Seminář o stavebním spoření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část IV: Stavební spořitelna v Excelu.
Advertisements

TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R16_Jednoduché úrokování TEMA: Matematika.
Roman Kozma Petra Voborníková Lucie Vomlelová. Obsah prezentace: 1. Stavební spoření – fáze spoření 2. Historie stavebního spoření 3. Stavební spoření.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část VI: Podmínka rovnováhy a SKLV.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R17_Stavební spoření TEMA: Matematika.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Ing. Kateřina Lichtenberková
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Složené úrokování Tematická oblast
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Měnová soustava, měnová politika
Příjmy z kapitálového majetku
Vklad Obchodní zákoník definuje vklad jako peněžní prostředky nebo jiné penězi ocenitelné hodnoty, které se společník zavazuje vložit do základního kapitálu.
Seminář pro příjemce OPVK
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Financování přímých NIV
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základy statistické indukce
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Zdroje financování majetku - PASIVA
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Část XI: Stavební spoření očima klienta
Část X: Finanční řízení stavební spořitelny
Část VIII: Úvod do stavebního spoření
Teritoriální setkání - Finsko
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
Teritoriální setkání Ukrajina
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Modely obnovy stárnoucího zařízení
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Seminář o stavebním spoření
Vklady, stavební spoření
Splátkový kalendář s využitím MS Excel
Seminář o stavebním spoření
Seminář o stavebním spoření
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Seminář o stavebním spoření
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ÚVĚRY Buřinka pro produkt Úvěr od Buřinky - kromě pevné úrokové sazby - dává klientovi nově možnost výběru i fixace úrokové sazby na 3 roky. Podmínky.
Transkript prezentace:

Seminář o stavebním spoření Část V: Stavební spořitelna v Excelu

Proč matematika stavebního spoření?

Opakování – příklad o deseti přátelích 10 lidí spoří na dům v hodnotě 1000 zlatých Každý uspoří ročně 100 zlatých (musel by spořit 10 let) Spoří-li společně, může každý rok jeden z nich získat dům Průměrná čekací doba se tak zkrátí z 10 na 5,5 roku

Příklad VOP Objem prostředků pro přidělení Přidělením cílové částky se rozumí vyčlenění této částky ze společných prostředků pro přidělení k určitému termínu. Prostředky pro přidělení tvoří úložky na účtech účastníků, platby na umoření dříve poskytnutých úvěrů všech účastníků, zálohy státní podpory evidované na účtech účastníků, úroky z úspor a další prostředky, které má stavební spořitelna k poskytování úvěrů k dispozici.

Od uzavřeného systému k otevřenému

Uzavřený a otevřený kolektiv Uzavřený kolektiv – „na jedno použití“. Vhodný pro svépomoc Bez profesionálního managementu Umožňuje losování Nevhodný pro komerční využití Otevřený kolektiv může fungovat trvale Losování úvěru však není reálné, musí být nahrazeno mechanismem přidělování

Od losování k přidělování Stavební spořitelna má omezené zdroje, nemůže poskytnout úvěr každému a hned (nikdo by nespořil, každý by čerpal úvěr) V uzavřeném systému lze použít losování (viz příklad o deseti přátelích) V otevřeném systému je losování velmi problematické – není zajištěno, že daný účastník bude v konečném čase vylosován (pravděpodobnost vylosování je stále 1/n)

Od losování k přidělování Řešením je přidělování úvěrů založené na matematickém základě – úvěr je přidělen až poté, co účastník poskytne své naspořené peníze na dostatečně dlouhou dobu ostatním (Německo, 30. léta 20. století).

Fond stavebního spoření + uspořené částky účastníků ve fázi spoření – pohledávky za účastníky v úvěrové fázi + cizí zdroje = fond stavebního spoření

Peněžní toky

Stavební spořitelna jako banka Úvěry ze stavebního spoření jsou poskytovány zásadně z primárních zdrojů (vklady účastníků) Fond stavebního spoření: FSS = V-U > 0 Jiný pohled: U/V ≤ 1 Základním úkolem matematiky stavebního spoření je zajistit rovnováhu mezi vklady a úvěry

Model stavební spořitelny

Jednoduchý model Pomocí tabulky v Excelu Umožní jednoduše a názorně modelovat různé situace Předpokládejme stejné chování všech účastníků Předpokládejme konstantní nové obchody (počet nově přišedších účastníků)

Profil klienta

Modelujeme spoření Rok 1. účastník 2. účastník 3. účastník 4. účastník Celkem 1 100 2 200 300 3 600 4 400 1000 5 500 1500 6 7 8

Modelujeme úvěr Rok 1. účastník 2. účastník 3. účastník 4. účastník Celkem 1 2 3 4 5 6 -500 7 -400 -900 8 -300 -1200 9 -200 -1400 10 -100 -1500 11 12 13

Výsledek

Výsledek Po určité době se ustálí stacionární stav Doba potřebná pro ustálení je dána „délkou profilu“ (dobou života jednoho účastníka) Měli jsme štěstí, FSS je stále nezáporný

Příklad č. 2

Výsledek č. 2

Výsledek č. 2 Opět se ustálil stacionární stav, ale tentokrát je nepřijatelný (FSS < 0) Proč je nepřijatelný? Za této situace nemá stavební spořitelna prostředky pro poskytování úvěrů Musela by hledat zdroje na peněžním trhu → úrokové riziko!

Měnící se počet nových účastníků   1. rok 2. rok 3. rok 4. rok Celkem Rok\Počet 10 20 50 100 1 1000 2 200 2000 4000 3 300 3000 5000 12000 4 400 6000 10000 30000 5 500 8000 15000 20000 48000 6 60000 7 Vzor profilu 25000 40000 65000 8 50000

Skokový nárůst nových smluv

Skokový pokles nových smluv

Příklad č. 3 Zadání je podobné jako u příkladu 2, ale ne každý klient čerpá úvěr. Každý rok přijde 21 nových klintů, ale pouze 10 z nich čerpá úvěr. Ostatní klienti jsou klienti přátelští.

Příklad č. 3 Každý rok přijde 21 nových účastníků Rok VZOR 21 x Celkem   Celkem 1 100 2100 2 200 4200 6300 3 300 12600 4 400 8400 21000 5 6 7

Příklad č. 3 ...úvěr čerpá pouze 10 účastníků Rok VZOR 10x Celkem 1 2   2 3 4 5 -600 -6000 6 -500 -5000 -11000 7 -400 -4000 -15000 8 -300 -3000 -18000 9 -200 -2000 -20000 10 -100 -1000 -21000 11 12

Příklad č. 3

Příklad č. 3 - poučení Pokud se část účastníků vzdá nároku na úvěr (přátelští účastníci), může se dříve nestabilní systém (viz příklad č. 2) dostat do rovnováhy.

Modelování - závěr Za pomoci modelu můžeme predikovat budoucnost a to na řadu let dopředu Musíme mít na paměti omezující předpoklady Model nám řekne CO SE STANE, KDYŽ... Často potřebujeme vědět CO UDĚLAT, ABY... Například: JAK ZAŘÍDIT, ABY BYL FOND STAVEBNÍHO SPOŘENÍ NEZÁPORNÝ?