NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Květa Stejskalová
Advertisements

Divadlo Semafor Divadlo Semafor VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.14.
Osnova rozboru uměleckého textu
Rozbor uměleckého textu
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Jak to vlastně bylo. Nikola Petráková.
Básnické tropy a figury
Vyznání.
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Neděle pěkná jako tulipán, a proto není radno býti sám, říkáme vesele, dneska jen v kostele vítáme zrovna vás. Slečna jde v džínách, to se nedělá, jít.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_560_VĚTA_JEDNODUCHÁ_SOUV ĚTÍ Téma: OPAKOVÁNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
O SEL A STÍN Osvobozené divadlo. O SEL A STÍN Co všechno už o hře a jejích autorech víte? Jak se jmenovalo divadlo, ve kterém autoři vystupovali? Na.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Spisovatelé dětské literatury
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
SEMAFOR VY_32_INOVACE _427_SEMAFOR Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Nádražní 683 Horní Slavkov III/2.
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Poezie v jazykové a slohové složce výuky českého jazyka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Karel Kryl NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Jiří Dědeček NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Téma: Český jazyk 5. ročník
Práce s textem úryvku z pohádky.
VY_32_INOVACE_06_Český jazyk pro 8. ročník_Číslovky
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Jiří Wolker František Gellner NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_428_SEMAFOR - B (opakování – 9. roč. ) Mgr
František Ladislav Čelakovský
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/14
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_293_ČJ9
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Divadlo Semafor VY_12_INOVACE_Rů_I_17
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Opakujeme základní pojmy
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/ Písňové texty divadla Semafor I.

Datum vytvoření projektu leden 2012 Ročník9. Popis prezentaceŽáci si zopakují znalosti z předchozích let. V 7. ročníku byly již probrány některé písňové texty Divadla Semafor.

Divadlo Semafor

Jiří Suchý Jiří Šlitr

Divadlo Semafor - opakování Kdy vzniklo divadlo Semafor? Co jsou tzv. text appealy? Vysvětlete název Semafor. Kdo tvořil hlavní dvojici tohoto divadla? Jaký byl mezi nimi rozdíl? Která hra patřila k jejich nejúspěšnějším? Co zasáhlo toto divadlo? Jak souvisí Erbenova Kytice s tímto divadlem? Kdo v této hře hrál? S kým začal spolupracovat Jiří Suchý a proč?

Tulipán: Přišel mi k …………… Gratulovat Olda A přinesl mi Žlutej ……………… A pěknou reprodukci Od Marolda Je na ní vidět Bitva u ……………… Pověsil jsem si ……………… do pokoje A tulipán jsem Pod ni …………… Jo ……………… a ……………… To je moje! Pak jsem to s Oldou Pěkně ………………… Proč nechal jsem ………… pod …………… Proč? Proč jsem ho radši nepostavil na …………… Proč? Když ……………… padne ……………… se kácí Tulipán vadne Barva se …………… I kytka pozná Že …………… hrozná Životu nesvědčí A proto ……………… Že když kvůli pánům Se lidi začnou Mezi sebou ……………… Neprospívá to Vůbec …………………… A nezlobte se ………………………………………………

Tulipán: Přišel mi k svátku Gratulovat Olda A přinesl mi Žlutej tulipán A pěknou reprodukci Od Marolda Je na ní vidět Bitva u Lipan Pověsil jsem si Bitvu do pokoje A tulipán jsem Pod ni postavil Jo umění a kytky To je moje! Pak jsem to s Oldou Pěkně oslavil Proč nechal jsem tulipán pod obrazem Proč? Proč jsem ho radši nepostavil na zem Proč? Když výstřel padne Voják se kácí Tulipán vadne Barva se ztrácí I kytka pozná Že bitva hrozná Životu nesvědčí A proto tvrdím Že když kvůli pánům Se lidi začnou Mezi sebou prát Neprospívá to Vůbec tulipánům A nezlobte se Já mám kytky rád

Rozbor básně: 1. Doplňte text podle písně. 2. Rozeberte jej podle předlohy v sešitě.Rozeberte jej podle předlohy v sešitě. 3. Autoři chtějí svými texty nejen pobavit, ale také sdělit něco vážného. Ve kterém místě se náhle mění komická situace ve vážnou? 4. Přečtěte verše, které v protikladu k prvním dvěma slokám písně, vyjadřují závažnou myšlenku.

Včera neděle byla Včera ……………… byla Včera byl ………… čas Včera …………… byla Za týden bude ………… Nikdy bych …………… Že se to může stát Včera neděle byla ……… jsem si ven ……… Před ………… jsem si hrála A pak přišel ten ………… Já jsem se ……………… On neřek ani ………… Jen tak vedle mne ……… Tak jako ňaká věž A pak najednou roztál ……………… a já též Včera …………… byla Včera byl ………………… Včera …………… byla Za týden bude …………

Včera neděle byla Včera byl hezký čas Včera neděle byla Za týden bude zas Nikdy bych nevěřila Že se to může stát Včera neděle byla Šla jsem si ven hrát Před domem jsem si hrála A pak přišel ten kluk Já jsem se pousmála On neřek ani muk Jen tak vedle mne postál Tak jako ňaká věž A pak najednou roztál Usmál se a já též Včera neděle byla Včera byl hezký Včera neděle byla Za týden bude zas

Včera neděle byla 1. Doplňte vynechaná slova v textu. 2. Rozeberte báseň podle osnovy v sešitě.Rozeberte báseň podle osnovy v sešitě. 3. Vyjádři obsah textu pomocí 2 souvětí. 4. V textu se opakuje slovo na začátku veršů, které to je? 5. Jak tomuto básnickému prostředku říkáme? 6. Jak říkáme tomu, když se opakuje stejné slovo na konci veršů? nápověda: 5, 17, 10, 6, 16, 19, 1 (každé číslo odpovídá jednomu písmenu v abecedě, neberte v úvahu háčky) 7. Vyhledej v textu přirovnání, pokus se je vyjádřit jinými slovy. Proč je v textu užito? 8. Vyhledej slovo mnohoznačné, napiš, jaké významy může mít. 9. V textu se vyskytují slova nespisovná. Vypiš je a převeď do spisovné češtiny. 10. Jaký význam má v textu slovo roztál?

Odpovědi: 5. Jak říkáme opakování slov na začátku veršů? 6. Jak říkáme tomu, když se opakuje stejné slovo na konci veršů? nápověda: 5, 17, 10, 6, 16, 19, 1 7. Vyhledej v textu přirovnání, pokus se je vyjádřit jinými slovy. Proč je v textu užito? 8. Vyhledej slovo mnohoznačné, napiš, jaké významy může mít. 9. V textu se vyskytují slova nespisovná. Vypiš je a převeď do spisovné češtiny. 10. Jaký význam má v textu slovo roztál? ANAFORA EPIFORA „Jako ňáká věž“ - stál nehybně, strnule, mlčky Neděle – den v týdnu, celý den ŇÁKÁ – NĚJAKÁ, NEŘEK - NEŘEKL Začal komunikovat.

Já žiju dál Jdu ulicí tmavou Meluzína sténá Osloví mě náhle Sympatický muž Prolétla mi hlavou Kulka olověná Do srdce mi zajel Ocelový nůž Já žiju dál Kamarád z Podbaby Přikázal mě skočit Z vrcholu mé stavby S mnoha věžemi A to jenom aby Viděl na své oči Jak se budu tvářit Dole na zemi Já žiju dál Napil jsem se rtutí Polil kyselinou Když se nic nestalo Pak jsem pochopil Že ti co žijou s chutí Hned tak nezahynou A ti co do nich míří minou Zaručeně cíl

Rozbor básně: V čem je tato báseň rozdílná od těch předchozích? Grafická podoba básně. Ocitujte verše, které vyjadřují hlavní myšlenku textu: Poslední 4 verše: „Že ti co žijou s chutí Hned tak nezahynou A ti co do nich míří minou Zaručeně cíl“

Čeho si v básní všímáme? 1.Báseň (název) ……………… je ze sbírky ………… autora …………… 2.Báseň je:epická lyrická lyrickoepická 3.K hlavním motivům básně patří …………………………… 4.Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii (nonsens – nesmysl). 5.Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. 6.Báseň má celkem …… veršů, které jsou rozděleny do …… slok. 7.V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. ……………………………………… 8.Rým je ………………………

Použité zdroje: ad.cz/pruvodce/praha/sporilov/herci/suchy.htm 1-rijna-Frantisek-Kovarik-a-Jiri-Suchy.html ng=2&detail= ture=related