaných veřejných prostranství Obnovy městského mobiliáře Opravy křížků, kapliček, zvoniček a cokoliv, co splňuje kritéria Projektu participace
Zahrada MŠ
Bezbariérový přístup
Zvonička
Veřejný prostor
Záhon s lavičkou
Trafostanice
Trafostanice
Autobusová zastávka
Participativní rozpočet Děkuji za pozornost Jiří Urválek 8. února 2017