OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Socializace jedince Mgr. Marie Mikulcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Poznej, který geometrický tvar chybí na obrázku POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI - VNÍMÁNÍ.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu)
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Respekt k práci, respekt k člověku
Škola Střední průmyslová škola Zlín
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Základní informace o poskytovateli
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Komunikace a interakce
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Talíř a příbory Pravo-levo.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ÚVOD - ETIKETA Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jsem děvče - čím budu? Povolání.
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Člověk a čas.
POVOLÁNÍ.
Společnost a její typologie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Má země Česká republika.
ŽIVOT MEZI LIDMI Patříme k lidem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Životní cyklus.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PRAVĚK.
Kultura, socializace a jedinec
Občanská nauka Sociálně patologické jevy V. ; VY_32_INOVACE_D2_19
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Práva a povinnosti členů rodiny
Poznatky ze života zvířat
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Věcné učení První pomoc
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
RIZIKA PŘI ZIMNÍCH SPORTECH
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
S M Ě R Y.
Na poli a v lese stroje.
Transkript prezentace:

OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U-3-009

Socializace jedince Mgr. Marie Mikulcová

Socializace Proces začleňování jedince do společnosti

Napadlo vás někdy, co by se stalo s dítětem, které by vyrůstalo úplně samo, mimo lidskou společnost? Nesocialiované děti: ● 9. ledna 1800 se u Aveyronu v jižní Francii vynořil z lesa podivný tvor, chodil sice vzpřímeně, ale vypadal spíš jako zvíře. Byl to chlapec asi jedenáctiletý. Nemluvil jen vydával skřeky. Dali ho do sirotčince, odkud utíkal, nechtěl nosit šaty. ● Genie z Kalifornie ● Přestože tito lidé netrpěli slabomyslností, ani v pozdějším věku se nedokázali naučit základní pravidla pro život ve společnosti.

● Malé dítě se rodí s instinkty, ale ty mu pro život nestačí. ● Proto se učí žít ve společnosti, v níž se narodilo. ● Eskymák – se učí jezdit na kajaku, lovit tuleně, stavět iglů... ● My - se učíme jezdit na kole, dodržovat pravidla dopravy, telefonovat... ● Podstata veškerého chování člověka je dána kulturou

Jak se liší váš život od života lidí na obrázku? Co všechno se podle vás museli naučit? Jak byste na jejich místě obstáli vy?

Prvky kultury ● Vědění a znalosti – nezbytné inofmace pro život v dané společnosti (např. pro použití tramvaje v městské dopravě člověk potřebuje vědět, že si musí koupit lístěk, označit si jej po nástupu...) ● Vědecké informace nejsou nezbytné (člověk nepotřebuje vědět princip fungování tramvaje. ● Normy a hodnoty – vymezení lidského jednání, co je přípustné a co ne (např. není přípustné cestovat bez označeného lístku, člověk riskuje pokutu...) ● Materiální statky – symboly pro danou kulturu (např. artefakty pro starověké Řecko...) ● Jazyk – umožňuje dorozumívání, je nástrojem pro přenos myšlenek

Příklady některých kulturních odlišností: ● Američané jezdí vpravo a Britové vlevo, i když hovoří stejným jazykem. ● Češi jedí se zavřenými ústy, aby demonstrovali slušnost, ale Indové ze stejného důvodu jedí s otevřenými ústy. ● Češi na znamení souhlasu pokyvují hlavou shora dolů svisle, Bulhaři vrtí hlavou vodorovně. ● Obyvetelé hornatých oblastí Bhútánu se zdraví vypláznutím jazyka.

pozdravy

Socializace = přejímání prvků kultury, souborů hodnot a norem dané společnosti ● Dítě si osvojuje jazyk i specifické vidění světa, získává vlastní identitu ● Cílem je zespolečenštit člověka tak, aby byl schopen vycházet s jinými lidmi ● Resocializace ● Přijetí nových norem a hodnot v pozdějším věku v souvislosti s novým sociálním postavením a sociální rolí (např. nové zaměstnání, člověk se stává rodičem apod.)

Zprostředkovatelé socializace Vrstevnická skupina Rodina Masmédia

Zdroje: meier.com/Kenia%20%20Kenya%20%20Massai%20Dorf.jpg akce/family%20day/family%20day_06.jpg %C4%8D_6_soubory/image002.jpg Sokol, Mičienka, Jirásková – Občanské minimum, Tauris 2002 Emmert – Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis 2003