Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Advertisements

Základní pojmy v ekonomice
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Podstata fungování tržní ekonomiky
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTROTECHNIKA, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s.
1. Základní ekonomické pojmy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Potřeby lidí 2.hodina.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Potřeby :  Co to jsou potřeby  Základní.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100202_Teorie_potreb_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
Seminář 1. Předmět ekonomie
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_706 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Potřeby Jméno autora: Ing.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ekonomika – základní pojmy.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Ekonomika– národní hospodářství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: ICT ve výuce
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Statky a služby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace doplněné textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky, a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

Základní ekonomické pojmy Předmětem ekonomie je: jak společnost využívá své omezené zdroje k výrobě užitečných statků a služeb jak tyto produkty rozdělovány mezi různé skupiny svých členů Dělíme ji na: makroekonomii: zkoumá ekonomiku státu jako celek mikroekonomii: zkoumá chování jednotlivých ekonomických subjektů Řeší tři základní společenské problémy: CO? Co a kolik vyrábět JAK? Jak vyrábět, s použitím jakých zdrojů a technologií PRO KOHO? Jak rozdělit vyrobené produkty ke spotřebě

Základní ekonomické pojmy Potřeby: jsou to požadavky, které si člověk uvědomuje a pociťuje jako nedostatek, který se snaží uspokojit jsou hnací silou rozvoje lidstva, jsou v podstatě neomezené a nekonečné vyvíjejí se v čase i věkem, jsou závislé na úrovni společnosti, povolání, místě a času lze je dělit podle celé řady hledisek – např. na: hmotné a nehmotné zbytné a nezbytné biologické a kulturní současné a budoucí individuální a společenské

Základní ekonomické pojmy Maslowova pyramida potřeb: rozdělení potřeb podle váhy, kterou pro člověka mají Stupně pyramidy stoupají od nižších potřeb k vyšším. Člověk po uspokojení potřeby nižšího stupně, usiluje o uspokojení potřeb vyššího stupně.

Základní ekonomické pojmy Spotřeba je uspokojování potřeby aby člověk mohl žít, musí uspokojovat své potřeby prostředkem uspokojování potřeb jsou věci a činnosti lidí – statky a služby. Výrobní spotřeba: pro výrobu nových statků, nebo pro poskytování služeb. Spotřebované statky = výrobní statky. Nevýrobní spotřeba (konečná): dochází při ní k přímému uspokojování potřeb lidí individuální (osobní) spotřeba - jídlo, oděv apod. společenská spotřeba - uspokojování potřeb společnosti (školství, zdravotnictví, veřejné osvětlení, dopravní infrastruktura atd.).

Základní ekonomické pojmy Statky: jsou prostředky, které uspokojují potřeby lidí poskytuje je příroda bez lidského přispění (voda, vzduch) ekonomické statky jsou výsledkem výroby Členíme je podle celé řady hledisek – např. na: hmotné (materiální): věci, kterými lze uspokojit lidskou potřebu (jídlo, auto, dům) nehmotné (nemateriální): duševní výtvory lidí – znalosti, dovednosti, vlastnost spotřební: slouží přímo ke konečné spotřebě lidí výrobní: zdroje (vstupy) výroby, slouží k další výrobě konzumační: vypiji čaj, sním rohlík konzumní: pět let jezdím autem Škoda

Základní ekonomické pojmy Služby činnosti, které pro nás vykonávají jiné osoby uspokojují svým průběhem Členíme je z celé řady hledisek – např. na: osobní: činnosti týkající se člověka (stříhání vlasů, ošetření u lékaře, školky, vzdělávání ve školách) věcné: činnosti týkající se věcí, majetku (oprava auta, praní prádla, MHD) společenské: zcela nebo zčásti jsou financovány ze státního rozpočtu (školky, nemocnice, policie…) individuální: člověk si je platí sám (taxi, kadeřnictví, oprava auta….)

Základní ekonomické pojmy Životní úroveň: úroveň, na které jsou uspokojovány lidské potřeby a souhrn životních podmínek, za nichž jsou tyto potřeby uspokojovány souhrn celé řady hmotných a nehmotných složek (osobní spotřeba obyvatelstva, společenská spotřeba, úroveň bydlení, volný čas, sociální jistoty, pracovní podmínky, životní prostředí) nelze ji posuzovat podle jednotlivostí, např. prodeje automobilů, televizorů, praček

Základní ekonomické pojmy Životní úroveň Přímé hodnotové vyjádření životní úrovně je prakticky nemožné, což je dáno jednak tím, že životní úroveň vyjadřuje souhrn uspokojených lidských potřeb, které jsou však u každého člověka rozdílné, jednak tím, že se lidské potřeby mění s časem a místem. Nepřímými ukazateli ŽU jsou výkonnost národního hospodářství (hrubý domácí produkt) a reálná mzda (kupní síla peněz) pracovníka. Dílčím ukazatelem pak potřebná doba práce ke koupi určitého statku.

Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.