Klíčová aktivita 03 Audit systému vnitřní kontroly v působnosti MO Ing. Ignác Šarlák
Obsah Zaměření klíčové aktivity Realizace klíčové aktivity Úvod Zaměření klíčové aktivity Realizace klíčové aktivity Rizika definována uchazeči o nabídku Úkol poradenské služby Zdroje a informace Dokumentované výstupy poradenské služby Závěr-využití klíčové aktivity
9:00 -10:30 Úvodní vystoupení Informace o klíčové aktivitě 03 Představení firmy Seznámení s předmětem Smlouvy Teze vyplývající z analýzy zdrojů po oblastech: požadavky na kontrolu (Bílá kniha, Standardy INTOSAI) vnější a vnitřní hodnocení (Deloitte, OIA, NKÚ) poučení z historie (Historická, procesní a institucionální analýza vnitřní kontroly v rezortu MO) 10:30 – 11:00 PŘESTÁVKA
10:30 – 12:00 Návrh zásad pro organizaci efektivní vnitřní kontroly včetně vyřizování petic a sížností Proces vnitřní kontroly Organizace a působnost Faktory ovlivňující strukturu stálých kontrolních orgánů Systemizace, profil kontrolora a vzdělávání Využití vhodného IS 12:00 – 13:00 OBĚD
13:00 – 14:00 Návrh zásad pro organizaci efektivní vnitřní kontroly včetně vyřizování petic a sížností Proces vnitřní kontroly Organizace a působnost Faktory ovlivňující strukturu stálých kontrolních orgánů Systemizace, profil kontrolora a vzdělávání Využití vhodného IS 14:00 – 14:30 Výzkum aspektu překontrolovanosti - doplňkové empirické šetření 14:30 – 14:45 PŘESTÁVKA
14:45 – 15:30 Diskuse Závěr sarlaki@army.cz Šarlák Ignác - MO 1216 - ŠIS AČR
Zaměření klíčové aktivity Procesy (kontrolních postupy, včetně vyřizování petic a stížností) a jejich zakotvení ve vnitřních předpisech; Organizace, působnost, možnost liniového řízení kontroly do procesů a oblastí nejvíce vystavených nebezpečí korupce; Profil kontrolora (předpoklady a požadavky), a systém vzdělávání; Informační tok; Obecným cílem klíčové aktivity je optimalizovat účinnost kontrolní činnosti z hlediska četnosti, Transparentnosti,kvality a efektivního řízení kontroly v v celém resortu MO. KA zahrne: kontrolních procesů , jejich zakotvení ve vnitřních předpisech a jejich dodržování včetně vyřizování petic a stížností, organizaci kontroly -organizační struktury kontrolních orgánů, působností, účelnosti vytváření a zániku systemizovaných míst s hlavní náplní provádění kontroly řízení kontroly do oblastí nejvíce vystavených nebezpečí korupce profil kontrolora (předpoklady a požadavky) před jeho zařazením na systemizované místo kontrolora; řízení kariér kontrolora a bude se zabývat systémem řízení počátečního, průběžného (celoživotního) a tématického vzdělávání. využitím informačních systémů a databází k: K výše uvedenému se klíčová aktivita zabývá : zaměření kontrol, četnost a výstupy z kontrol nestálých kontrolních orgánů; výsledky kontrol vnějších kontrolních orgánů a zpráv o auditních zjištěních rizika související s efektem „překontrolovanosti“ (plánování kontrol, zásah kontrolora do řídící práce a činnosti kontrolovaného, omezování naplňování působnosti kontrolovaného, atd.).
Proč externí poradenská služba? Nezaujatý názor Příklady dobré praxe Porovnání Historické zkušenosti Procesní modul MO Zdroj Informací Dotazníkové šetření Bílá kniha o obraně Legislativní prostředí Závěry z kontrol NKÚ Hodnocení OIA MO Zpráva organizačního auditu 2009 Vnitřní předpisy
Rizika definována uchazeči o nabídku Nedostatečná podpora zadavatele Nesoučinnost pracovníků zadavatele Nedostatečná koordinace práce, časté absence projektových porad Nedostatečná informovanost o průběhu projektu Nedostatek času členů projektového týmu Odpor ke změně
https://events.vojenskaskola.cz/esf-imo/Stranky/index.aspx 12
Odpor proti změně ZMĚNA STRUKTURY PRAVIDLA POSTUPY METODY
Úkol poradenské služby Návrh optimalizace kontrolní činnosti s využitím moderních metod a nástrojů - příkladů nejlepší praxe z ústředních orgánů státní správy, samosprávy a firem Poradenství zahrne vyřizování petic a stížností a odpoví na rizika související s efektem „překontrolovanosti“. Optimalizace bude sledována z hlediska: Nastavení procesů kontroly; Organizace vnitřní kontroly, vyřizování petic a stížností a nastaveného vnitřního kontrolního systému; Vzdělávání a požadavků na kontrolního pracovníka; Způsobu zpracování výsledků kontroly-využívání IT.
Zdroje a informace Procesy (kontrolní postupy, včetně vyřizování petic a stížností) a jejich zakotvení ve vnitřních předpisech Vstupy: Manuály vedené k práci v procesním modelu: Metodika procesního auditu Příloha č.1 - Schéma průběhu procesního auditu Příloha č.2 - Popis činností procesního auditu Příručka pro prohlížení Procesního modelu MO Směrnice pro aktulizaci PM resortu MO Působnosti uvedené v procesním modelu: 04.01.01.00.03. Inspekce ministra obrany 04.01.01.00.04. Odbor interního auditu MO 04.01.03.01.02. Sekce ekonomická MO 04.01.07.01.03. Inspektorát NGŠ Procesy kontrolní činnosti
Zdroje a informace Procesy (kontrolní postupy, včetně vyřizování petic a stížností) a jejich zakotvení ve vnitřních předpisech Procesy kontroly vedené v procesním modelu: 1.03.01. zabezpečení spolupráce s vnějšími kontrolními orgány 1.03.02. provádění tématických, zvláštních a komplexních kontrol 1.03.03. zabezpečení boje proti korupci a podvodnému jednání 1.03.04. zabezpečení ochrany a šetření narušování lidských práv 1.03.05. zabezpečení řešení petic a stížností 1.03.06. zabezpečení zjišťování příčin leteckých nehod a jejich předpokladů 1.03.07. zabezpečení spolupráce s kontrolními orgány NATO a kontrola připravenosti vyčleňovaných sil 1.03.08. zabezpečení interního auditu 1.03.09. zabezpečení kontroly finančních a majetkových operací při hospodaření s veřejnými prostředky mimo interního auditu 1.03.10. zabezpečení kontroly výkonu přenesené působnosti
Zdroje a informace Působností, struktury, možnost liniového řízení kontroly do procesů a oblastí nejvíce vystavených nebezpečí korupce Bílá kniha o obraně Organizační řád MO RMO č. 10/2010 Organizační struktura Ministerstva obrany a podřízenost subjektů, které řídí Ministerstvo obrany Grafická struktura MO Aktualizovaný rezortní protikorupční program Kolektivní smlouva 2012 PRACOVNÍ ŘÁD ve znění 1 doplňku RMO č. č.66/2012 Plánování činnosti a rozvoje v rezortu Ministerstva obrany Právní normy Zákon o kontrole Zákon o státní kontrole Zákon o finanční kontrole Přehled právních předpisů - Oblasti kontroly AČR podle právních norem Přehled právních předpisů - Odpovědnost MO podle právních předpisů Úvodní seznámení s Auditními Standardy INTOSAI Auditní standardy INTOSAI Závěry organizačního auditu MO (2009) - kontrola Výpisy z Výročních zpráv OIA MO za 2010 a 2011 Vnitřní předpisy
RMO 8/2010 Zásady tvorby systemizovaných míst Zdroje a informace Profil kontrolora (předpoklady a požadavky), řízení kariér kontrolora a systém řízení počátečního, průběžného (celoživotního) a tématického vzdělávání Parametry systemizovaných míst pro kontrolní pracovníky 14 vojenských útvarů a zařízení se vzorkem popisu pracovních náplní RMO 8/2010 Zásady tvorby systemizovaných míst RMO 7/2010 Zásady výstavby a systemizace organizačních celků rezortu Ministerstva obrany
Zdroje a informace Informačního tok Manuál FIK prezentace DES, IKW Vzor Podkladů pro ústřední evidenci petic a stížností za útvar Věcné hlediska RMO Všeob-P-35
I. fáze Dotazníkové šetření Dokumentované výstupy: A-report 9/2012 Pomoc při odstraňování nedostatků Prezentace průběžných výsledků na workshopu a na konferenci Dokumentované výstupy: Zpracování manuálu řízení projektu Zpracování Zprávy o výsledcích I. fáze projektu
I. etapa II. fáze Dokumentovaný výstup: Prezentace průběžných výsledků na workshopu Dokumentovaný výstup: Analýza stavu, zjištění slabin a nedostatků a stanovení jejich příčin
II. etapa II. fáze Návrh opatření a jejich odůvodnění studie „Organizace vnitřní kontroly MO“ Úvod Zakotvení kontroly v Bílé knize o obraně Zákony ovlivňující procesy systému vnitřní kontroly Požadavky na systém vnitřní kontroly Příklady z historické, procesní a institucionální analýzy vnitřní kontroly v působnosti MO vhodné k implementaci Hodnocení stavu systému vnitřní kontroly OIA MO,externími auditory a Nejvyšším kontrolním úřadem Faktory ovlivňující strukturu stálých kontrolních orgánů (požadavek na snížení korupčních rizik, bezpečnost atd.) Návrh zásad pro organizaci efektivní vnitřní kontroly včetně vyřizování petic a stížností Návrh proporcionálního zaměření kontrol stálých kontrolních orgánů a nestálých kontrolních orgánů Návrh využití (rozšíření funkcionality) vhodného informačního systému zavedeného v MO k vedení databází k plánování a vyhodnocování kontrolní činnosti, sběru dat a vývoji stavu definovaných oblastí Postup (stanovení kvantitativních, časových a kvalitativních charakteristik) včetně odpovědnosti při implementaci návrhů změn parametrů systému vnitřní kontroly
Využití klíčové aktivity Vstupní informace pro klíčové aktivity 04) Změna vnitřních předpisů 05) Snižování korupčních rizik 06) Program přípravy kontrolního pracovníka rezortu MO 07) Výzkum „eliminace překontrolovanosti“ 08) Optimalizace informačního prostředí vnitřní kontroly rezortu MO
Využití klíčové aktivity Zdroj pro tvorbu „Koncepce vnitřní kontroly rezoru MO“ STUDIE GESTOŘI BÍLÁ KNIHA O OBRANĚ KLÍČOVÉ AKTIVITY
Harmonogram „Koncepce vnitřní kontroly rezoru MO“ Fáze Vybrané klíčové aktivity 2013 I. II. III. IV. Optimalizace systému vnitřní kontroly Koncepce vnitřní kontroly II.1 Návrh tezí II.2 Stanovení obsahu II.3 Zpracování základních bodů II.4 Zpracování konceptu II.5 Posouzení konceptu II.6 Zpracování pracovní verze II.7 Připomínkové řízení II.8 Vypořádání připomínek II.9 Předložení koncepce ministrovi obrany Zpracování aktivity vzdělávání Zpracování aktivity IT
ZÁVĚR sarlaki@army.cz Šarlák Ignác - MO 1216 - ŠIS AČR