Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_15 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Diferenciály se zvýšeným třením Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012

2 Anotace Metodický pokyn
Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

3 Diferenciály se zvýšeným třením
Účelem je zlepšení trakčních vlastností vozidla za ztížených adhezních podmínek. Hnací moment je rozdělován nerovnoměrně na kola nebo nápravy vozidla. Jsou to diferenciály se zvětšeným vnitřním odporem proti otáčení. Využívají zvýšeného vnitřního třecího momentu k částečně nerovnoměrnému rozdělení přiváděného momentu na obě kola nápravy. Větší hnací moment se přivádí na kolo, které se otáčí pomaleji vůči kleci diferenciálu, menší na kolo, které se otáčí rychleji. Záměrné zvýšení vnitřního tření lze dosáhnout různým konstrukčním opatřením, jímž se současně sníží účinnost diferenciálu.

4 Diferenciály se zvýšeným třením
Jsou to diferenciály s přídavnými třecími prvky. Pomocí přídavného třecího prvku se vůči sobě brzdí některé pohyblivé součásti: - planetové kolo s klecí, - obě planetová kola navzájem (nebo s klecí), - satelity s klecí.

5 Diferenciály se zvýšeným třením
a) Zvýšené tření mezi jedním planetovým kolem a klecí: Pravé planetové kolo je spojeno s klecí diferenciálu prostřednictvím vložené třecí spojky, která je seřízena na konstantní třecí moment MS. Otáčí-li se hnací hřídel (1) s pravým planetovým kolem oproti kleci pomaleji, odebírá se tím z klece moment MS. K rozdělení na obě kola v diferenciálu zbývá jen moment MD - MS. Momenty M1 a M2, které vystupují z diferenciálu, jsou dány výrazy pro symetrický diferenciál.

6 Diferenciály se zvýšeným třením
Konstrukční provedení: Vpravo je umístěna lamelová třecí spojka, která je stlačována obvodovými vinutými pružinami konstantní přítlačnou silou. Blokuje pravé centrální kolo s klecí.

7 Diferenciály se zvýšeným třením
b) Zvýšené tření mezi planetovými koly navzájem (nebo mezi oběma koly s klecí): Při blokování obou planetových kol navzájem třecí spojkou se rozdělí přiváděný moment MD přes satelity na obě planetová kola rovnoměrně. Ke kolu s menší úhlovou rychlostí je však nutno přičíst ještě celý třecí moment spojky, který je třeba od kola s větší rychlostí odečíst. Momenty M1 a M2, které vystupují z diferenciálu, jsou dány výrazy pro symetrický diferenciál.

8 Diferenciály se zvýšeným třením
Konstrukční provedení: Stejná situace nastává i v případě, kdy mají obě planetová kola zvýšené tření vůči kleci pomocí třecích spojek, které způsobují třecí moment MS. V kleci diferenciálu je vložka, v jejímž kulovém vybrání jsou uloženy satelity. Mezi vložkou a stěnami klece diferenciálu jsou střídavě uloženy dvě soustavy ocelových lamel: hnací, vedené v drážkách klece a hnané, vedené v drážkách planetových kol. Lamely trvale svírá síla talířových pružin nastavených na požadovaný konstantní třecí moment vyrovnávacími podložkami.

9 Diferenciály se zvýšeným třením
c) Zvýšené tření satelitů s klecí: Vnitřní třecí moment diferenciálu je zvýšen pružinami (1) vloženými s předpětím mezi čep satelitů (2) a satelity. Na obrázku jsou zřejmé i třecí podložky vložené mezi satelity a klec diferenciálu. Momenty M1 a M2, které vystupují z diferenciálu, jsou dány výrazy pro symetrický diferenciál.

10 Diferenciály se zvýšeným třením
OPAKOVÁNÍ: Jaký je účel těchto diferenciálů? Jak se rozděluje hnací moment na kola vlivem zvýšeného tření? Kde se vyskytuje zvýšené tření v diferenciálu? 4. Popište konkrétní způsoby zvyšování tření.

11 Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"

Podobné prezentace


Reklamy Google