2 Marketingové koncepce
Podnikatelská koncepce Podnikatelská koncepce je soubor opatření určujících vztah firmy k jejímu marketingovému okolí. Určuje v jakém poměru jsou zastoupeny zájmy firmy, zákazníků a společnosti jako celku. Obecně uznáváme 4 podnikatelské koncepce: výrobková, výrobní, prodejní, marketingová.
Výrobková koncepce je založena na předpokladu, že spotřebitelé upřednostňují výrobky, které jsou vysoce inovativní, kvalitní, dokonale fungují a mají vynikající design. výrobkově orientované podniky se proto zaměřují na produkci špičkových výrobků a na jejich neustálé zdokonalování.
Výrobní koncepce vychází z předpokladu, že spotřebitelé budou preferovat především výrobky, které budou snadno dostupné a levné, je typicky akceptována v situacích, kdy poptávka převyšuje nabídku.
Prodejní koncepce se snaží zákazníky dostatečně informovat o produktu, přesvědčit je a přimět k nákupu svých produktů. dnes se nejvíce uplatňuje u tzv. nepožadovaného zboží, tj. těch produktů, o jejichž nákupu spotřebitelé normálně neuvažují.
Marketingová koncepce je založena na aktivně a efektivně prováděném uspokojování potřeb spotřebitelů prostřednictvím naší produkce součástí koncepce je: poznávání trhu - marketingové průzkumy, přizpůsobování se trhu - tvorba přizpůsobených marketingových programů (nabídka internetového připojení pro základní školy), uspokojování potřeb - orientace na potřeby spotřebitele, podněcování trhu - podpora poptávky po daném produktu, (nabídky připojení na určité období zdarma, doplněné o možné vyzkoušení dalších služeb - třeba TV archiv) ovlivňování trhu - usměrňování poptávky na trhu.
Marketingová koncepce Zaměření na cílové trhy je nutné formulovat přizpůsobené marketingové programy (žádný podnik nemůže působit na všech trzích a uspokojovat všechny potřeby spotřebitelů).
Orientace na zákazníka podnik bude definovat zákazníkovy potřeby z jeho pohledu, nikoliv ze svého vlastního. uspokojení potřeb zákazníků vede ke spokojenosti zákazníků, kteří pak věnují jen malou pozornost konkurenčním výrobkům.
Koordinace všech marketingových funkcí (propagace, cenové tvorby, distribuce, prodeje aj.) a koordinace činnosti marketingu s ostatními činnostmi podniku
Snaha o realizaci vytyčených cílů podniku především o dosažení optimálních ekonomických výsledků, přičemž zisk sám o sobě není pouhým cílem, ale i odměnou za dobrou práci.
Teze o marketingové koncepci Nebudeme-li my sloužit zákazníkovi, nebudou mu sloužit ani naše automobily! heslo firmy Ford Nepovažujeme obchod za uskutečněný, dokud zákazník zboží neobdrží, nevyzkouší a dokud není spokojen. Děkujeme všem, že nám vracejí výrobky, s nimiž nejsou zcela spokojeni. Ze všeho nejméně si přejeme nespokojené zákazníky. Naším cílem je spíše nabízet zákazníkům nové výrobky než se jich dotazovat, po jakých touží. Veřejnost vlastně ani neví, co je možné, ale my to víme. firma Sony
Kdo je zákazník? Zákazník je nejdůležitější osobou ve firmě, ať již je přítomen osobně, a nebo pouze napíše! Zákazník není závislý na nás, ale my na něm. Příchod zákazníka neznamená přerušit práci, ale naopak znamená, že se své práci teprve začínáme věnovat.