Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_13 Tematická oblast: PŘEVODOVKY Téma: Hydrodynamický měnič hnacího momentu Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Hydrodynamický měnič hnacího momentu Hydrodynamický měnič hnacího momentu má za úkol: měnit a přenášet hnací moment motoru, umožnit plynulý rozjezd vozidla bez spojky, tlumit torzní kmity motoru. kapalinu uvádí do pohybu čerpadlovým lopatkovým kolem (Č), z něho působí na oběžné lopatkové kolo turbíny (T) a zpět prochází přes jedno nebo dvě lopatková kola reaktoru (rozváděcí) (R), hydrodynamickým účinkem proudící kapaliny zvětšuje přenášený hnací moment, pracuje vždy se skluzem, stejně jako kapalinová spojka, má přemosťovací spojku pro přímý záběr. Hydrodynamický měnič hnacího momentu využívá kinetickou energii proudící kapaliny,
Hydrodynamický měnič hnacího momentu Čerpadlovým kolem se pohání olejové čerpadlo, které zajišťuje tlak v měniči 3 – 4 (max.7) barů, čímž se brání tvorbě bublin a kavitaci. Činnost: Při rozjezdu se otáčí Č a stojí T a R kolo. Jakmile bude moment na turbínovém kole větší než odporový moment na hnacím hřídeli převodovky, začne se T roztáčet. Následují tři fáze: 1. Proud oleje vystupující z T dopadá na lopatky R a pokouší se jej roztáčet proti směru ot. Č a T. Tento směr je blokován volnoběžkou. Olej působí na zakřivené lopatky R kola asi o 90 o a přitom způsobuje vznik reakční síly (vzdutím oleje), která zvětšuje rotační sílu T. Tím je hnací moment na T větší, než hnací moment na Č od motoru. R kolo vede olej na Č ve výhodném úhlu a olejový okruh se tím uzavírá.
Hydrodynamický měnič hnacího momentu 2. S rostoucími ot. T se snižuje rozdíl ot. mezi Č a T. Proud oleje dopadá pod menším úhlem na lopatky R, čímž se snižuje reakční síla působící na T. Zesílení hnacího momentu se sníží. 3. Má-li Č a T přibližně stejné ot., takže (n T /n Č = 0,85 ÷ 0,9), je na R kolo přiváděn olej zezadu, odblokuje se volnoběžka a R se začne točit. Na T kole už není žádná reakční síla, takže nedochází k zesílení hnacího momentu. Tento stav se označuje jako BOD SPOJENÍ a měnič již pracuje jako hydrodynamická spojka.
Hydrodynamický měnič hnacího momentu - Pro hnací moment M Č = 200 Nm. - Z průběhu M T vyplývá: v bodu rozjezdu je M T největší, zesílení M T /M Č = 2,5, takže M T = 500 Nm. Od poměru n T /n Č = 0,85 a M T /M Č = 1 je zesílení ukončeno. Účinnost měniče je nad bodem spojení při vysokých ot. asi 97% a skluz 3%. Skluz se odstraní mechanickým přemostěním pomocí přímého záběru hnacího a hnaného hřídele hydraulicky ovládanou třecí přemosťovací spojkou. Podle provedení měniče může být zesílení točivého momentu 1,5 až 4,5 krát, ale násobnost měniče se využívá obvykle 1,9 až 3. Charakteristika hydrodynamického měniče:
Hydrodynamický měnič hnacího momentu Ukázka konstrukčního provedení hydrodynamického měniče: Hydrodynamický měnič ve funkci převodovky vozidla se používá zřídka. Důvodem je především omezené rozpětí převodového poměru a proto se měnič často spojuje s převodovkou s ozubenými koly (např. planetovou), která rozpětí převodů podstatně zvětšuje.
Hydrodynamický měnič hnacího momentu Vlastnosti hydrodynamických měničů: Nedochází k mechanickému opotřebení. Plynulý rozjezd vozidle Motor nemůže při rozjezdu nebo přetížení zhasnout. Násobení hnacího momentu je samočinné a plynulé v závislosti na jízdních odporech. Tlumení torzních kmitů a rázů motoru. Malá náročnost na prostor. Tichý chod. Značné zahřívání olejové náplně vyžaduje přídavný chladící systém. Vyšší spotřeba než při použití srovnatelné mechanické převodovky, způsobená prokluzem.
OPAKOVÁNÍ: 1.Jaké úkoly plní hydrodynamický měnič? 2.Popište konstrukci hydrodynamického měniče. 3.Popište činnost měniče při rozjezdu a jak dochází k násobení hnacího momentu. 4.Co to je bod spojení a kdy nastane? 5.Jakými vlastnostmi se měnič vyznačuje? Hydrodynamický měnič hnacího momentu
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.