Elektronická evidence tržeb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Elektronický podpis.
Daň z přidané hodnoty Nepřímá daň. Nepřímé daně jsou jednou z položek, které obecně přispívají do veřejných rozpočtů nejvýznamněji. EU harmonizuje sazby.
Celní správa České republiky
Daň z přidané hodnoty a její účtování
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
EVIDENCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ
Právo na informace Tereza Danielisová,
Daňové doklady Správnost DPH se prokazuje pomocí daňových dokladů vystavovaných podle § 26 – 35a ZDPH a následně též podle § 45 – 46 ZDPH (opravy), Daňové.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Účetnictví Ročník: 2.
Jednotná kontaktní místa podle zákona o volném pohybu služeb Vlastimil Slovák, odbor Vnitřního trhu a služeb EU Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Systém kontrolní činnosti SEI
Osvobození od DPH U plnění, která jsou předmětem DPH, přichází v úvahu pouze 3 možnosti: Uplatnění DPH podle příslušné sazby DPH a to u plnění, která nejsou.
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46 ZDPH (opravy), Daňové doklady nejčastěji.
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Účtování DPH účet 343.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Kontrolní hlášení IFA 10. března 2015
Elektronická evidence tržeb: aktuální stav příprav
ZÍSKÁNÍ ŽIVNOSTENSKÉHO OPRÁVNĚNÍ. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1178 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Účetnictví kapitola: deník příjmů a výdajů u neplátce dph, plátce dph
TaxForum2015 Jiří Fojtík Datum: Podnadpis: zpracoval Ing. Jiří Fojtík.
Daňová evidence Daň z přidané hodnoty. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ING. PAVEL BĚHOUNEK DAŇOVÝ PORADCE facebook O daníchO daních KONTROLNÍ HLÁŠENÍ - UKÁZKA.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.12 Ročník3. ročník.
Elektronická evidence tržeb Martin Šabo Valná hromada Asociace provozovatelů kin Bystřice nad Pernštejnem,
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation 9. ICT Forum, Praha Elektronická daňová správa Klientský přístup k daňovým subjektům.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Deník příjmů a výdajů. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Elektronická evidence tržeb
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Elektronická evidence tržeb Martin Janeček generální ředitel Generálního finančního ředitelství Konference: Evidence tržeb v praxi Brno
Elektronická evidence tržeb kdo má povinnost od kdy v jakém režimu co k tomu potřebuje kde může systém otestovat.
Vymezení evidované tržby
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Struktura obchodní faktury
Přehled preferenčních kritérií
Jednoduchá evidenční pokladna LICENČNÍ PRŮVODCE
Novela zákona o místních poplatcích
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Správa daní 3. přednáška Michal Radvan
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
DAŇOVÁ EVIDENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Daň z přidané hodnoty.
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
Účtování DPH účet 343.
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Zvláštní režim DPH pro obchodníky s použitým zbožím
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 3 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

Elektronická evidence tržeb Finanční úřad pro Jihomoravský kraj Oddělení evidence tržeb Brno 20. 1. 2017

Online model – běžný režim EET Pokladní zařízení zašle datovou zprávu o transakci ve formátu XML finanční správě Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky Pokladní zařízení vytiskne účtenku (včetně unikátního kódu) Podnikatel předá zákazníkovi účtenku (lze i v elektronické podobě) Evidenci tržby lze ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy. Zákazník si může ověřit svoji účtenku, podnikatel si ověří tržby evidované pod jeho jménem

Fáze vstupu do evidence 1. fáze – stravovací a ubytovací služby Začátek evidence 1.12.2016 2. fáze – maloobchod a velkoobchod Začátek evidence 1.3.2017 3. fáze – ostatní činnosti (s výjimkou 4. fáze) Začátek evidence 1.3.2018 4. fáze – vybraná řemesla a osobní služby Začátek evidence 1.6.2018

Fáze vstupu do evidence Pro počátek evidence je rozhodující konkrétní činnost – pozor, jeden podnikatel může mít více činností! Posuzuje se dle statistické klasifikace CZ-NACE, případně dle pravidel pro stravovací služby (1. fáze evidence tržeb).

Kdo eviduje od 1.12.2016? Ubytovací a stravovací služby Ubytování - většinou krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny Stravování a pohostinství – pouze tržby za stravovací služby (nabízená jídla a nápoje k okamžité konzumaci na místě, restaurace, hospody, kavárny, kantýny) Pojem stravovací služba je vymezen judikáty ESD pro oblast DPH

Kdo eviduje od 1.3.2017? Maloobchod a velkoobchod Jde o přeprodej zboží (nákup a prodej bez dalšího zpracování) Včetně zprostředkování obchodu! (např. činnost obchodních zástupců) Nejde o prodej vlastního zboží (např. firemní prodejny) Příklady velkoobchody, obchodní domy, prodejny, stánky, bazary, trhy, e-shopy a jiný zásilkový prodej, pojízdné prodejny, podomní prodej, a další

Kdo eviduje od 1.3.2018? Všichni, kdo se nenajdou v 1, 2 a 4 fázi Například: prodej vlastních výpěstků a potravin podnikatele stravování, které není stravovací službou, je dodáním zboží: stánky s občerstvením bez zázemí zmrzlina, párek v rohlíku apod. i v kamenné prodejně jídlo s sebou účetní, daňoví poradci, advokáti doprava, taxislužba lékaři

Kdo eviduje od 1.6.2018? Vybraná řemesla a osobní služby Například: specializované stavební činnosti (elektrikáři, malíři, pokrývači…) výroba oděvů, hraček oprava a instalace strojů a zařízení oprava počítačů a výrobků pro osobní potřebu kadeřnictví, masáže, tetovací salóny činnosti astrologů a další

Jaké tržby se budou evidovat? Evidenci tržeb podléhají platby, které naplňují formální a materiální znaky (§ 5 a § 6 ZoET): formální (§ 5 ZoET) – platby, které jsou uskutečněné v hotovosti, platební kartou, stravenkami, poukázkami, elektronickými peněženkami, a obdobnými prostředky. Neevidují se platby z účtu na účet. materiální (§ 6 ZoET) – platba zakládá rozhodný příjem (je daněn dle § 7 ZDP u FO, u PO příjem z činnosti, která je podnikáním – vazba na ZDP)

Ojedinělý příjem Za ojedinělý příjem bude považována s přihlédnutím ke konkrétním skutečnostem platba výjimečná svým charakterem, např. platba za ojedinělý prodej vyřazeného majetku. Kriterium pro definici vlastnosti příjmu je jednorázovost či výjimečnost příjmu. Tato platba nepodléhá evidenci tržeb.

Minoritní činnosti O minoritní (doplňkové) činnosti podnikatel uvažuje v situaci, kdy tržby z této minoritní činnosti podléhají počátku evidence tržeb dříve, jak počátku evidence tržeb z hlavní, převažující činnosti. Podmínkou je, že platby za tyto minoritní činnosti nepřekročí v dané provozovně 175 tisíc Kč za rok a současně tvoří maximálně 49 % všech plateb dané provozovny – posuzují se vždy údaje za předcházející kalendářní rok. Minoritní činnost není provozována v samostatné provozovně. Tržby z minoritní činnosti má podnikatel možnost začít evidovat až s tržbami z hlavní činnosti dané provozovny kadeřnice prodávající vlasové přípravky.

Storno a opravy Vrací-li se zboží bez uvedení důvodu, Při vyřízení reklamace, U omylem zaevidované tržby Případy, kdy byly údaje o evidované tržbě zaslány správci daně před přijetím tržby a zákazník nakonec zboží nezaplatil. Ustanovení § 7 ZoET týkající se storna, se aplikuje pouze v případech, vrací-li se evidovaná tržba. Pokud je prováděno storno platby provedené převodem z účtu na účet, resp. nejedná-li se o evidovanou tržbu, nevzniká ze zákona povinnost provést storno tržby.

Zjednodušený režim evidence tržeb ZJR je způsob evidence tržeb, kdy dochází k odložení povinnosti zaslat údaje o evidované tržbě, a to do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby (§ 10 ZoET), Zákazník obdrží účtenku v okamžiku přijetí tržby, Účtenka obsahuje kód BKP a PKP, ZJR neznamená, že poplatník nemusí tržby evidovat. ZJR na základě zákona ZJR na základě nařízení vlády

ZJR – na základě žádosti Žádost může podat poplatník, jehož evidované tržby nepodléhají evidování tržeb ve ZJR ze zákona či na základě nařízení vlády, O povolení evidovat tržby ve zjednodušeném režimu je nutné zažádat na místně příslušném finančním úřadě, Žádost není zpoplatněna, Povolení pouze ve výjimečných případech.

Povinné náležitosti žádosti Důvody, které svědčí pro naplnění podmínek pro vydání povolení Důvody, pro které by evidování dané tržby běžným způsobem znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti poplatníka Např. prodej dřeva v lese, kde je slabý signál, prodej ovoce v sadu

ZJR –rozhodnutí o žádosti Správce daně rozhodne do 15 dnů Správce daně žádosti zcela vyhoví Správce daně žádosti částečně vyhoví Správce daně žádost zamítne

Závazné posouzení Poplatník může získat oficiální vyjádření FÚ, Předmětem závazného posouzení mohou být všechny situace, kdy není jasné, zda má poplatník povinnost provádět EET, Pokud má poplatník pochybnosti, zda platba, kterou přijímá nebo bude do budoucna přijímat, je evidovanou tržbou, může požádat místně příslušného správce daně o závazné posouzení o určení evidované tržby (§ 32).

Závazné posouzení Stanovisko uvedené v rozhodnutí je závazné jak pro správce daně, tak pro poplatníka, Lhůta k vydání rozhodnutí 3 měsíce, Správní poplatek 1.000 Kč, Žádost poplatníka musí obsahovat náležitosti stanovené zákonem o evidenci tržeb popis platby, která má podléhat posouzení návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení

Tržby z evidence vyloučené - § 12 ZoET Evidovanou tržbou nejsou: tržby finančních institucí – banky, pojišťovny (§ 12 odst. 2 ZoET), tržby poplatníka do přidělení IČ a 10 dní následujících po jeho přidělení (§ 12 odst. 3 ZoET), tržby státu, územně správního celku, ČNB, příspěvkové organizace, držitele poštovní licence (§ 12 odst. 1 ZoET), z poštovních služeb a zboží a služeb poskytovaných v přímé souvislosti s nimi v souvislosti s pracovněprávním vztahem, ze stravování a ubytování žákům, jízdného v dopravních prostředcích apod. na palubě letadel, z osobní železniční přepravy, z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků, z prodeje zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu, z provozování veřejných toalet.

Příjmy z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků Veřejně prospěšný poplatník (VPP) - hlavní činnost není podnikání ani jiná výdělečná činnost (ústavy, spolky, o.p.s., nadace…), O příjmy z drobné vedlejší činnosti se ve smyslu ust. § 12 odst. 3 písm. h) ZoET bude jednat v případě, že: VPP v předchozím roce neměl příjem/výnos z této činnosti vyšší jak 175 000 Kč, nebo tyto příjmy činily méně než 5% z celkových příjmů/výnosů VPP za sledované období.

Co je potřeba k evidenci tržeb Autentizační údaje (přihlašovací údaje sloužící k přístupu do webové aplikace) (§ 13), Žádost o autentizační údaje elektronicky prostřednictvím portálu správce daně nebo ústně do protokolu u kteréhokoliv věcně příslušného správce daně. Vygenerovat certifikát Pokladní zařízení

Evidence tržeb běžným způsobem Obsah evidenční povinnosti podle § 18, Poplatník je povinen nejpozději při uskutečnění evidované tržby (může však kdykoli dříve) - zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně, - vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne. Uskutečněním evidované tržby je - přijetí evidované tržby, nebo - vydání příkazu k jejímu provedení, pokud byl tento příkaz vydán dříve (platba kartou).

Účtenky a evidence tržeb Poplatník je povinen nejpozději při uskutečnění evidované tržby zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně, vystavit účtenku tomu, od koho tržba plyne (zákazník nemá povinnost účtenku převzít). ZJR → odložení evidenční povinnosti

Rozsah zasílaných údajů § 19 ZoET DIČ poplatníka, označení provozovny, ve které je tržba evidována, označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky pokud je vystavena dříve, celková částka tržby, bezpečnostní kód poplatníka (BKP), podpisový kód poplatníka (PKP), údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu .

Údaje na účtence § 20 ZoET fiskální identifikační kód (při zjednodušeném režimu nebo výpadku internetu uvádí poplatník PKP, který je jedinečný pro každou tržbu), své DIČ (při pověření také DIČ majitele zboží), označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna, označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky pokud je vystavena dříve, celkovou částku tržby, bezpečnostní kód poplatníka, údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

Údaje na účtence - kódy FIK – běžný režim evidence tržeb generuje FS identifikátor potvrzující, že správce daně zaevidoval tržbu, která byla zaslána pokladním zařízením poplatníka PKP - na účtence v případě off-line či ZJR režim tvořen pokladním zařízením poplatníka BKP – tvořen pokladním zařízením poplatníka vždy součástí údajů uváděných na účtence Vždy dvojice ochranných prvků na účtence

Odeslání účtenky Doba odezvy § 21 → časový úsek mezi pokusem o odeslání údajů o evidované tržbě z pokladního zařízení a přijetím FIK, Postup při překročení mezní doby odezvy § 22, Mezní doba odezvy musí být nastavena delší než 2 sekundy → při překročení poplatník vydá účtenku bez FIK kódu, ale s PKP kódem, V tomto případě je poplatník povinen zaslat údaje o evidované tržbě datovou zprávou následně do 48 hodin.

Technické aspekty evidence tržeb Výpadek internetu Platí pro poplatníky evidující v běžném režimu, Poplatník eviduje dále v „off-line“ režimu až do okamžiku opětovného navázání on-line spojení, Poplatník je povinen údaje o evidované tržbě zaslat datovou zprávou bezodkladně po pominutí příčiny, nejpozději však do 48 hodin, V praxi bude opakované zaslání datové zprávy zajištěno automaticky softwarem v pokladním zařízení (podrobnosti sdělí provozovatelé pokladních systémů).

Technické aspekty evidence tržeb Porucha pokladního zařízení Poplatník může pokračovat ve své činnosti, V okamžiku inkasa tržby poplatník nebude moci zaslat správci daně údaje o evidované tržbě a vystavit zákazníkovi účtenku, Pokud se bude jednat o stav nezaviněný poplatníkem a tuto skutečnost prokáže → nebude poplatník za nezaslání údajů o tržbě a nevydání účtenky sankcionován, Např. porucha zařízení v důsledku přepětí elektrické energie.

Technické aspekty evidence tržeb Porucha pokladního zařízení Poplatník je povinen dodatečně po zprovoznění pokladního zařízení zaslat správci daně příslušné údaje o přijatých tržbách, Každý případ je nutné posuzovat individuálně s ohledem na konkrétní okolnosti daného případu, V praxi může nastat i částečná liberace → např. přerušení internetového připojení a zachování funkčnosti pokladního zařízení.

Informační oznámení Podnikatel má povinnost umístit v místě kde přijímá tržby nebo nabízí své výrobky/služby (e-shop) informační oznámení, o tom, že má povinnost evidovat tržby a vystavovat účtenky (§ 25 ), Zákonem je předepsán pouze text, nikoliv forma, Informační oznámení musí být pro zákazníka dostatečně viditelné a čitelné.

Text informačního oznámení Při běžném režimu: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“ Při zjednodušeném režimu: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“

Informační servis pro podnikatele Informační web www.etrzby.cz detailní a aktuální informace k evidenci tržeb metodika k evidenci tržeb kontaktní formulář pro dotazy Telefonní infolinka v pracovní dny 9-17 hodin jednotné číslo 225 092 392 Semináře a konference dle plánovaných akcí a aktualit na webu

Dotazy

Děkuji za pozornost