Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Společenská výchova Ročník: 1. ročník čtyřletého maturitního oboru Gastronomie Autor: Mgr. Vladislava Řihošková Sociální poznávání Anotace: Výkladová prezentace seznamující studenty s procesem sociálního poznávání a chybami, kterých se při něm dopouštíme. Klíčová slova: sociální vnímání, projekce, haló efekt, efekt primarity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladislava Řihošková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 40 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PSY_14
Je proces vnímání člověka člověkem (z vnějších projevů druhého člověka „odečítáme“ jeho vnitřní charakteristiky. Pomocí sociálního vnímání se snažíme si zdůvodnit chování druhého člověka v určité situaci Veškeré naše chování při sociálním vnímání je vědomé i nevědomé
Sociální vnímání je subjektivní a výběrové Subjektivní – závisí na zkušenostech člověka, intelektu, vzdělání Výběrové – nevědomky si volíme a pamatujeme informace o druhém, převážně ty které jsou pro nás důležité Př. Všímáme si lidí, kteří nosí brýle (výběrovost) a pak jsou nám sympatičtější (subjektivita)
Chyby v sociálním vnímání Souvisí se subjektivitou a výběrovostí vnímání. Vaše individuální zkušenosti mohou ovlivňovat minulé zkušenosti, média, ale i výchova. Vnímání může být zkresleno i aktuálním stavem našich smyslů (hlad, nemoc, drogy)
Haló efekt – celkový dojem z druhého člověka zúžíme na vnímání nějakého, ne však významného znaku (brýle – vysoké IQ). Efekt primarity – výrazný vliv na utváření názoru o druhém mají často informace získané zcela na začátku. Projekce – druhé přirovnáváme k sobě samým a chceme aby měli vlastnosti, jaké chceme aby měli.
Efekt sociálního postavení – posuzujeme člověka podle soc Efekt sociálního postavení – posuzujeme člověka podle soc. postavení ve společnosti (domu, auta, zaměstnání) První dojem – hodnotíme člověka na základě „první pohledu – dojmu“. První dojem se vytváří snadno, ale obtížně se mění.
Použité zdroje STEFANOVIČ, Jozef. Psychologie. Praha: SPN, 1980, ISBN 14-025-80. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladislava Řihošková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladislava Řihošková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.