Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: český jazyk ROČNÍK: pátý TÉMA: číslovky AUTOR: Mgr. Táňa Kočířová DATUM VYTVOŘENÍ: 12.3.2013 VY_32_INOVACE_59_TK

2 Anotace a pilotování Metodický materiál je určený pro žáky pátého ročníku. Prezentace k vysvětlení nového učiva o číslovkách. Význam číslovek. Druhy číslovek. Třídění číslovek. Prezentaci jsme použili při seznámení se slovním druhem číslovky. Třídění číslovek na určité a neurčité – dva žáci zapisovali do trojúhelníků na tabuli. Kontrola provedena odlétnutím. Třídění číslovek podle významu, samostatná práce – kontrola odlétnutím. Společná práce skloňování číslovek, následně práce do školních sešitů.

3 Číslovky jsou slova číselného významu, které označují počet nebo pořadí, skloňují se a rozlišují na určité a neurčité o ČÍSLOVKY URČITÉ označují určitý, přesný počet (můžeme je zapsat číslicemi). jedna, pět, sto, desátý, třicetkrát, padesátery, čtyřmi, dvěma, osmý o ČÍSLOVKY NEURČITÉ neoznačují určitý, přesný počet, (nemůžeme je zapsat číslicemi). několik, mnohokrát, málo, moc, několikery, více, méně

4 Vypiš z textu číslovky určité a neurčité. Ivan včera snědl hodně ovoce. Koupila jsem tři jablka, šest hrušek a trochu švestek. První v cíli byla Andrea. Do dálky skočila málo. Už několikrát jsem ti říkal, abys tam zašel. Pátá a desátá minuta byla pro náš tým kritická. V diktátě jsi udělal moc chyb. Mezi dvěma keři se něco zablýsklo. Za devatero horami a desatero řekami je smutné království. Mám dvoje nové boty. Mám několikery běžky, mohu ti jedny půjčit. t rochu, hodně, málo, několikrát, moc, několikery určité neurčité tři, šest, první pátá, desátá, dvěma, devatero, desatero, dvoje, jedny

5 Číslovky dělíme podle významu ZÁKLADNÍ vyjadřují počet a odpovídají na otázku KOLIK? pět, sto, mnoho, šedesát, třemi, dvou… ŘADOVÉ označují pořadí a odpovídají na otázku KOLIKÁTÝ? pátá, stý, třetí, několikátý… DRUHOVÉ vyjadřují množství druhů a odpovídají na otázku KOLIKERÝ? patero, několikero, desaterý, málokterý, NÁSOBNÉ vyjadřují kolikrát se něco vyskytuje a odpovídají na otázku KOLIKRÁT? několikrát, pětkrát, desetkrát, vícekrát

6 Roztřiďte řadu těchto slov tisíc, dvakrát, pátý, třemi, dvoje, desatery, vícekrát, málo, moc, čtyřicet, sedmou, jedenáctý, čtvery, mnoho, více, stá, stokrát, párkrát, dvěma, osmý, trojí, čtyřikrát, sedmdesát, milióntá, méně, osmero základní řadové druhové násobné kolik? kolikátá? kolikerá? kolikrát? tisíc, třemi, málo, moc, čtyřicet, mnoho, více, dvěma, sedmdesát, méně pátý, sedmou, jedenáctý, stá, osmý, milióntá, dvoje, desatery, čtvery, trojí, osmero dvakrát, vícekrát, stokrát, párkrát, čtyřikrát

7 Psaní číslovek Číslovky určité zapisujeme v textu obvykle slovy. Číslicemi většinou jen v datech, stránkování, označení kapitoly nebo dílu. Za číslovkou řadovou psanou číslicí píšeme vždy tečku. Karel IV., 12.3., 21. století, 5. patro, za letopočtem se tečky nepíší 13. dubna 2004 každá číslice v daném čísle se píše zvlášť tisíc devět set dvacet tři

8 Číslovky v závorkách napište slovy Před (3) hodinami jsme tu ještě nebyli. Utíkal jsem se (2) kamarády hned domů. Už po (10) ti to říkám. Ve (2) se to lépe táhne. Mám přečíst (500) stran. Stála jsem (6) v řadě a přede mnou to vyprodali. Natrhali jsme (15) kilo jablek. Přišla k nám fenka Líza se (4) štěňaty. Děti ve školce si hrály s (5) medvídky a (2) panenkami. Do(2) hodin se určitě vrátíme. Zopakuj si (4) sloku písně. Slyšelas pohádku o (12) měsíčkách. Vyzkoušela jsem si (5) brýle a žádné jsem si nevybrala. V ZOO byly (2) opice se (2) mláďaty. Musíme dát mléko (4) koťatům.

9 Řešení Před třemi hodinami jsme tu ještě nebyli. Utíkal jsem se dvěma kamarády hned domů. Už po desáté ti to říkám. Ve dvou se to lépe táhne. Mám přečíst pět set stran. Stála jsem šestá v řadě a přede mnou to vyprodali. Natrhali jsme patnáct kilo jablek. Přišla k nám fenka Líza se čtyřmi štěňaty. Děti ve školce si hrály s pěti medvídky a dvěma panenkami. Do dvou hodin se určitě vrátíme. Zopakuj si čtvrtou sloku písně. Slyšelas pohádku o dvanácti měsíčkách. Vyzkoušela jsem si patery brýle a žádné jsem si nevybrala. V ZOO byly dvě opice se dvěma mláďaty. Musíme dát mléko čtyřem koťatům.

10 Citace Vlastní tvorba


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google