DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_09_SVO_Elektr.hudba Autor Mgr. Klára Svobodová Tematický okruh Hudební výchova-dějiny hudby Ročník 2. Ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby 20.4. 2013 Anotace Základní znalosti o problematice novách směrů v hudební oblasti ve 20. století Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, množství ukázek umožňuje učiteli volit a zaměřit se na to, co studenty nejvíce zajímá, co poslouchají Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Elektronická hudba Mgr. Klára Svobodová
Eletronickou hudbu musíme chápat v neustálé souvislosti s pokrokem vynalézavosti záznamu a reprodukce zvuku a v jeho umělém vyvolání elektronickou cestou. Vytváří nové zvuky elektronickými nástroji, tedy zdroji zvuku, které disponují elektronickými součástmi, např. Theremin, syntetizér, sampler, počítač, apod Vzhledem k neustálému vývoji elektroniky můžeme očekávat další zvukové možnosti
Karlheinz Stockhausen nejpozoruhodnější osobnost elektronické hudby nejznámější skladba: Zpěv mladíků http://www.youtube.com/watch?v=3XfeWp2y1Lk kombinace eletronických zvuků s denaturovaným lidským hlasem ( kombinace zvuků eletronickou cestou získaných, snímaných a reprodukovaných zvuků má přesah do nonartificiální hudby syntezátory ve spojení s počítačovou technikou dovedou dovedou k nerozenání nahradit téměř jakýkoliv hudební nádstroj či symfonický orchestr
Konkrétní hudba Konkrétní hudba se liší od elektronické hudby především prací se skutečnými zvuky získanými z běžného života, ale také se zvuky, jejichž původ nelze vždy přesně určit Elektronickým způsobem získané zvuky se dále deformují, používají se k různým kolážím
Pierre Schaeffer zakladatel a teoretik konkrétní hudby vedoucí studia konkrétní hudby v pařížském rozhlase provádí tzv. materiálové etudy pro různé zvony, zvonky, xylofon a dětské hrací strojky http://www.youtube.com/watch?v=t--K9kpEwY0
Technická-počítačová hudba a vizualizace hudby zvýšil se zájem o využití počítačů v hudbě autor může okamžitě reagovat na vzniklou situaci zapojením PC se zvyšuje tlak na speciální znalost oboru velké paměťové možnosti umožňují hudbu tvořit téměř z jakýchkoliv zvuků a díky počítačové přesnosti může vznikat téměř dokonale přesné dílo http://www.youtube.com/watch?v=n2O8bMlEijg
Multimediální produkce, hudba grafická už od Antiky existují snahy o propojení jednotlivých umění ve výsledný objevný tvar v českém prostředí vzbudila mezinárodní zájem Laterna magica kombinuje živý hudební projev s reprodukcí na filmovém plátně http://www.youtube.com/watch?v=aly-ckpGd48
Michael Kocáb-Odysseus kombinuje reprodukovaný zvuk s reálným baletem Instrumentální divadlo usiluje o zakotvení instrumentalistů na scéně v českém prostředí známá dvojice divadla Semafor Jiří Suchý a Jiří Šlitr http://www.youtube.com/watch?v=7Zdrw6SKv_s&list=PL545C84B2CF938844
Grafické listy mají v sobě ukrýt hudební dílo nebo jeho realizaci http://www.medienkunstnetz.de/works/williams-mix/
Literatura Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 8. ročník, SPN, Praha 2005 Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 9. ročník, SPN, Praha 2005 Schnierer M., Dějiny hudby, JAMU, Brno 2007 Schnierer M., Hudba 20. století, JAMU, Brno 2007 Ross A., Zbývá jen hluk, Argo,Dokořán ,Praha 2011 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA