ŘÍZENÍ Přednáška P2 23. 02. 2017
Management - definice
Obecné cíle managementu Tvorba hodnot pro společnost. Dosažení vysoké produktivity. Dosažení úspěchu na trhu – udržení zákazníků, dosahování trvalé prosperity, tj. ZISKU.
Účinný systém managementu Ing. Miroslav Weber, CSc. jako proces
OSOBNÍ MANAGEMENT
„LEADERSHIP“
Návyk 1: Buďte proaktivní. Návyk 2: Začínejte s myšlenkou na konec. Návyk 3: To nejdůležitější dávejte na první místo. Návyk 4: Myslete způsobem výhra – výhra. Návyk 5: Nejdříve se snažte pochopit, potom být pochopeni. Návyk 6: Vytvářejte synergii. Návyk 7: Ostřete pilu.
Funkce spojené s řízením Základní manažerské funkce: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Komunikace (samostatná přednáška)
1A. Stanovování cílů Řízení podle cílů MBO (Management by Objectives): Balanced Scorecard (BSC):
1B. Stanovování cílů
1C. Cíle SMART
1D. Cíle SMART SMART (viz cvičení).
2A. Plánování Jedna z hlavních činností manažera. Smyslem plánování je: Je zaměřeno na stanovení budoucího stavu organizace a cest k jeho dosažení. Odpověď na otázky:
2B. Druhy plánů Z časového hlediska: Podle úrovně sestavení:
3A. Organizování Základní organizační komponenty: LIDÉ PRACUJÍ POUŽÍVAJÍ TECHNOLOGIE A MNOŽSTVÍ INFORMACÍ.
3B. Organizační cíle Podniky a organizace existují, aby: Pohled vlastníka:
4A. Rozhodování Činnosti, které tvoří náplň rozhodovacích procesů (ideální): Formulace problému a stanovení cílů. Popis a analýzy výchozí rozhodovací situace. Volba kritérií rozhodování. Tvorba souboru variant vedoucích k dosažení cílů. Prognózy důsledků volby variant. Zhodnocení důsledků variant. Výběr varianty k realizaci.
4B. Vícekriteriální rozhodování Stanovení koeficientu významnosti. Metoda známkování. Metoda porovnání trojúhelníku páru. Metoda vážených dílčích pořadí...
5. Operativní řízení
6. Kontrola
6A. Preventivní kontrola Kontrola vztažená k budoucnosti. Základní fáze kontroly:
6B. Kontroly dle aktivity Strategická: Operativní: Podněcovací a přikazovací:
Controlling (není kontrola !!!) Systematické řízení podle cílů orientované:
7A. Vedení lidí - motivace Účelem motivace je vzbudit:
Pyramida potřeb Maslowova pyramida potřeb
Jak motivovat zaměstnance? Atmosféra vztahů na pracovišti výrazně ovlivňuje i motivaci zaměstnanců (bez demotivujících jevů jako je závist, škodolibost, přílišná soutěživost, arogance a další), lidé vás budou následovat pokud jim půjdete příkladem (je potřeba vždy ukázat cestu, že to jde), nejpřirozenější lidskou dovedností je schopnost napodobovat, kritikou pozitivní vnitřní motivaci spolehlivě udusíte, usnadňujte pracovní procesy (čím lépe se lidem pracuje…) nepřikazujte, ale žádejte (nezapomínat na kouzelné slůvko prosím), naučte se chválit (pochvala je jednou z největších odměn), jednejte s druhými tak, jak chcete, aby jednali s vámi, stanovte firemní pravidla a zajišťujte jejich dodržování.
Jak motivovat zaměstnance? Naučte se upřímně omluvit za své chyby (Přiznáním vlastní chyby neztrácíte, ale získáváte na nic nehrajete budou vám více důvěřovat.), naslouchejte požadavkům zaměstnanců, vkládejte do práce prvky hry (a dodržujte pravidla!), mějte s lidmi velkou trpělivost (větší než máte se sebou), nikdy si nepřivlastňujte zásluhy svých zaměstnanců (Může to signalizovat vážnou poruchu vaší osobnosti lidé nechtějí pracovat pro psychopaty.), vytvořte představu o ideální podobě vaší firmy a s touto představou zaměstnance vhodným způsobem seznamte (dokáží-li se poté s vaší myšlenkou ztotožnit a přijmout ji za vlastní, budou vás následovat).
7B. Individuální styly řízení Zájem o úkoly Zájem o lidi
Lhostejný typ
Byrokratický typ
Autokratický typ
Harmonický typ
Týmový typ
Sousedský typ
Sociální typ
Poradní typ
Temperamentové typy dle Eysencka
8 zásad vedení lidí (Jack Welch) Zdokonalovat kolektiv kolem sebe. Zajišťovat lidem vizi. Vyvolávat optimismus. Získat důvěru otevřeností a uznáním. Odvaha prosazovat nepopulární opatření. Zkoumat a pronikat do problémů. Podněcovat k riskování a ponaučení z příkladu. Oslavovat.
Použité zdroje Teorie řízení, prof. Ing. Jan Hron, DrSc, dr.h.c.; 2007 Jak vést a motivovat lidi, F. Bělohlávek Vedení lidí, týmů a firem, Jiří Plamínek Psychologie pro ekonomy a manažery, D. Pauknerová a kol. 7 návyků skutečně efektivních lidí, Stephen R. Covey 8. návyk Od efektivnosti k výjimečnosti, Stephen R. Covey http://halek.info/www/prezentace/marketing-cviceni4/mcvp4-print.php?projection&l=05 http://www.filosofie-uspechu.cz/jak-motivovat-zamestnance/