Právní úprava sociálních služeb 1. Vývoj právní úpravy sociálních služeb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Vývoj sociálních služeb v ČR
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
J AK SE ZAŘADIT DO SPOLEČNOSTI ? N A KOHO SE MOHU OBRÁTIT ? Praktická část.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Zákon o sociálních službách
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Dávky sociální péče pro občany těžce zdravotně postižené
Finanční možností svépomocných skupin
Nepojistné sociální dávky STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
SOS dětské vesničky.
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
ÚVOD DO PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
Správa sociálního zabezpečení
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR. SOCIÁLNÍ SLUŽBY Pojem sociální služby je používán v odborné literatuře ve dvou úrovních: jako forma sociální pomoci poskytovaná.
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Sociální zabezpečení Sociální služby
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_87 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Péče o těžce zdravotně postižené Právní úprava zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením prováděcí vyhláška.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
1 Tisková konference MPSV „Čtyři opatření rodinné politiky“ 10. září 2015 ve 12:30 hod.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Transformace sociálních služeb z pohledu obce Jméno: Mgr. Alena Krušinová Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Nové Zámky – poskytovatel sociálních služeb, příspěvková organizace.
Olomoucký kraj Mgr. Yvona Kubjátová náměstkyně hejtmana.
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ošetřovatelská péče v pobytových zařízeních sociálních služeb MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek pro zdravotní pojištění.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
FARNÍ CHARITA LITOMYŠL Sídlo: Bělidla 392, Litomyšl.
Z ÁKON O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH 108/2006 S B.. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Jaké byly a jsou motivy poskytování sociálních služeb?
Správa sociálního zabezpečení
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
„Nad konáním dobra není třeba uvažovat“
Transkript prezentace:

Právní úprava sociálních služeb 1. Vývoj právní úpravy sociálních služeb

Vývoj právní úpravy sociálních služeb období 1.republiky - sociální služby byly provozovány obcemi a dobročinnými spolky období po 2. sv. válce – ČR krátce ovlivněna západními koncepcemi rok 1948 ▫zrušen institut domovského práva ▫nahrazen institutem československého občanství období socialistické státu v období vlády komunistické strany byl v naší zemi do naší právní úpravy zaveden tzv. sovětský model sociálního zabezpečení, a tedy i sociálních služeb

Vývoj právní úpravy sociálních služeb zákon č. 55/1956 Sb., o sociálním zabezpečení převedl poskytování soc. služeb na stát (byla zde ještě možnost, aby sociální služby poskytovaly církve a církevní řády) sociální péče byla centralizovaná. zcela vymizela samospráva vykonávaná v této oblasti obcemi.

Vývoj právní úpravy sociálních služeb zákon č. 101/1964 Sb., o sociálním zabezpečení. tento zákon umožňoval občanům: ▫ účast na společném stravování, ▫poskytování pečovatelské služby a pomůcek k odstranění, zmírnění nebo překonání následků jejich poškození, ▫popřípadě poskytování peněžitých příspěvků na jejich odstranění. Z textu zákona je patrné, že stát zajišťoval v podstatě veškerou péči.

Vývoj právní úpravy sociálních služeb zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení: zavádí péči o společensky nepřizpůsobené občany

Vývoj právní úpravy sociálních služeb zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení: upravoval jednotlivé oblasti sociální péče, platil do roku 2011

Vývoj právní úpravy sociálních služeb - zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení definuje sociální péči takto: „sociální péčí zajišťuje stát pomoc občanům, jejichž: ▫ životní potřeby nejsou dostatečně zabezpečeny příjmy z pracovní činnosti, ▫dávkami důchodového nebo nemocenského zabezpečení popřípadě jinými příjmy ▫a občanům, kteří ji potřebují vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nebo věku ▫anebo, kteří bez pomoci společnosti nemohou překonat obtížnou životní situaci nebo nepříznivé životní poměry.“

Tato definice se až do přijetí nového zákona o sociálních službách vztahovala i k poskytování sociálních služeb. Znamenalo to, že sociální služby byly poskytovány státem – ministerstvem práce a sociálních věcí nebo okresními úřady. V souvislosti s reformou veřejné správy byly v roce 2002 okresní úřady zrušeny a jejich pravomoci v oblasti sociálních služeb přešly na obce s rozšířenou působností a kraje. Sociální služby by měly poskytovat především obce a nevládní organizace, aby každá služba byla „ušita na míru“ potřebám konkrétního klienta. Z definice sociální péče vyplývá, že klient měl pasivní roli tj. občan čekal na to, co mu bude poskytnuto a neměl žádnou motivaci být aktivní.

Sociální péče nebyla individualizována, ale uniformní - poskytována určitým skupinám osob. Ten, kdo hodlal dávky či služby sociální péče nárokovat, musel spadat do jedné z následujících skupin: ▫rodiny s dětmi ▫občané těžce zdravotně postižení ▫staří občané ▫občané, kteří potřebují zvláštní pomoc ▫občané společensky nepřizpůsobení Kategorizace osob se v průběhu devadesátých let ukázala jako nevhodná.

Dalším problémem dosavadní právní úpravy sociálních služeb byla jejich škála. byla velmi úzká a výrazně se orientovala na ústavní péči typy sociálních služeb: ▫poradenské služby ▫ústavní sociální péče ▫pečovatelská služba ▫stravování ▫kulturní a rekreační péče

Vyhláška 181/1991 Sb., kterou se prováděl zákon o sociálním zabezpečení, upravovala následující typy ústavů sociální péče: Ústavy pro tělesně postiženou mládež; Ústavy pro tělesně postiženou mládež s přidruženým mentálním postižením; Ústavy pro tělesně postiženou mládež s více vadami; Ústavy pro mentálně postiženou mládež; ústavy pro tělesně postižené dospělé občany; ústavy pro tělesně postižené občany s více vadami; ústavy pro tělesně postižené dospělé občany s přidruženým mentálním postižením; ústavy pro smyslově postižené dospělé občany; ústavy pro mentálně postižené dospělé občany; ústavy pro chronické alkoholiky a toxikomany; ústavy pro chronické psychotiky a psychopaty; domovy důchodců; domovy-penziony pro důchodce.

do roku 1989 i v průběhu devadesátých let byla upřednostňována celodenní ústavní péče alternativní soc. služby do r neexistovaly a po r je začaly poskytovat nestátní subjekty osoby, které se rozhodly zůstat doma a pečovat o příslušníka své rodiny závislého na péči jiného byly sice finančně podporovány, ale nikoliv odpovídajícím způsobem

Ve starém systému sociální péče existovala dávka sociálního zabezpečení – tzv. příspěvek při péči o osobu blízkou nebo jinou osobu (jednalo se o osobu, která byla převážně nebo úplně bezmocná, nebo starší 80 let a částečně bezmocná)  před rokem 2005 byla výše příspěvku nedostačující, činila 3376 Kč v případě péči o jednu osobu  teprve v roce 2005 došlo k výraznému navýšení této dávky, a to především s ohledem na rostoucí životní náklady  příspěvek tak dosahoval výše 5 310,- Kč při péči o jednu osobu  tato výše příspěvku byla již příznivější, avšak stále nedostatečná, především s ohledem na skutečnost, že pečující osoba se zpravidla v produktivním věku vzdala pracovní kariéry (přivydělat si mohla velmi málo) a zůstala pečovat doma zpravidla o svého nemocného rodiče.

Většina rodin řešila potřebu péče o svého člena seniorském věku umístěním do ústavní péče (domova důchodců). Služba byla dotována, což bylo pro většinu rodin výhodnější než možnost ponechat osobu v jejím domácím prostředí. V 90-tých letech začaly vznikat nestátní organizace, které začaly poskytovat alternativní soc. služby.

Samotný vznik nestátních subjektů poskytujících alternativní sociální služby představoval právní problém: ▫právo existenci takových sociálních služeb nepředpokládalo, ▫jejich poskytování tedy ani neregulovalo. Protože nebyla k dispozici žádná zvláštní právní úprava, vznikaly tyto organizace nejdříve jako občanská sdružení nebo obecně prospěšné společnosti.

K registraci kterékoliv z uvedených forem organizace poskytující sociální služby nebylo třeba splnit žádné zvláštní podmínky. Ze strany státu neexistoval žádný systém požadavků na vznikající organizaci, která se má stát poskytovatelem sociálních služeb, Nebyl ani žádný dohled nad úrovní poskytovaných služeb. Nestátní organizace se potýkaly s neustálým nedostatkem finančních prostředků na poskytované služby.

Ze strany státu mohly očekávat finanční podporu pouze tehdy, pokud uspěly v tzv. dotačním řízení, díky němuž bylo možné získat státní dotace na činnost nestátní organizace. Bylo to pouze na jeden rok, nebyla jistota, že další rok v dotačním řízení uspějí opět. S každým končícím kalendářním rokem přibývala nervozita plynoucí z obav o další budoucnost – byť již zavedených a dobře fungujících – programů sociálních služeb. Uvedené skupiny problémů právní úpravy sociálních služeb byly důvodem, proč časem sílily především od odborné veřejnosti hlasy volající po změněn a reformě systému.