Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Advertisements

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Ruský realismus – Lev Nikolajevič Tolstoj
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Další operace s vektory
Rovnice ve slovních úlohách II.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Mocniny s racionálním exponentem I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Procvičování slovní zásoby
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná rovnice přímky - procvičování
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aritmetická posloupnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mimoevropské literatury
Způsoby zápisu algoritmů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární rovnice a nerovnice I.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Lineární rovnice a nerovnice III.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rovnice ve slovních úlohách V.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kvadratické nerovnice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik česky psané literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Paměti počítače, rozdělení
Rovnice s absolutní hodnotou I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Transkript prezentace:

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Estetická výchova Ročník: 2.ročník čtyřletého maturitního oboru Autor: Mgr. Helena Kolečkářová Svatopluk Čech Anotace: výkladová prezentace o životě a díle Svatopluka Čecha, práce s uměleckým textem, rozbor a porozumění textu, rozbor textu s důrazem na slovní zásobu. Úkoly k uměleckému výňatku mají za úkol rozvíjet u žáků schopnost vyjádřit podstatné myšlenky textu, schopnost vysvětlit pojem satira a její platnost v dnešní době. Podle kontextu se snaží odhadnout význam neznámých slov Klíčová slova: ruchovci, politická poezie, satira, archaismy, Svatopluk Čech, Pan Brouček Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Helena Kolečkářová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Sada: 14 Číslo materiálu: VY_11_INOVACE_EVG2_18

Svatopluk ČECH 1846 -1908

Ruchovci almanach RUCH vydán1868 na počest položení základního kamene Národního divadla nová generace  ruchovci - národní škola národní tradice S.Čech - narozen v Ostředku u Benešova právník redigoval časopis Květy pohřben na Vyšehradě   Svatopluk Čech - ruchovci

Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (1889) satirické romány – broučkiády domácí pán Matěj Brouček, choulostivý pražský měšťan popíjí v hospůdce Na Vikárce opilý usne před hospodou v sudu pan Brouček X éteričtí Měsíčňané vynikne nekulturnost, přízemnost, omezenost, zápecnictví X Měsíčňané mají hlavu v oblacích nemají materiální starosti Měsíčňané (živí se nektarem, k životu jim stačí jen vůně) Svatopluk Čech - ruchovci

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století (1889) opilý Brouček usne před hospodou v sudu kontrast mezi Broučkem X husité (husita Janek Domšík) Brouček - uprostřed husitské Prahy charakter Broučka: omezenost, sobectví, kulturní zaostalost, nezájem o českou historii, zbabělost, bezzásadovost zhudebněny Leošem Janáčkem Z bitvy na Vítkově Brouček zbaběle prchne, když ho Žižka odsoudí na smrt, vysvětluje, že není z 15., ale z 19.století. Žižka se rozohní: “Toho bohdá nebude, abychom my měli takové potomky!“ Zabývá se zde vlasteneckým tématem. Svatopluk Čech - ruchovci

Hanuman satirické verše – OPIČÍ EPOS kritika nešvarů tehdejší společnosti přijímala cizí vzory (módu, řeč) opičí princ zavádí evropské způsoby mezi opice satira na české měšťanstvo v 19.století měšťané propagovali vše cizí národním cítěním opovrhovali Opičího prince odnese do indického pralesa lodník, nastrojí jej a projde s ním Evropou. Když jej putování omrzelo, stal se znovu námořníkem. Při ztroskotání lodi se zachrání pouze Hanuman. Stane se králem opic, zavádí evropské způsoby- opice chodí oblékány, čtou knihy, vyvržené z moře, studují univerzitu, stávají se lékaři, profesory. Nakonec je chycen a vrací se zpět do cirkusu. Svatopluk Čech - ruchovci

Lešetínský kovář básnická skladba český venkovský dělník odolává cizímu kapitálu neohroženě hájí majetek proti německému továrníkovi vzpoura - povoláno vojsko  kovář Václav zahyne Epická poezie opěvoval dobu husitství: Adamité , Husita na Baltu, Žižka. Roháč na Sioně. Historický romantický epos z pobělohorské doby je Václav z Michalovic. Syna šlechtice popraveného na Staroměstském nám. 1621 vychovávají jezuité. Když se dozvídá, kdo byl otec, vzbouří se proti nim. Nakonec umírá. Autora inspiroval Mickiewiczův Konrád Wallenrod Alegorické skladby - Evropa, Slavie, Dagmar. Alegorie- jinotaj, autor v popisovaných událostech naznačuje a kritizuje jiné nedostatky. Na venkov situoval Ve stínu lípy. Z epického cyklu na nás dýchne idyla. Veselé i vážné příběhy, které si vesničané vyprávějí večer před hostincem pod lipou. Autor vzpomíná na své dětství Čech objevil postavy zemědělských dělníků. Venkovské sociální problémy, rozvrstvení venkovské společnosti řeší Čech v revolučních verších Sekáči- víra, že zemědělec se dočká svobody Svatopluk Čech - ruchovci

Lyrická poezie kritika sociálního a národnostního útlaku víra v sociální svobodu: Jitřní písně, Nové písně oslava práce dělníků, utlačovaných, se šťastnou budoucností báseň Buď práci čest Písně otroka Písně otroka na daleké exotické plantáži pracují otroci, pohánění biči. Jsou tím myšleny domácí poměry-alegorická skladba. Vyslovuje se pro revoluci. Další motiv – láska dvou otroků - rétorický a deklamační charakter, s oblibou byly přednášeny na dělnických besedách Svatopluk Čech - ruchovci

Výňatek z uměleckého textu „Dobré chutnání přeju,“ pronesl sedaje. Ostatní pohlédli naň, jako by dobře nerozuměli, a Domšík pravil s úsměvem: „O naši chuť neměj starostí, jen bude-li tobě chutnat.“ „Tuto jest okřín s polévkou,“ ukazovala domácí paní. „Však naliju ti raději sama.“ „V cizině jsi zajisté uvykl jídati z taléře,“ soudil Domšík. „U nás dosud mnozí jídají z okřínů a za dřívějších dob masité pokrmy kladli prostě i na pečené placky.“ ---   Přinášela právě velikou nádobu s lososinou. A stavíc ji na stůl, přívětivě ho pobídla: „Beř sobě, milý hosti, a chceš-li šalše, tuto miska šalešná.“ „Šalše? Copak je to dobrého?“ ptal se host. „Říkáme také omáčka.“ „Ach tak! Tedy šalše. To si musím pamatovat. Jsem omáčkář.“ Svatopluk Čech - ruchovci

Úkoly k textu Vyhledej archaická slova Nahraď současnými výrazy Umíš podle kontextu odhalit význam neznámých slov v textu? Jakou mají v textu funkci? Analyzuj prostředí a hlavní postavy výňatku Svatopluk Čech - ruchovci

Klíč Archaická slova: okřín, uvykl jídati z taléře, šalše Okřín = miska, šalše = omáčka - Navozují dobu 15.století Prostředí: hostinec v Praze XV.století, Janek Domšík, host – pan Brouček, paní hostinská Svatopluk Čech - ruchovci

Význam vlastenec navázal na Havlíčkovu satiru a Kollárovo vlastenectví výrazný politický básník Svatopluk Čech - ruchovci

Děkuji za pozornost Svatopluk Čech - ruchovci

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje ČECH, Svatopluk. Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století. V Tribunu EU vyd. 2. Brno: Tribun EU, 2008, 146 s. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-7399-425-9. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Helena Kolečkářová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.