RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mistr Jan Hus Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Advertisements

Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Anglická revoluce v 17. století
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Husitství v kostce.
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
REFORMACE A NĚMECKÁ SELSKÁ VÁLKA
 Vláda =  Hospodářství =  Společnost =  Náboženství = absolutismus, oslabení Habsburků úpadek zemědělství, úbytek poddaných úbytek obyvatel, význam.
Husitská revoluce konec.
Reformace Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Vznik státních útvarů V.
7. ročník Pozdní středověk
Registrační číslo projektu:
POČÁTKY KAPITALISMU V ANGLII
Evropa po třicetileté válce
Základní typy monarchií
POKRAČOVÁNÍ GOTIKY – VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK – SPOLEČNOST V DOBĚ PŘEDHUSITSKÉ: UČEBNICE – STR. 50 a 51 – VYPSAT NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INFO O: - PRÁCE NA 10 MINUT Zeman.
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.třída.
Evropa na počátku novověku
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
MARTIN LUTHER 1483 – 1546.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Vyber co sem nepatří katolíci luteráni kalvinisté
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Počátky: 1419 – 1421 Pražská defenestrace – 4 pražské artikuly
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
VY_32_INOVACE_23-08 Reformace 2/ Německá reformace.
Reformace v Německu a její šíření v Evropě
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Václav.
Česká společnost v předhusitské době
Reformace Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Kalvinismus Anglikánská církev
1/ Předehra 2/ švýcarská reformace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Šíření reformace v Evropě
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Předchůdci Husovi, Jan Hus
Svatá říše římská, Rusko
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
Jan Hus a jeho předchůdci
Byzantská říše Důležité pojmy
Náboženská reformace 2.stupeň ZŠ Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Náboženská reformace a protireformace Název sady: Pozdní.
Reformace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu ISSN 1802–4785.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_
Habsburská monarchie po třicetileté válce
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Hádej, kdo jsem? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Rudická. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_DĚJEPIS
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Anglická revoluce Stuartovci - Karel I. - rozmařilý král
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Dějiny významných států v evropě
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_02
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Náboženské války ve Francii
Presbytariánská církev
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Reformace a protireformace v Evropě
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648)

Výroba zboží Ve středověku v řemeslnické dílně zaměstnával mistr – majitel dílny, jen několik tovaryšů a učňů. Výrobky sami zpracovávali od začátku do konce a sami také zboží prodali.

Výroba zboží V období novověku se zvýšil zájem (poptávka) o nejrůznější zboží ( plátno, sukno, sklářské výrobky…) Středověké řemeslnické dílny nestačily tolik zboží vyrobit. Proto vznikly rukodílny – manufaktury. V manufaktuře pracovalo více dělníků a tím se vyrobilo i více zboží.

Výroba zboží Další změnu přineslo zavedení dělby práce. Dělník nezpracovával celý výrobek sám, ale provedl pouze část, potom předal rozpracovaný výrobek dalšímu dělníkovi a tak to šlo dál, dokud nebyl výrobek hotový. Hotový výrobek se neprodával přímo zákazníkovi, ale obchodníkovi, a ten ho nabízel ve svém obchodě. V manufakturách se začaly využívat první stroje

SPOLEČNOST STAVY – skupiny lidí, kteří se podílejí na vládě (šlechta, měšťanstvo a duchovenstvo), scházeli se na zemském sněmu - hlasovali o vybírání daní - volili panovníka (když rod vymřel) - svolávali zemskou pohotovost – armádu OMEZOVALI PANOVNÍKOVU MOC STAVOVSKÁ MONARCHIE X ABSOLUTISTICKÁ MONARCHIE

ÚSTNÍ OPAKOVÁNÍ: Kdo byl mistr, tovaryš a učeň? Co byly manufaktury a proč vznikly? Co je dělba práce? Co to jsou stavy a jaká práva měly? Vysvětli pojmy: Stavovská a absolutistická monarchie

REFORMACE 16.století reforma = změna, náprava, zlepšení reformace = hnutí za nápravu církve a křesťanství Obr. 1

CÍRKEV velmi bohatá, peníze získávala mj. prodejem odpustků měla velký politický vliv církevní hodnostáři žili v blahobytu, více světsky než duchovně To odporovalo mravním zásadám Bible

- někteří učenci na tento rozpor upozorňovali a církev za to kritizovali - ve 14. století to byl např. Angličan John Wycliff (v češtině Jan Viklef ) -v 15. st. Čech Jan Hus Obr. 2 Obr. 3

V 16. století Němec Martin Luther 1517 – na vrata kostela ve Wittenbergu přibil 95 tezí - kritika odpustků, výzva k nápravě života církve díky knihtisku – rychlé rozšíření a velký ohlas Luther je exkomunikován (vyloučen) z církve a je na něj vyvíjen nátlak, aby své učení odvolal, ale má mocné ochránce, kteří jej ukryjí (Wartburg) Obr. 4 augustiniánský mnich, kazatel a teolog

Lutherovým učením se inspiroval také Jan Kalvín (narozen ve Francii, působil v Ženevě) a Tomáš Müntzer Rozšíření reformace do Francie, Švýcarska, Dánska, Anglie… (stoupenci Kalvína – kalvinisté, angličtí reformátoři – puritáni, Francie - hugenoti) Snaha uplatnit změny v každodenním životě Rovnost všech lidí Odsuzovali vykořisťování poddaných

Německá reformace 1. fáze: tzv. selská válka (1524 – 1526) v čele s Tomášem Müntzerem, vzbouření rolníků – poraženi saským kurfiřtem Luteráni – stoupenci Luthera 2. fáze: vypuknutí bojů mezi katolíky (Karel V. – německý císař) a luterány 1555 Augsburský mír (Karel V.) – luteránství zrovnoprávněno s katolickým náboženstvím Čí vláda, toho náboženství

Důsledky reformace - obecně vznik nových církví (protestantské, evangelické) V Anglii se církev zbavuje katolického vlivu – panovník Jindřich VIII. se stává hlavou církve přijímání pod obojí velký důraz na Bibli, především Nový zákon bohoslužby v národním jazyce