Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu: VY_32_INOVACE_01_UCEBNI_TYPY Název materiálu:Učební typy Předmět:Občanská výchovaRočník:6. Časová dotace:45 minDatum ověření: Jméno autora:Mgr. Kristýna Rýcová Klíčová slova:Učení, paměť, učební typ Výchovné a vzdělávací cíle: zkouší různé způsoby učení volí vhodný učební styl s ohledem na svou osobnost Rozvíjené klíčové kompetence: K učení – seznamuje se a vyzkouší si různé strategie učení, volí pro svou osobnost ten nejvhodnější Anotace, metodický list:Prostřednictvím interaktivního znázornění žáci získají základní informace o různých učebních typech
Použité zdroje: Obrazový materiál
Struktura hodiny: Diskuze s žáky – Jakým způsobem se učím? Co mi vyhovuje (klid, poloha, denní doba…)?, Co mi pomáhá při učení? „Každému člověku vyhovuje jiný způsob přijímání informací. Někdo si potrhává v textu, jiný si opakuje učivo nahlas. Podle toho, jaký způsob učení lidem vyhovuje, můžeme rozlišit několik učebních typů. Nyní máte možnost vyzkoušet si na jednoduchých úkolech, jaký typ u vás převažuje. Může vám to pomoci při učení.“ Spuštění prezentace. Jednotlivé úkoly jsou prokládány matematickými úkoly na odvedení pozornosti. ¨ (viz příloha) V závěru prezentace uvádíme praktické rady pro snadnější zapamatování poznatků. Např. při slyšeném si vytvářet pomocné věty s danými slovy, číst nahlas, vymýšlet si básničky, pro zapamatování viděného – barevně zvýrazňovat, apod. Reflexe – Který úkol byl pro vás nejjednodušší? U kterého jste se naopak „zapotili“? Závěr: Většina lidí patří ke smíšenému učebnímu typu.
UČEBNÍ TYPY
Jaký jsem učební typ? Každému z nás vyhovuje jiný způsob přijímání informací. Někdo si dobře pamatuje to, co vidí, někdo to, co slyší, jiný to, co si sám vyzkoušel.
Na následujících úkolech si můžete vyzkoušet, jaký způsob učení vám nejlépe vyhovuje, jak si nejlépe pamatujete…
PROHLÉDNĚTE SI POSTUPNĚ NÁSLEDUJÍCÍ OBRÁZKY, K ŽÁDNÉMU SE NEVRACEJTE
Prohlédli jste si obrázky? Určitě se vám líbily. Ale na chvíli se přesuneme do matematiky a vypočítáme jednoduché příklady.
3x8 = 5x7 = 6x0 = 45/9 = 18/3 = 90/10 =
Návrat k obrázkům Vraťme se nyní k obrázkům. Vzpomenete si na ně? Pokuste se pojmenovat co nejvíce obrázků, které si pamatujete…
Tímto úkolem jsme testovali zrakovou (obrazovou, vizuální) paměť. Průměrný výsledek je zde 7 zapamatovaných předmětů
Další úkol Překreslete si tabulku do sešitu
Minutu pozorujte následující obrazec …
Nyní se jej pokuste překreslit do prázdné sítě v sešitě
Výsledek Pokud máte dobrou obrazovou paměť, zřejmě vám jen stačilo na obrázek mrknout a zvládli jste jej překreslit. Pokud jste si museli obrázek popsat slovy, popis si zapamatovat, máte spíše paměť sluchovou nebo logickou.
Typ zrakový (vizuální) - nejlépe si pamatuje to, co vidí Typ sluchový (auditivní) - nejlépe si pamatuje to, co slyší
Další úkol je před vámi Poslouchejte následující slova, která vám budou přečtena. (Učitel čte následující slova: trávník, kamna, krb, deštník, hrnek, náprstek, oko, sklo, lavice, myš, ulita, mouka) – jedná se o náhodný výběr slov
A zase matematika… 25+8 = 58-9=12+3= 27/9 = 36/6=6x6=
Čtená slova Zapište všechna slova, která jste si zapamatovali … Podařilo se vám úkol splnit? Takto jsme testovali svou sluchovou paměť.
Pohybový (motorický) typ Kromě zrakového a sluchového typy mluvíme také o typu pohybovém. Pohybový typ = nejlépe si pamatuje to, co si vyzkouší, co má spojeno s nějakou činností Dokážete uvést příklad?
Praktické rady Uveďte, jaké způsoby učení vyhovují jednotlivým typům. Např. podtrhávání v textu, barevné zvýrazňování, …