ČIŠTĚNÍ STROJŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Čištění dopravní techniky a zařízení pracující v těžkých provozních podmínkách (prašné prostředí, bláto) vyžaduje zvýšenou pozornost čištění strojů. Vlivem nečistot vzniká koroze, zatěžuje se chlazení a další operace technické údržby se nemohou provádět.
Znečišťování nejčastěji nastává vlivem: zemin (prach, bláto, písek) rostlinných materiálů (seno, sláma, siláž) průmyslových hnojiv mastnot z netěsných mazacích systémů unikajícího paliva
Po umytí stroje jsou odpadní vody často jedovaté a nesmějí se vypouštět do veřejných toků. Mastnoty (tuky, oleje, palivo) ve spojení s prachem vytvářejí tlusté vrstvy, které se obtížně odstraňují. Toto znečištění ukazuje na špatný technický stav a nekvalitní provádění technické údržby.
Vnější čištění strojů se skládá ze tří základních úkonů: z odstranění nečistot z povrchu stroje z konzervace stroje po umytí z čištění odpadních vod
Základním mycím prostředkem je voda, která může být: podle teploty – studená nebo teplá podle chemického složení – čistá nebo s přísadou mycích prostředků podle výstupního tlaku – s malým nebo velkým tlakem
Při malém tlaku je spotřeba vody velká, při velkém tlaku malá. Teplá voda zlepšuje odstraňování mastnot a je vhodná zvláště v zimním období. Použití chemických prostředků mytí velmi urychluje. Saponáty se hodí na tenké vrstvy nečistot. V současné době jsou nejúčinnější odmašťovací prostředky, emulzní odmašťovadla.
Čištění a odmašťování součástí Čistota opravovaných skupin a součástí je základem úspěchu celé práce. Pouze čisté díly je možné důkladně zkontrolovat a rozeznat jejich poškození. Pouze čisté díly je možné opravovat. Pouze čisté díly je možné montovat.
Při čištění součástí se nejčastěji musí odstranit: mastný prach karbon kaly z olejových náplní rez špatně lepící nátěry konzervační látky či zbytky provozního maziva
Při velkých počtech součástí se pracoviště pro čištění součástí zřizuje jako linka, jejímž základem je kontinuálně nebo dávkově pracující čisticí zařízení. Součástí procesu musí být také zneškodňování vzniklých kalů, zbytků chemikálií a oplachovacích vod. Čištění se obvykle provádí v horkých roztocích podle druhu při teplotách 60 °C až 95 °C.
Nejčastěji se používají zásadité roztoky nebo organická rozpouštědla, oplachuje se vodou. Organická rozpouštědla velmi dobře a rychle odmašťují a uvolňují nečistoty, ale špatně uvolňují korozi zplodiny. Některá nehořlavá rozpouštědla jsou hygienicky a zdravotně závadná, působením světla a tepla se rozkládají a vznikají jedovaté zplodiny.
Proto je při použití organických rozpouštědel třeba dbát zvýšené opatrnosti. Některé druhy na bázi chlorovodíků (trichloretylen, tetrachloretylen, tetrachlormetan, perchloretylen) je zakázáno používat. Čištění organickými rozpouštědly probíhá v komorovém odmašťovacím zařízení nebo v zařízení pro odmašťování v parách rozpouštědla.
Dalším způsobem čištění a odmašťování je jejich ruční omývání. Tento způsob je snadno použitelný i v malých dílnách. Vyrábějí se pro něj tzv. mycí stoly. Mycí stůl má uzavřený oběh odmašťovadla, které dodává jednoduché a spolehlivé čerpadlo do průtokového štětce či kartáče.
Při opravách automobilů se mohou uplatnit i další (speciální) způsoby čištění a odmašťování součásti: odmašťování a čištění ultrazvukem mechanické čištění povrchu chemické čištění povrchu
Odmašťování a čištění ultrazvukem je vhodné při vysokých nárocích na kvalitu vyčištění, a to i pro součásti s dutinami a otvory. Mechanické čištění povrchu zahrnuje ruční nebo strojní škrábání oklepáváním, kartáčováním a broušením povrchu. Jsou to způsoby pracné a zdlouhavé.
Otryskávání je velmi vhodná příprava operace zejména před nanášením nátěrových hmot, před navařováním a lepením. Povrch součásti je čištěn erozivním účinkem tvrdých ostrých částic unášených proudem vzduchu.
Literatura: Ing. Zdeněk Suchánek a kolektiv. Provozní spolehlivost strojů: První vydání, Státní zemědělské nakladatelství v Praze r ve sbírce Mechanizace výstavba a meliorace. ISBN –0115–9. HAVLÍČEK, Jaroslav. Provozní spolehlivost strojů: celost. vysokošk. učebnice pro vysoké školy zeměd. 2., přeprac. vyd. Bratislava: Príroda, 1989, 610 s. Mechanizace, výstavba a meliorace. ISBN Doc. Ing. Josef POŠTA, CSc. a kolektiv. Opravárenství a diagnostika III pro 3. ročník UO Automechanik. První vydání. Praha: Informatorium. ISBN