Udržitelná multimodální mobilita Jiří Pohl, Siemens, s. r. o

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Advertisements

INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Vliv dopravy na životní prostředí
Demografie je věda, která se zabývá:
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
2.Marketingové prostředí
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství I. Miroslav Krejčů.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
__________________________________________________________ VŠB - Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum Emise oxidu uhličitého z energetických.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vypracoval: Marek Trefil Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Siemens, s.r.o © Siemens AG Uhlíková stopa a Doprava 4.0 Nařízení vlády ČR č. 362/2015 Žďár nad Sázavou, Jiří Pohl, Siemens,
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Znečištění vzduchu dopravou
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Dekarbonizace městské dopravy
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Železniční nákladní doprava v 21. století
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Demografie je věda, která se zabývá:
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Transkript prezentace:

Udržitelná multimodální mobilita Jiří Pohl, Siemens, s. r. o Udržitelná multimodální mobilita Jiří Pohl, Siemens, s.r.o. Žďár nad Sázavou, 15. 5. 2017 © Siemens, s.r.o. 2017. Všechna práva vyhrazena. siemens.cz/mobility

Požadavky na mobilitu Vývoj mobilty určuje společenská poptávka. Aktuálně se nejvíce projevují trendy: dekarbonizace mobility (zbavit dopravu závislosti na fosilních palivech), bezemisní mobilita (zbavit dopravu nežádoucích vlivů na životní prostředí), méně pracná doprava (náhrada rutinní lidské práce stroji – Doprava 4.0), rozvoj polycentrické struktury osídlení (zapojení celé plochy území státu do systému tvorby a spotřeby hodnot).

1. Změna klimatu Podle zákona zachování hmoty se při spalování uhlí, nafty i zemního plynu stěhuje uhlík v podobě CO2 z podzemí na oblohu, do zemského obalu. Spálením jednoho litru nafty vzniká 2,65 kg CO2. Na jednoho občana ČR připadá roční produkce cca 12 t CO2. Oproti době předindustriální jsme v zemském obalu zvýšili množství CO2 z 3 500 miliard tun na současných 5 000 miliard tun a střední roční teplotu země jsem zvedli o 1 ° C. V prosinci 2015 se 147 státníků a reprezentantů ze 196 zemí na CPP 21 v Paříži dohodlo, že by oteplení nemělo přesáhnout 1,5 až 2 stupně. K naplnění tohoto cíle můžeme do zemského obalu poslat již jen: 750 miliard tun CO2  (pro oteplení o 1,5 °C), 1 500 miliard tun CO2  (pro oteplení o 2 °C). Vláda ČR schválila ratifikaci Pařížského protokolu v srpnu 2016.

Přirozený scénář dalšího spalování fosilních paliv - oteplení Země o 1,5 °C za 21 let, - oteplení Země o 2 °C za 36 let. 2°C 1,5°C

Energie pro dopravu Spotřeba energie pro dopravu činí v ČR 18 kWh/obyvatele/den. fosilní paliva 91 % (zajišťují 77 % přepravních výkonů), biopaliva 6 % (zajišťují 5 % přepravních výkonů) , elektřina 3 % (zajišťuje 18 % přepravních výkonů).

Evropská rada – Summit říjen 2014 Dokument EU Závěry o rámci politiky v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 (SN 79/14) určuje základní cíle: snížit emise skleníkových plynů alespoň o 40 % oproti roku 1990, zvýšit podíl energie z obnovitelných zdrojů na 27 %, zvýšit energetickou účinnost (snížit spotřebu energie) o 27 % „Zimní energetický balíček EU“ ze 30.11.2016 navrhuje zpřísnit třetí cíl na 30 %.

Podíl dopravy na spotřebě energie ČR patří k zemím s velmi vysokou spotřebou energie na obyvatele a s velmi vysokou produkcí oxidu uhličitého na obyvatele. Omlouváme to tím, že jsme průmyslovou zemí. Avšak to není úplně přesné, průmysl se na tom nepodílí sám: průmysl se v ČR na konečné spotřebě energie podílí 31 %, doprava se v ČR na konečné spotřebě energie podílí 27 %.

Vývoj spotřeby energie V důsledku programů úspor klesla v ČR v rozmezí let 2011 až 2015 konečná spotřeba energie: v průmyslu o 4 %, v domácnostech o 2 %. Avšak v dopravě vzrostla spotřeba energie o 4 %

Struktura energie pro dopravu v ČR Dominantním zdrojem energie pro dopravu jsou v ČR fosilní paliva, zejména ropné produkty

Struktura mobility osob v ČR Dominantním dopravním módem v oblasti přepravy osob jsou spalovacími motory poháněné automobily.

Struktura spotřeby energie pro dopravu osob Dominantním spotřebitelem energie v osobní dopravě jsou automobily.

Struktura mobility osob v ČR Dominantním spotřebitelem energie v oblasti přepravy osob jsou spalovacími motory poháněné automobily.

Struktura produkce CO2 dopravou osob Dominantním producentem CO2 v osobní dopravě jsou automobily.

Struktura mobility osob v ČR Dominantním producentem CO2 v oblasti přepravy osob jsou spalovacími motory poháněné automobily.

Struktura mobility věcí v ČR Dominantním dopravním módem v oblasti přepravy zboží jsou spalovacími motory poháněné automobily.

Struktura spotřeby energie pro dopravu věcí Dominantním spotřebitelem energie v nákladní dopravě jsou automobily.

Struktura mobility věcí v ČR Dominantním spotřebitelem energie v oblasti přepravy zboží jsou spalovacími motory poháněné automobily.

Struktura produkce CO2 dopravou věcí Dominantním producentem CO2 v nákladní dopravě jsou automobily.

Struktura mobility věcí v ČR Dominantním producentem CO2 v oblasti přepravy zboží jsou spalovacími motory poháněné automobily.

Doprava osob v Praze

Doprava osob v Praze

Energetická náročnost osobní dopravy v Praze

EC/IC vlaky Železnice – jízda rychlostí 160-200 km/h: spotřeba 2,5 kWh/sedadlo/100 km Automobil – jízda rychlostí 130 km/h: spotřeba 12,5 kWh/sedadlo/100 km

Kvalitní přepravní produkty jsou nástrojem ke konverzi cestujících ze silnic a dálnic na železnice a tím i k zásadním úsporám energie 24

Pokračující elektrizace železnic je nástrojem ke snížení energetické náročnosti dopravy i ke zvýšení její kvality 25

2. Exhalace produkované dopravou V průběhu prvních 20 let v samostatné ČR došlo ke zvýšení spotřeby energie pro dopravu na 2,3 násobek i ke zvýšení exhalací produkovaných dopravou též na 2,3 násobek. Nyní je úkolem zcela opačný trend: čistá mobilita.

Snižování emisí orientací na veřejnou hromadnou dopravu Obyvatelé v ČR disponují více než pěti miliony osobních automobilů. Automobil produkuje externí náklady ve výši 3,53 Kč/os km, železnice jen 0,71 Kč/os km. Přechodem z IAD na železnici vzniká úspora 2,82 Kč/os km. Nástrojem k tomu, aby lidé preferovali k přírodě ohleduplnější veřejnou hromadnou dopravu, je její kvalita – především rychlost a pohodlí. 27

Dopravní chování obyvatelstva v ČR Na modernizaci železničních tratí, nová vozidla a taktový jízdní řád reaguje obyvatelstvo ČR pozitivně. Přepravní výkony železniční osobní dopravy v ČR rostou již šest let v průměru o více než 5 % ročně. To je 2,5 krát rychleji, než individuální automobilová doprava. Tahounem tohoto růstu je dálková železniční doprava, ta roste v průměru cca o 9 % ročně.

Snižování emisí orientací na veřejnou hromadnou dopravu Obyvatelstvo v ČR inklinuje k osobní železniční dopravě – přepravní poptávka vzrostla za 6 let o 34 %, tedy k roku 2010 v průměru o 5,7 % ročně. 29

Snižování emisí orientací na veřejnou hromadnou dopravu Předmětem zájmu obyvatelstva o železnici je zejména dálková doprava 30

Snižování emisí orientací na veřejnou hromadnou dopravu V ČR došlo ke zvýšení počtu osobních automobilů ze 4 na 5 milionů, ale střední přepravní vzdálenost automobilem stagnuje na hodnotě 32 km. Střední přepravní vzdálenost vlakem se ve stejné době zvýšila ze 37 na 50 km. Lidé se naučili jezdit autem na vlak. Nepotřebují dálnice, ale parkoviště P + R. 31

Snižování emisí orientací na veřejnou hromadnou dopravu Lidé sice mají lidé více automobilů, ale rádi jezdí vlakem. Orientaci obyvatelstva směrem k železnici je nanejvýš rozumné podpořit vyšší kvalitou i kvantitou přepravní nabídky 32

3. Snižování spotřeby lidské práce pro dopravu

Vývoj reprodukční schopnosti obyvatelstva ČR V rozmezí let 2002 až 2016 ubylo v ČR cca 1 000 000 pracovních sil. Aktuálně se podnikům v ČR nedostává 150 000 pracovních sil. Úbytek pracovních sil tempem zhruba mínus 70 000 / rok bude pokračovat.

Hospodaření s pracovními silami Aktuálně v ČR chybí 10 000 řidičů. V příštích letech bude v ČR každoročně odcházet do důchodu 7 000 řidičů. Řešení: převod nákladní dopravy ze silnic na železnice Produktivita strojvedoucího je 50 x vyšší než produktivita řidiče nákladního automobilu. Plus k tomu 8 x nižší spotřeba energie a tomu úměrné nižší exhalace.

Individuální doprava zatěžuje mnoho osob řízením Individuální doprava zatěžuje mnoho osob řízením. Hromadná doprava umožňuje produktivně využít čas strávený cestováním (Train Office).

V individuální dopravě je plýtváno fondem pracovní doby vysoce kvalifikovaných osob.

4. Rozvoj polycentrické struktury Minulost 95 % obyvatelstva pracovalo v zemědělství, docházková vzdálenost na pole určila historickou strukturu osídlení (systém vesnic a malých měst) Současnost 2 % obyvatelstva pracuje v zemědělství Výhoda z rozsahu vede ke koncentraci veškerých aktivit (výroba, služby, vzdělání, zdravotnictví, kultura, sport, …) do velkých měst a jejich okolí Výsledkem je polarizace společnosti: vznikla bohatá, přelidněná, vzdělaná, mladá, zaměstnaná a rozvíjející se města (včetně jim přilehlého venkova), vznikl chudnoucí, postupně vysidlovaný, méně vzdělaný, stárnoucí, málo zaměstnaný a celkově upadající odlehlý venkov (včetně jemu přilehlých městeček). Hranicí mezi blahobytem a chudobou je izochrona denního dojíždění.

Původní struktura rozptýleného venkovského osídlení 95 % obyvatelstva je zaměstnáno v zemědělství Izochrona denní docházky na pole určila vzájemnou vzdálenost vesnic, Rozloha okolních polí určila počet obyvatel ve vsi DDDD

Koncentrace osídlení do velkých měst Technika změnila zemědělství, to již zaměstnává jen 2 % obyvatelstva Lidé odcházejí za vzděláním a za prací do velkých měst Působením základních ekonomických principů (výhoda z rozsahu, výhoda ze struktury), Dochází ke koncentraci lidských aktivit (vývoj, výroba, obchod, vzdělání, zdravotnictví, kultura, sport, …)

Dekoncentrace osídlení do okolí velkých měst Růst bohatství umožňuje lidem bydlet i v okolí měst Osídlení se polarizuje na bohatá města (a jejich okolí) a chudý odlehlý venkov Izochrona denního dojíždění se stává hranicí blahobytu a chudoby

Polycentrická struktura osídlení Cíl: zapojit celé území do systému tvorby a spotřeby hodnot Výrazným nástrojem harmonického územního rozvoje je přechod od monocentrické k polycentrické struktuře

Potřebnost mobility Tři základní podmínky: Funkčnost a velkost města jsou podmíněny existencí kvalitní (dostupné, rychlé, pohodlné, …) městské dopravy, Vznik, funkčnost a velikost příměstského regionu jsou podmíněny existencí kvalitní (dostupné, rychlé, pohodlné, …) regionální dopravy, Vznik,funkčnost a rozlehlost polycentrické struktury jsou podmíněny existencí kvalitní (dostupné, rychlé, pohodlné, …) meziměstské dopravy.

Nástroj k podpoře polycentrické struktury: Vysokorychlostní železnice propojující krajská města Pěšky – chůze rychlostí 5 km/h: spotřeba 8 kWh/100 km Železnice – jízda rychlostí 300 km/h: spotřeba 4 kWh/sedadlo/100 km Letadlo – let rychlostí 900/300 km/h: spotřeba 40 kWh/sedadlo/100 km

Nástroj k podpoře polycentrické struktury: Vysokorychlostní železnice propojující krajská města

Odezva cestujících na zkvalitnění železnice: HS železnice jsou nutností i z kapacitních důvodů. V relacích Praha – Ostrava, Praha – Olomouc a Praha – Brno vzrostl za posledních 5 let počet cestujících shodně na 230 %, to je roční nárůst o 26 %

Příklad flexibility cestujících: Pokles vnitrostátních letů po zavedení železniční SC linky Praha - Ostrava

Udržitelná energetika, Udržitelné klima, Udržitelné životní prostředí, Je rozumné vnímat sedm souvislostí, cílem je udržitelná multimodální mobilita: Udržitelné osídlení, Udržitelná mobilita, Udržitelná energetika, Udržitelné klima, Udržitelné životní prostředí, Udržitelé pracovní síly, Udržitelná ekonomika. 1 2 3 4 5 6 7

Průměrný osobní automobil má v ČR denní běh jen 28 km Průměrný osobní automobil má v ČR denní běh jen 28 km. Denně je využíván pouze 24 minut, to je 1,7 % celkového času. Celých 23 hodin a 36 minut parkuje.

Základní princip multimodální mobility: optimální poměr fixních (investičních) a variabilních (provozních) nákladů

Řízení výběru dopravního módu intenzitou přepravy Slabá přepravní poptávka: preference minimálních investičních nákladů (i za cenu dražšího provozu). Silná přepravní poptávka: preference minimálních provozních nákladů (i za cenu dražších investic).

Nikoliv konkurence, ale kooperace dopravních módů Poloprázdný autobus či vlak je vhodné nahradit automobilem. Dálnici plnou automobilů má logiku nahradit vysokorychlostní železnicí

Volby dopravního sytému podle intenzity přepravní poptávky

Od konkurenceschopnosti ke kooperativnosti Není čas na hrdinství, svět nečeká na exhibicionismus jednotlivců. Umění není druhého porazit, umění je spolupracovat. Budoucnost dopravy není v soupeření dopravních módů, ale o jejich racionální koordinaci. Optimální je pro každý dopravní mód taková aplikace, ve které vyniknou jeho přednosti a neprojeví se jeho slabé stránky.

Podřízení volby dopravního sytému intenzitě přepravní poptávky - MHD

Multimodální městská elektromobilita: Podřízení volby dopravního sytému intenzitě přepravní poptávky

Udržitelná multimodální mobilta Pro zapojení celé plochy území státu do systému společné tvorby a spotřeby hodnot je nutností mobilita. Její současné dominantní formy – individuální osobní automobilová doprava (61 %) a nákladní automobilová doprava (77 %) jsou z více důvodů již ve velmi blízké budoucnosti neudržitelné (energetická náročnost, klimatické vlivy, životní prostředí, ochrana přírody, využití pracovních sil, …). Odpovědnost za zajištění mobility vede k nutnosti výrazně investovat do nabídky veřejné dopravy: ke zvýšení její kvality (dopravní cesta, vozidla, jízdní řád), aby byla obyvatelstvem přirozeně preferována, ke zvýšení její kvantity (přepravní výkonnosti), aby zvýšenou přepravní poptávku zvládla.

Děkuji Vám za Vaši pozornost ! Jiří Pohl Siemens, s.r.o. Siemensova 1 155 00 Praha 13 Czech Republic E-mail: jiri.pohl@siemens.com siemens.cz