Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Tematická oblast: Mediální výchova Název vzdělávacího materiálu: Pořad Reportéři ČT. Práce s ukázkami z novin a pojmem investigativní, použit pořad Reportéři ČT. Opakovací test na úvod i na závěr. Kód vzdělávacího materiálu: ICT2-6SY-MV Ročník: sekunda šestiletého gymnázia Datum odučení vzdělávacího materiálu: Jméno autora: PhDr. Ivana Syrovátková
Seznamte se:
Slovo investigativní lze přeložit jako……………….. žurnalistika či publicistika. Novinář typu „investigativec“musí být silnou osobností – zdůvodni proč:……………………………. Pro běžného občana je tento druh novinářské práce potřebný– uveď, proč si to myslíme:……… V jaké situaci bys takového novináře požádal o pomoc? ………………………………………………………..
„Pořad Reportéři ČT se zaměřuje na tzv. investigativní reportáže redaktorů. Novináři reagují na podněty a tipy o nepravostech nebo problémech v rozličných oblastech, které nás občany trápí, a snaží se tyto problémy a kauzy rozkrýt. Zaměřují se na rozličné kauzy kriminální činnosti, útisku ba až šikany.“ „Každý díl pořadu Reportéři ČT se skládá z několika reportáží. Novináři se snaží reagovat na různé problémy a zveřejnit kauzy, které „obyčejné občany" a jejich zveřejněním tak pomoci k vyřešení problému, který by se samotnému občanovi podařilo vyřešit jen stěží.“ Citováno z: televize-online-ke-shlednuti/
Dovedeš vybrat nějaký příklad ze života naší společnosti, který by stál za to, aby se ho reportéři zmíněného pořadu ujali? Řešili něco takového lidé kolem tebe? Myslíme sousedy, kamarády apod.
„ „Pátrající“typ novinářské práce, která odkrývá okolnosti podezřelých případů, kauz a chování institucí i jednotlivců Jeden díl má 40 minut V každém díle jsou představeny cca 4 reportáže s různými tématy Tento pořad má neocenitelnou funkci - informuje širší veřejnost o nepravostech a problémech, o kterých by se jinak dozvěděla pouze stěží. Stejně tak pokud vás něco trápí nebo jste někým utiskováni, můžete se na redaktory pořadu Reportéři ČT obrátit. Citováno z: porad-ceske-televize-online-ke-shlednuti/
Na které televizní stanici je pořad vysílán? Kolik minut z rámce vysílání je mu věnováno? Kolik reportáží mívá většina dílů tohoto pořadu? Může se běžný občan obrátit přímo na investigativní reportéry tohoto pořadu? Tušíš, v který den je pořad vysílán? Nápověda: lípondě
Reportéři ČT dostali další novinářskou cenu :35, autor: Veronika Srnová, aktualizováno :50 Praha - Reportéři ČT dnes večer převzali další ocenění. V soutěži Novinářská cena 2011 si odnesli cenu za nejlepší analyticko- investigativní příspěvek. Vyhrála ho reportáž Lukáše Landy o pražských předražených jízdenkách. V ostatních kategoriích se dařilo především týdeníku Respekt, ale i Lidovým novinám nebo Českému rozhlasu. Česko-slovenskou cenu veřejnosti, kterou v on-line hlasování vybírali hlavně čeští a slovenští diváci a čtenáři, vyhrála novinářka Sabina Slonková za snahu zjistit platy ministerských úředníků. Soutěž pořádá Nadace Open Society Fund Praha ve spolupráci s českým Googlem a Nadáciou otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation Bratislava. Citováno z: dalsi-novinarskou-cenu/
Najděte na internetu stránky pořadu Reportéři ČT a zjistěte jména investigativních publicistů. Jedno ze jmen si vyber a napiš pár o něm pár vět, které ho budou charakterizovat.
8&rlz=1T4ACAW_csCZ451CZ453&q=marek+wollner+&gs_l=hp..0.0l Q5C4ehZwHG8&pbx=1