Právní úprava na úseku občanských průkazů, cestovních dokladů a evidence obyvatel Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: JUDr. Ing. Radek Jurčík, Ph.D. Kamila Dupáková
Cíl práce zpracovat legislativu na úseku občanských průkazů, cestovních dokladů a evidence obyvatel analyzovat vývoj legislativy za poslední roky, slabé a silné stránky legislativy současné doporučit možný vývoj legislativy do budoucna
Metodika práce využití odborné literatury a legislativních podkladů pro získání teoretických poznatků analýza silných a slabých stránek současné právní úpravy
Občanský průkaz identifikační dokument – je znám po celém světě, obava zneužití citlivých údajů současná právní úprava zakotvena v zákoně č.328/1999 Sb. občanský průkaz - veřejná listina, kterou občan prokazuje své jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné číslo, podobu a státní občanství ČR výkonem státní správy pověřeny obecní úřady obcí s rozšířenou působností Informační systém občanských průkazů je informačním systémem veřejné správy
Cestovní doklad v zahraničí je více využíván i jako identifikační dokument v daném státě; v České republice užíván pro cestování do zahraničí současná právní úprava zakotvena v zákoně č.329/1999 Sb. zákonem č. 136/2006 Sb., zavedeny pojmy „E-pas“ (personalizovaný cestovní doklad se strojově čitelnou zónou a biometrickými údaji uloženými v bezkontaktním čipu), „biometrické údaje“ (údaje získané záznamem tělesných a biologických charakteristik jedince) Informační systém cestovních dokladů je informačním systémem veřejné správy
Evidence obyvatel dlouhá tradice, spojovaná se sčítáním lidu současná právní úprava zakotvena v zákoně č.133/2000 Sb. trvalý pobyt – adresa pobytu občana v ČR, kterou si sám zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, byt nebo zaměstnání a sice v objektu, který je označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním a který je podle zvláštního právního předpisu určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci Informační systém evidence obyvatel je informačním systémem veřejné správy (vzájemná propojenost jmenovaných systémů)
Praktická část analýza slabých stránek analýza silných stránek doporučení pro možnou budoucí právní úpravu statistika na úseku občanských průkazů, cestovních dokladů a evidence obyvatel
Slabé stránky od zavedení cestovního pasu se strojově čitelnými údaji a nosičem dat lze vyřídit cestovní pas pouze u obecního úřadu obce s rozšířenou působností osvědčení o státním občanství pro potřebu cestovních dokladů za poplatek, možno požádat pouze u matričního úřadu podle místa trvalého pobytu občanské průkazy nelze vydat s dobou platnosti bez omezení do občanského průkazu není možné provádět žádné změny nejednotný způsob předávání údajů mezi orgány na úseku evidence obyvatel výpis z informačního systému evidence obyvatel lze poskytnout pouze o osobě, která žádá evidence obyvatel se vede podle čísel popisných nebo evidenčních, popřípadě orientačních, zákon ale ukládá ohlašovně sdělit vlastníkovi části objektu, osoby hlášené v této části správní řízení o zrušení trvalého pobytu,jako jediné občansko-právní řízení vedeno na nejnižším stupni veřejné správy
Silné stránky doklady na vysoké technické úrovni propojení systémů, jak uvnitř této agendy tak i zpřístupnění Informačního systému evidence obyvatel jiným orgánům veřejné správy možnost požádat o cestovní doklad i v zahraničí u zastupitelského úřadu možnost požádat o vydání občanského průkazu a poté si jej vyzvednout u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo matričního úřadu v ČR
Doporučení pro možnou budoucí právní úpravu poskytnout údaje z Informačního systému evidence obyvatel o osobách příbuzných v řadě přímé stanovit poplatek za podání žádosti o zrušení trvalého pobytu, přenést výkon této agendy na obecní úřady obcí s rozšířenou působností ve správním řízení o zrušení trvalého pobytu definovat zánik užívacího práva v zákoně o evidenci obyvatel vyjmenovat subjekty, oprávněné čerpat údaje z Informačního systému evidence obyvatel upravit místo trvalého pobytu dítěte v době narození zavedení elektronického občanského průkazu zrušit odnětí cestovního dokladu pokud dojde ke snížení trestné odpovědnosti na 14 let, snížit hranici pro podání žádosti o občanský průkaz
Závěr současná právní úprava vychází z historických pramenů různé doby, různé politické vlivy se na této agendě odrazily zlidštění a přiblížení agend občanům převodem od policie na obecní úřady evidence vedeny jak v papírové tak i v počítačové podobě, což vede k usnadnění vyřizování na úřadech posílení stability právního řádu a osobních dokladů