Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Rozvíjející větné členy
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Přívlastek postupně rozvíjející
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Barbora Doležalová Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné na
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Spojky.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
VY_32_INOVACE_03-29 Ročník: Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Aleš Jarolím VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Český jazyk_12_Slovní druhy.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_Přívlastek těsný a volný, postupně rozvíjející a několikanásobný Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející Přívlastek těsný a volný Mgr. Martina Chňoupková

ranní – raný – raní holenní – holení hrdinnou – hrdinou Vytvořte věty s užitím daných slov a poté urči ve větách všechny větné členy: ranní – raný – raní holenní – holení hrdinnou – hrdinou

Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející: přídavná jména jedné významové řady jejich pořadí lze změnit jsou oddělena čárkou nebo spojkou souřadicí Mám doma červené , žluté a bílé růže. Přívlastek postupně rozvíjející skládá se ze dvou (nebo více) nesouřadných přívlastků shodných, pořadí prvního z nich rozvíjí a blíže určuje spojení podstatného jména s druhým přívlastkem (přívlastky) jako celek.  první Erbenova pohádka

Rozlište přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející Rozlište přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející. doplňte čárky: Turisté se ubírali prašnou polní cestou ke svému cíli. Silnici lemovaly staré mohutné jabloně. Na listech vinné révy si pochutnávaly beznohé žravé a dychtivé housenky. Za nízkým dřevěným plůtkem začíná sousedova zahrada. V opuštěném kosím hnízdě se uvelebila sýkora. Rákos můžeme poznat podle dlouhých úzkých listů.

Přívlastek těsný a volný zužuje význam rozvíjeného podstatného jména nebo zájmena nelze jej z věty vypustit, aniž by se změnil její význam neoddělujeme ho čárkami Pražané žijící v Troje mají pěkné bydlení. Přívlastek volný podává další samostatnou informaci, doplňující nebo vysvětlující lze jej vypustit z věty, aniž by se změnil její základní význam oddělujeme ho čárkami Jenda na náměstí potkal svého kamaráda, spěchajícího na autobus.

Označte přívlastek těsný a volný, doplňte čárky, kde mají být: Děti jedoucí na výlet přijdou na nádraží. Hedvika vzala tašku visící na věšáku a šla na nákup. Květiny přes zimu uhynulé jsme na jaře vykopali. Hokejisté hrající v NHL vydělají dost peněz. Lidé žijící na vsi mají blízko do přírody. Karolína oblečená do puntíkatých šatů na nás už čekala.

Co je správně? Lidé trpící angínou by tuto nemoc neměli přecházet. Máj K.H. Máchy napsaný v roce 1836 je velice krásné dílo. Máj K.H. Máchy, napsaný v roce 1836, je velice krásné dílo. Starý papír určený do sběru včera odvezli. Starý papír, určený do sběru, včera odvezli.

Učebnice strana 121, cvičení 9,10. Procvičení: Učebnice strana 121, cvičení 9,10.

Použitá literatura: GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. [kolektiv autorů] ; Praha : Lidové noviny, 1996. STYBLÍK, V. a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ, SPN