Poznatky ochránce z aplikační praxe kontrolního řádu KVOP Brno, 13

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení a postupy při správě daní
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Vedení správního řízení
DOVOLÁNÍ.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Martina Kotrčová, Martina Rychlíková, Marie Tošovská 1. Ročník VSRR
Základní zásady činnosti správních orgánů Lucia Madleňáková
Kontrola veřejné správy
Správní právo procesní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Systém kontrolní činnosti SEI
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Odpovědnost za pořádkové správní delikty
Systém kontrolní činnosti SEI
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Občanské právo procesní
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Kontrola a terénní šetření v praxi orgánů ochrany životního prostředí JUDr. RNDr. Jitka Jelínková, Ph. D. vedoucí právního odboru České inspekce životního.
ZÁKON O POMOCI V HMOTNÉ NOUZI A KOMPETENCE STAVEBNÍCH ÚŘADŮ JUDr. Eva Kuzmová.
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obecný daňový proces.
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Zákon č. 255/2012 o kontrole (kontrolní řád)
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Miroslav Frýdek 13. prosince 2016
Procesní prostředky regulace správního řízení
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
GDPR a budoucí redakční praxe
Řízení a postupy při správě daní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Poznatky ochránce z aplikační praxe kontrolního řádu KVOP Brno, 13 Poznatky ochránce z aplikační praxe kontrolního řádu KVOP Brno, 13. prosince 2016 JUDr. Veronika Gabrišová© Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

O čem to bude: Kontrola - právní úprava, základní pojmy Přijímání podnětů k zahájení kontroly z moci úřední Mlčenlivost a ochrana totožnosti podatele Zahájení kontroly Obstarávání kontrolních podkladů Ukončení kontroly Nesouhlas s výsledkem kontroly JUDr. Veronika Gabrišová © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Kontrola – právní úprava, základní pojmy kontrolní řád, správní řád, právní úprava speciální kontrola – proces zjišťování reálného stavu věci kontrolní orgány – kontrolující X kontrolovaná osoba JUDr. Veronika Gabrišová © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Přijímání podnětů k zahájení kontroly aplikace § 42 správního řádu příklady dobré praxe – přijímání podnětů včetně příloh vyrozumívání podatele Kazuistika ochránce: 1867/2013/VOP 4146/2011/VOP 4913/2012/VOP JUDr. Veronika Gabrišová © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Doporučení ochránkyně k přijímání podnětů k zahájení kontroly Podnět je neformální písemností = správní řád nevyžaduje formální ani obsahové náležitosti. Povinnost kontrolního orgánu přijmout podnět k zahájení kontroly = povinnost přijmout přílohy podnětu + vyhodnotit využitelnost v rámci dalšího postupu. Pořádkovou povinností kontrolního orgánu je vyrozumět podatele do 30 dnů od obdržení podnětu o tom, jak naložil s informacemi obsaženými v podnětu. Vyrozumění podatele by mělo obsahovat odůvodnění v takovém rozsahu, aby nevzbuzovalo důvodné podezření na nečinnost úřadu či svévolné uplatnění správního uvážení (principy dobré správy přesvědčivost a otevřenost). Nemůže-li správní orgán ve lhůtě 30 dnů zhodnotit, zda je třeba správní řízení/kontrolu zahájit, informuje podatele o pokračování prověřování podnětu. Po získání relevantních informací jej vyrozumí, zda zahájí řízení/kontrolu nebo podnět odloží. Správní orgán může změnit své rozhodnutí zahájit řízení z moci úřední/kontrolu na základě podnětu, avšak musí o tom informovat stěžovatele, a to do 30 dnů od podání podnětu, nebo jej v této lhůtě alespoň vyrozumět o chystané změně způsobu vypořádání podnětu. Toto vyrozumění musí být přiměřeně odůvodněné (princip vstřícnosti veřejné správy). JUDr. Veronika Gabrišová © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Před zahájením kontroly Prověřování podnětů dle § 3 kontrolního řádu Doporučení ochránkyně k provádění úkonů před zahájením kontroly: Využívání podání vysvětlení dle § 137 správního řádu přichází v úvahu v době před kontrolou i po ní. Podat vysvětlení kontrolnímu orgánu může každý. Podání vysvětlení dle § 137 SŘ JUDr. Veronika Gabrišová © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Povinnost mlčenlivosti a ochrana totožnosti podatele podnětu význam a rozsah mlčenlivosti prolomení, zbavení a zproštění mlčenlivosti zajištění ochrany totožnosti podatele podnětu v praxi – úskalí, problémy nahlížení do kontrolního spisu oddělené vedení kontrolního a podnětového spisu JUDr. Veronika Gabrišová © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Doporučení ochránkyně k povinnosti mlčenlivosti Kontrolující NESMÍ PŘÍMO PROZRADIT PODATELE podnětu ke kontrole. Kontrolující v průběhu kontroly POSTUPUJE CO NEJOBEZŘETNĚJI, aby ani dalšími úkony nebylo možné zjistit, podatele podnětu. Kontrolující zajistí, aby totožnost podatele nevyplynula ani ze struktury protokolu o kontrole. Kontrolující SMÍ ODHALIT TOTOŽNOST podatele, jen pokud jej této povinnosti ZPROSTÍ. O možnosti zproštění a následcích musí kontrolující podatele POUČIT, zejména v případech, kdy jeho totožnost není možné utajit, má-li být dosaženo účelu kontroly. O poskytnutí poučení a zbavení mlčenlivosti je třeba učinit ZÁZNAM ve spise. Pokud podatel ZBAVÍ kontrolní orgán MLČENLIVOSTIi, nemůže kontrolní orgán chránit identitu podatele pouze na základě své úvahy, zvláště pokud v důsledku takové ochrany nemůže řádně zjistit skutkový stav. 6607/2009/VOP 6797/2013/VOP 7644/2012/VOP JUDr. Veronika Gabrišová © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Zahájení a průběh kontroly - obstarávání kontrolních podkladů Provádění neohlášených kontrol Součinnost povinných osob Využívání přizvaných osob Volba kvalitativně a kvantitativně vhodného kontrolního vzorku Jiné mechanismy obstarávání kontrolních podkladů 1272/2011/VOP 4785/2013/VOP 6767/2013/VOP 7644/2012/VOP JUDr. Gabrišová Veronika© Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Doporučení ochránkyně k provádění neohlášených kontrol Provedení neohlášené kontroly je vhodné zejména v případech, kdy by doručení oznámení o zahájení kontroly mohlo zmařit či výrazně komplikovat zjišťování skutkového stavu. JUDr. Gabrišová Veronika© Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Ukončení kontroly určení okamžiku ukončení kontroly co má obsahovat kontrolní protokol kontrolní zjištění a hodnocení zjištěních nedostatků kontrolní spis opatření k nápravě JUDr. Gabrišová Veronika© Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Doporučení ochránkyně k obsahu kontrolního protokolu Kontrolní protokol nemá povahu rozhodnutí - neukládá povinnosti ani nezakládá práva... Doporučení ochránkyně k obsahu kontrolního protokolu informace o tom, co bylo kontrolou zjišťováno které podklady si kontrolující opatřil co bylo kontrolou zjištěno konstatování zjištěných nedostatků a porušení právních předpisů předmět kontroly jak zjištěný skutečný skutkový stav věci právní posouzení kontrolních zjištění JUDr. Gabrišová Veronika© Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Doporučení ochránkyně k obsahu kontrolního protokolu a kontrolního spisu 7876/2014/VOP Kontrolující musí řádně odůvodnit zjištěné porušení právních předpisů a opřít je o shromážděné doklady v kontrolním spisu. Samotný průběh kontroly je třeba zdokumentovat v takovém rozsahu, aby postup při kontrole jednoznačně vyplýval ze spisového materiálu. Jedině tak lze závěry kontroly přezkoumat, posoudit jejich průkaznost a skutečnost, zda kontrolní orgán zjistil stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti. Pokud je v kontrolním protokolu odpovídajícím způsobem popsáno, jak kontrolující ke kontrolním zjištěním dospěl, postup kontrolního orgánů působí přesvědčivěji. Řádné zpracování kontrolního protokolu může přispět k tomu, že kontrolovaný spíše kontrolní závěry akceptuje jako akt aplikace práva vydaný v souladu se zákonem, než že je bude rozporovat či namítat projev libovůle správního orgánu. Spisová dokumentace by měla zahrnovat vše, z čeho kontrolní orgán vycházel při formulaci závěrů v kontrolním protokolu. 1758/2014/VOP JUDr. Veronika Gabrišová© Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Nesouhlas s výsledkem kontroly námitky proti kontrolním zjištění x stížnost proces vyřizování námitek vady námitek oprava nesprávnosti a došetření dodatek k protokolu o kontrole JUDr. Veronika Gabrišová © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Ukládání opatření k odstranění zjištěných nedostatků kde to výslovně umožňuje lex specialis ukládání právní povinnosti ve formě rozhodnutí v materiálním smyslu, přezkum dle § 65 odst. 1 s. ř. s. požadavky na rozhodnutí: URČITOST Městský soud v Praze ze dne 26. 8. 2014 čj. 5 A 134/201-55 Kdo uložil ON na základě jakého zákonného zmocnění komu se ukládá ON v čem spočívá ON (konkrétně a určitě) jakým způsobem má být ON provedeno stručné odůvodnění úvah vedoucích k uložení JUDr. Veronika Gabrišová. © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013

Shrnutí poznatků, doporučení pro praxi Vaše dotazy, zpětná vazba Co jste si z dnešního dne odnesli? Co pro Vás bylo zajímavé? JUDr. Gabrišová Veronika © Copyright Veřejný ochránce práv, 2013