1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Právní rámec § 4 odst. 8 stavebního zákona Orgány územního plánování a stavební úřady projednávají protichůdná stanoviska nebo protichůdná závazná stanoviska dotčených orgánů. Dojde-li k rozporu mezi příslušnými orgány podle tohoto zákona a dotčenými orgány, jakož i mezi dotčenými orgány navzájem, postupuje se podle správního řádu. § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Při řešení rozporů mezi správním orgánem, který vede řízení, a správními orgány,které jsou dotčenými orgány, jakož i mezi dotčenými orgány navzájem, týkajících se řešení otázky, jež je předmětem rozhodování, se postupuje přiměřeně podle ustanovení o řešení sporů o příslušnost s tím, že v případě bezvýslednosti dohodovacího řízení musí být zpráva o jeho průběhu spolu s návrhy jednotlivých ústředních správních úřadů ústředním správním úřadem, na jehož návrh bylo dohodovací řízení zahájeno, bez zbytečného odkladu předložena k řešení vládě. Ustanovení tohoto odstavce se nepoužije na řešení rozporů s územními samosprávnými celky, jestliže se věc týká práva územního samosprávného celku na samosprávu. Ustanovení § 133 odst. 6 platí obdobně. 2
3 § 133 správního řádu ( 1) Nelze-li věcnou příslušnost při rozhodování v oblasti státní správy určit na základě zvláštního zákona, provede řízení v prvním stupni ústřední správní úřad, do jehož působnosti rozhodovaná věc náleží, popřípadě ústřední správní úřad, jehož obor působnosti je rozhodované věci nejbližší. (2) Považuje-li se několik správních orgánů za příslušné k řízení v téže věci, jsou povinny to bezodkladně oznámit nejblíže společně nadřízenému správnímu orgánu, který jejich spor rozhodne. Nemají-li správní orgány společně nadřízený správní orgán, projednají spor o příslušnost ústřední správní úřady, které jsou nadřízeny těmto správním orgánům. Jde-li o spor o příslušnost mezi ústředními správními úřady, postupuje se přímo podle odstavce 3. Právní rámec
4 (3) Ústřední správní úřady jsou povinny projednat spor v dohodovacím řízení, jež je zahájeno dnem, kdy návrh prvního z nich dojde poslednímu. Nedojde-li k dohodě do 15 dnů od zahájení dohodovacího řízení, vzniká kompetenční spor mezi ústředními správními úřady; jejich povinností je v takovém případě bezodkladně podat žalobu k Nejvyššímu správnímu soudu. (4) Pokud se žádný správní orgán nepovažuje za příslušný k provedení řízení, může ten, kdo by byl jeho účastníkem, nebo správní orgán podat žalobu k soudu (5) Ustanovení odstavců 1 až 4 se netýkají vzájemných sporů územních samosprávných celků při výkonu samostatné působnosti a sporů územních samosprávných celků při výkonu samostatné působnosti s jinými správními orgány. (6) Po dobu určování příslušnosti podle odstavce 1 nebo trvání sporu podle odstavců 2 až 4 neběží lhůty týkající se provádění úkonů v řízení.
Realita 5 1.stanovisko dotčeného orgánu je v rozporu s právními předpisy – pořizovatel musí vyvolat rozpor 2.smírné odstranění rozporu (§ 5 správního řádu) 3.projednání protichůdných stanovisek (DO vs DO nebo DO vs pořizovatel) 4.společný nadřízený orgán rozhodne o rozporu (jestliže existuje) 5. projednání rozporu ústředními správními orgány (MMR a....) 6. vláda (§ 136 odst. 6 SŘ)
6 Obecné zásady rozpor ANO mezi DO nebo mezi pořizovatelem a DO rozpor NE - s územními samosprávnými celky (obcemi a kraji), jestliže se věc týká práva územního samosprávného celku na samosprávu - s žadatelem (investorem) - s účastníkem řízení - mezi odbory (orgány) jednoho úřadu pro řešení rozporu je rozhodující, který veřejný zájem převažuje výsledek řešení rozporu má vždy přednost před stanovisky dotčených orgánů Je ÚÚP odbor (orgán) stejného úřadu jako DO z ORP? Kdy je společný nadřízený orgán KÚ?
7 Děkuji za pozornost Mgr. Jaroslav Kovanda oddělení územního plánování tel