Doc. Ing. Ivan Hálek, CSc Ing. Petr Smutný,PhD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doc. Ing. Ivan Hálek, CSc Ing. Petr Smutný,PhD
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Ekonomicko-matematické metody č. 11 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
2 Marketingové koncepce
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Úvod do projektového řízení
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Procesní management v oddělení logistiky
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Výrobní faktory v organizaci
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Rozhodování 1.
Pracovní porada Pracovní list.
Úloha bodového systému
Téma 11: Finanční plánování
Pracovní porada Pracovní list.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Digitální učební materiál
RIZIKO.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický Logistický a výrobní proces ve firmě PENAM, a.s. Obhajoba diplomové práce autor diplomové.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
Vykazování postupu nebo stavu
Vzdělávání.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Pozemkové úpravy.
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Energetický management
RIZIKO.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Doc. Ing. Ivan Hálek, CSc Ing. Petr Smutný,PhD ŘÍZENÍ PROJEKTŮ Doc. Ing. Ivan Hálek, CSc Ing. Petr Smutný,PhD

CO JE TO ŘÍZENÍ PROJEKTŮ Je to vysoce účinný nástroj řízení tvorby hodnoty – konkrétního výsledku v době rychlých změn– za rizika a nejistoty Má ucelený charakter – umožňuje řídit tvorbu hodnoty od začátku až do konce Vychází z nápadu - záměru, užívá plánu a umožňuje realizaci jedinečného výsledku Umožňuje dosáhnout požadované kvality výstupu s minimálními náklady, v nejkratším čase s týmovou organizační strukturou v proměnlivém prostředí

CO JE TO PROJEKT PROJEKT JE Prostorově a časově ohraničený soubor technologicky a organizačně souvisejících činností, jehož účelem je dosažení: stanoveného cíle (kvality) při zadaném čase, zdrojích a nákladech

ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI PROJEKTŮ Zadaný (objednaný) zadavatelem ve prospěch vlastníka – zadavatele, investora Založený na stavební dokumentaci Organizovaný a realizovaný zhotovitelem a dalšími podzhotoviteli Vždy se jedná o jedinečné, více neopakované dílo

ŘÍZENÍ PROJEKTŮ Je soubor postupů, nástrojů a metod, použitých pro vytvoření konkrétního jedinečného výsledku při respektování Věcných souvislostí – technologických vazeb mezi jednotlivými činnostmi Organizačních souvislostí – volby podzhotovitelů podle jejich schopností, dovedností a vybavenosti Časových souvislostí – začátku projektu, délek trvání činností, a konce projektu Finančních souvislostí – nákladů na zdroje, činnosti a jejich změny

ZÁKLADNA ŘÍZENÍ PROJEKTŮ Řízení projektů je jedinečný sled aktivit a úkolů, který má vlastnosti tzv. torjimperativu: Je dán specifický cíl; Je definována časová omezení působnosti; Je stanoven rámec pro čerpání zdrojů na realizaci.

Překážky splnění podmínek trojimperativu - kvalita Problémy s provedením (kvalitou) špatná komunikace mezi zákazníkem a dodavatelem; příliš ambiciózní výchozí předpoklady; chyby dodavatele při plánování či realizaci.

Překážky splnění podmínek trojimperativu- čas Problémy s časem nedostatek zdrojů; nadměrný důraz na kvalitu provedení.

Překážky splnění podmínek trojimperativu- náklady Problémy s náklady „soutěž lhářů“ důsledek řešení časových skluzů; příliš optimistické počáteční odhady; chyby při kalkulaci;

ODLIŠNOSTI ŘÍZENÍ PROJEKTŮ OD KLASICKÉHO ŘÍZENÍ Řízení projektů se liší od řízení v systémech se stálými strukturami v Dočasnosti organizační struktury Specifičnosti cíle a uplatnění metod Přidělování zdrojů podle konkrétních potřeb daného projektu.

VÝHODY ŘÍZENÍ PROJEKTŮ Důsledné přiřazení odpovědnosti ve všech fázích projektu; Zdroje jsou přidělovány a uvolňovány podle potřeby => flexibilita; Vytváří podmínky pro sledování skutečného průběhu realizace projektu oproti plánu; Uplatnění systémového přístupu ve všech fázích návrhu i realizace projektu.

RIZIKA ŘÍZENÍ PROJEKTŮ nutnost plánovat a oceňovat jednotlivé činnosti v předstihu před jejich realizací v průběhu realizace se objevují nepředvídatelné překážky specifické požadavky zákazníků se často objevují až v průběhu realizace; nutnost častých organizačních změn v průběhu realizace projektu

PODLE VÝSLEDKU PROJEKTU DRUHY PROJEKTŮ PODLE VÝSLEDKU PROJEKTU Budovy Zařízení, výrobní provozy Komplexy infrastruktury, energetická síť, Akce – sportovní utkání, výstavy Výzkumné a vývojové úkoly PODLE OBLASTI VYUŽITÍ Vnější – neopakované vytvoření produktu pro zákazníka, dodavatele, odběratele Vnitřní – pro zlepšení vlastností produktu nebo jeho vytváření ve vlastní firmě

PROJEKT JAKO PROCES

ŽIVOTNÍ CYKLUS PROJEKTU Mezi začátkem a koncem prochází projekt různými fázemi nazývanými fáze životního cyklu projektu: Koncepční - iniciační – vede ke vzniku a zahájení projektu Plánovací – v ní se definují cíle a výběr nejlepší varianty dosažení cíle projektu Realizační – v jejím průběhu se koordinují lidské a další zdroje pro uskutečnění plánu a současně se monitoruje postup a odchylky od plánu aby mohly být učiněny kroky k nápravě Předávací – závěrečná, ve které se formuje postup a způsob předání výsledku projektu zadavateli

ŽIVOTNÍ CYKLUS PROJEKTU

PRŮBĚH DÍLČÍCH PROCESŮ V PROJEKTU

STANOVENÍ CÍLŮ PROJEKTU cíl projektu = nová hodnota, která je výsledkem projektu S.M.A.R.T. (Specicic, Measurable, Assignable, Realistic, Time-bound) => kritéria dosažení úspěchu zakládací listina projektu formalizuje existenci projektu přiděluje manažerovi projektu pravomoci pro použití zdrojů definuje odpovědnost manažera za naplnění požadavků projektu

NÁKLADY PROJEKTU předběžný rozpočet projektu =>stanovení ceny projektu cena z pohledu dodavatele = náklady + zisk cena z pohledu zákazníka = rozhodování o návratnosti cenové strategie strategie nejnižší nabídky c. s. často leží mimo odpovědnost proj. manažera =>podklad pro uzavření kontraktu mezi zákazníkem a dodavatelem – hlavním zhotovitelem

ZPŮSOB POŘÍZENÍ Z HLEDISKA DODAVATELE PROJEKTU – HLAVNÍHO ZHOTOVITELE nákup činností vs. vlastní realizace pořizovací náklady kapacity pro realizaci organizační nároky rizika změn

UZAVŘENÍ KONTRAKTU MEZI HLAVNÍM ZHOTOVITELEM A PODZHOTOVITELi dohoda o provedení určitého pracovního výkonu nebo o dodávce produktu /služby kontrakty založené na nákladových cenách prokázané náklady + proměnná částka netlačí dodavatele ke snižování nákladů zákazník musí mít silné kontrolní pravomoci kontrakty založené na pevné ceně cena zahrnuje i přiměřenou rezervu často bývá doplněna o cílovou odměnu

PLÁNOVACÍ FÁZE PROJEKTU Plánovací fáze spočívá v detailním stanovení postupu, vyjádřeném: Sledem jednotlivých činností a jejich vzájemných vazeb Stanovením časů realizace a požadavků na zdroje Návrhem rozpočtu a peněžních toků Vyjádřením projektu vhodným modelem - například Ganttovým diagramem (uplatněním síťové analýzy) Výběrem vhodných dodavatelů Přípravou a uzavíráním smluv s dodavateli

PLÁNOVÁNÍ PROJEKTU CO JE TŘEBA PLÁNOVAT ? technologii a metody zdroje náklady čas

PODROBNÝ ROZPIS PRACÍ vychází z definice předmětu projektu rozepisuje požadovaný produkt do logické hierarchie úloh (činností) je důležitým východiskem pro řízení všech tří složek trojimperativu rozpis úseků práce (kdo co dělá?) časový rozvrh projektu (kdy?) plán čerpání nákladů (rozpočet)

PLÁNOVÁNÍ ČASU definuje v jakých termínech a časových sledech budou práce na projektu probíhat. nástroje: úsečkové grafy (Ganntův diagam) + přehlednost + jednoduchost konstrukce - neukazují závislosti mezi úkoly (činnostmi) - změna v délce jedné činnosti se (automaticky) nepromítne do zbývající části hramonogramu síťové grafy P.E.R.T. – dobu trvání stanovují na základě optimistických realistických a pesimistických variant odhadů trvání činností. G.E.R.T – zdokonalení metody PERT C.P.M. – založena na analýze tzv. kritické cesty = nejdelšího sledu úkolů, který neobsahuje žádné časové rezervy. + souhrnně prezentují souvislosti + umožňují hledat alternativy + mají definovanou kritickou cestu - složitost - nepřehlednost

ROZPOČET PROJEKTU časově fázový plán reprezentovaný peněžními nebo pracovními jednotkami. plán čerpání zdrojů: v celkovém souhrnu v rozpisu do detailních položek v časovém fázování podle předpokladu postupu čerpání metody: viz specializované předměty

ALOKACE ZDROJŮ důvody umožňuje dlouhodobě efektivní využití zdrojů zamezí konfliktu při použití konkrétního zdroje kompromis mezi časem a náklady metoda uhlazení použití zdrojů – vyhladí špičky využití pracovních sil v dílčích úsecích => ovlivňuje délku projektu metoda umístění zdrojů – hledá nejkratší možnou kritickou cestu vzhledem k limitovaným zdrojům.

REALIZAČNÍ FÁZE PROJEKTU Realizační fáze projektu zpravidla vyžaduje největší úsilí a největší náklady. Spočívá v řízení a kontrole projektovaných prací. Řízení probíhá v reálném čase podle plánu Kontrolují se odchylky od plánu způsobené nepředvídatelnými rušivými vlivy, ale také chybami v koncepční fázi projektu Na základě odchylek v čase, nákladech či kvalitě se přijímají korekční opatření. Problémem řízení realizační fáze je skutečnost, že odchylky jsou na sobě vzájemně závislé a korekce času, nákladů a kvality představují optimalizační úlohu

DRUHY ZÁJMOVÝCH SUBJEKTŮ K nejdůležitějším z nich patří: Zákazník – objednavatel (uživatel) výstupu Investor – poskytuje finanční zdroje na projekt Zhotovitel – odpovědný za vytvoření díla/projektu Projektový manažér – zodpovědný za realizaci projektu na operativní úrovni Členové projektového týmu – pracovníci Vládní instituce, nevládní organizace, místní správa Jednotliví občané

ZHOTOVITEL DELEGUJE PROJEKTOVÉHO MANAŽERA Projektový manažer je nejdůležitější osobou, která odpovídá za celý projekt. Vhodná osoba pro funkci manažera je ta, která má Znalosti o řízení projektů – má vlastnosti manažera Má odborné znalosti – má vlastnosti experta Umí pracovat s týmy, vést lidi – má vlastnosti lídra Je motivována dotahovat věci do konce

MANAŽER SESTAVUJE PROJEKTOVÝ TÝM Projektový tým – sehraný tým pracovníků s minimálními konfliktními vztahy, zaměřený a motivovaný dosáhnout cíle projektu. Tým musí být motivován na dosažení cíle V týmu musí být vytvořena atmosféra důvěry a odhodlání dosáhnout očekávaného výsledku Členové týmu musí mít možnost projevit svůj názor - týmově analyzovat a řešit problémy

KONTROLA PRŮBĚHU PROJEKTU

KONTROLA PRŮBĚHU PROJEKTU je součástí řízení projektu probíhá ve všech třech dimenzích trojimperativu kontrola provedení (kvality) kontrola časového postupu prací kontrola čerpání nákladů

PŘEDÁVACÍ FÁZE PROJEKTU Závěrečná, předávací fáze - ve které se formuje postup a způsob předání výsledku projektu zadavateli Hodnocení průběhu projektu ! naplnění cílů hodnocení kvality výstupu i procesů kvantifikace rizik, která nastala (odhad možného opakování) Akceptace = schválení výstupů projektu

Děkuji za pozornost