Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava"— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012

2 Nervová soustava NA ZAMYŠLENÍ : ŘEŠENÍ:
řídí vše, co probíhá v lidském těle. Řídící centrálou této soustavy je mozek a mícha. Na rozdíl od ostatních živočichů člověk dokáže myslet, dorozumívat pomocí řeči a vědomě pracovat. NA ZAMYŠLENÍ : Proč jsou pro naše tělo nebezpečné úrazy mozku a míchy? Zkus popsat, co se stane, když : na semaforu svítí červená, cítíš vůni oběda, cítíš, že je venku chladné počasí, vyvolá tě paní učitelka. ŘEŠENÍ: Mozek a mícha řídí náš nervový systém, který se v každém okamžiku podílí na jakékoli naší činnosti.Jejich poškozením může dojít k selhání životně důležitých funkcí. Oči vidí červenou na semaforu, nervy tuto informaci převedou do mozku, ten dá příkaz tělu – zůstaň stát

3 Dokážeš popsat jednotlivé části nervové soustavy?
Trochu matematiky : Nervové impulsy putují míchou rychlostí 400km/h, na kole jezdíme rychlostí 20 km/h, pěšky jdeme 5 km/h. Kolikrát rychlejší jsou nervové impulsy než jízda na kole či pěší chůze? Je rychlost Pendolina vyšší než je rychlost nervového impulsu? mozek mícha 400 : 20 = 20 400 : 5 = 80 Nervové impulsy jsou 20x rychlejší než je jízda na kole a 80x rychlejší než pěší chůze. nervy Není. Rychlost tohoto vlaku je 160km/h, takže rychlost nervového impulsu je (400 : 160 = 2,5) 2,5x vyšší.

4 A počítáním i pokračujeme.
Kromě mozku je hlavní částí nervového systému … M Í C H A 19 536 598 67 256 44 928 5 829 : 87 = C : 64 = H 96 * 468 = A : 76 = Í * 44 = M

5 Vyber z nabídky správné údaje a napiš je k pojmu mozek nebo nervy
spojují mozek a míchu vysílá tělu příkazy je v lebce pamatuje si je jimi protkáno tělo kontrolní centrum těla vedou příkazy do těla myslí

6 je orgán,kterým si myslíme,
Víte, že ? nervová soustava Veškeré dění, které probíhá v lidském těle, řídí _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _. Řídící centrálou nervové soustavy jsou _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ . Mozek se skládá z miliard nervových buněk. Jeho povrch tvoří šedá _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ s mnoha záhyby. Činnosti mozku jsou ovládané vůlí – mozek o nich _ _ _ _ _ _ rozhoduje, neovládané vůlí – stahy srdce, které řídí mozek sám bez naší vůle. Mícha je dlouhý _ _ _ _ _ _ _ _ nervové tkáně procházející páteří. Míchou probíhají nervové impulsy z celého těla. Nervová soustava je nejlépe vyvinutá u člověka. Na rozdíl od ostatních živočichů člověk dokáže myslet, _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pomocí řeči a uvědoměle pracovat. mozek a mícha kůra mozková vědomě provazec dorozumívat se dorozumívat se nervová soustava MOZEK je orgán,kterým si myslíme, že myslíme provazec mozek a mícha kůra mozková vědomě

7 Metodický list Digitální učební materiál je určen 5.ročníku, Přírodověda, oblast Lidské tělo, část Nervová soustava. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem. Snímek č.2: žáci si připomenou části nervové soustavy, prohlédnou si obrázky mozku s jeho popisem, ústně zodpoví otázky k zamyšlení; kliknutím myší se zobrazí správné odpovědi. Snímek č.3: žáci písemně popíší nervovou soustavu, na příkladu si procvičí matematické dovednosti (mezipředmětový vztah); postupným klikáním myší zobrazíte správné odpovědi. Snímek č.4: opět mezipředmětový vztah přírodověda- matematika, žáci spočítají příklady, podle výsledků dosadí do tabulky správná písmena (5 829 : 87 = 67 C, : 64 = 256 H, 96 * 468 = A, : 76 = Í, 444 * 44 = M ). Snímek č.5: žáci písemně přiřadí dané výrazy pod správné slovo ( mozek = vysílá tělu příkazy, je v lebce, pamatuje si, myslí, kontrolní centrum těla; nervy = spojují mozek a míchu, je jimi protkáno tělo, vedou příkazy do těla); klikem se výrazy seřadí do správných sloupců. Snímek č.6: žáci doplní ať ústně, či písemně výrazy do článku; klikem se zobrazí správný text.

8 Použitý materiál Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5. ročník, PaeDr.Hana Mühlhauserová, 2004 Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, nakl. Nová škola 2010 Obr.na snímku č.2 : Svět poznání, Lidské tělo Obr.na snímku č.3 : obr.doktor Obr.na snímku č.4 : galerie klipartů PowerPoint Obr.na snímku č.6 :


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava"

Podobné prezentace


Reklamy Google