1 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Zákon o úvěru pro spotřebitele analýza dopadů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Advertisements

ESSOX s.r.o Mgr. Lenka Červáková vedoucí oddělení právního a compliance a právního vymáhání ESSOX s.r.o., Senovážné náměstí 231/7,
Doc. Ing. Eva Čáslavová, CSc.
Typologie vztahů podle nového občanského zákoníku Pavla Menšíková Jana Rychtaříková.
Vedení správního řízení
Finalizace akvizičního procesu
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Regulace distribuce v ČR
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Komanditní společnost
Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Kolektivní vyjednávání. Kolektivní smlouvy (KS)  upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Zprostředkovatelé v pojišťovnictví
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Právní aspekty podnikání pojišťoven
Správa místních poplatků
Cestovní kanceláře a agentury
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Nominální a reálná úroková sazba
1 Souběhy dluhů a plnění Právnické výpočty Adam Ptašnik 2006.
Pojistné na sociální zabezpečení (a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti)
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
1 Bankovní úvěrové analýzy Banky, úvěrové produkty Průběžný test 1 OtázkyJméno:……………………………………….Skupina:……………………………………. Datum:
Jednání podnikatele Fyzická osoba - sama
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Proces konstituování korporace Příprava zřizovacích procesů Založení korporace Splnění vkladové povinnosti Získání podnikatelského oprávnění Návrh na zápis.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
1 Mgr. Ing. Bc. Radek Neděla. Odpovědnost za škodu Odpovědnost zaměstnavatele = objektivní; předpoklady vzniku: - vznik škody, - protiprávní jednání nebo.
Celní správa České republiky ZMĚNY V PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISECH – CELNÍ HODNOTA (Stručný přehled k IA a DA k UCC)
1 Úroky, splátky Právnické výpočty Adam Ptašnik 2009.
Smlouva o obchodním zastoupení Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_18.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Téma 8: Zdroje a formy krátkodobého financování. Platební styk 1. Strategie financování 2. Obchodní úvěr 3. Krátkodobé bankovní úvěry 4. Ostatní zdroje.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku z obchodní korporace a úroky z držby.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pracovně právní vztahy
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Téma 6: Zdroje a formy krátkodobého financování. Platební styk
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Působnost valné hromady
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Seminář pro žadatele výzvy č. 79 a 80 IROP
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

1 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Zákon o úvěru pro spotřebitele analýza dopadů

2 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Srovnání legislativních úprav: Zákon č. 321/2001 Sb.  Účinnost od do  Počet paragrafů: 16 Zákon č. 145/2010 Sb.  Účinnost od do účinnosti nového zákona o SÚ  Počet paragrafů: 29 Nový zákon o SÚ  Účinnost od ?????  Počet paragrafů: 182

3 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Registrace poskytovatelů:  Platební instituce  Nebankovní poskytovatel Žádost se podává k ČNB, při účinnosti zákona za těchto podmínek:  Do 6-ti měsíců od účinnosti zákona  Stávající živnostenské oprávnění zaniká uplynutím 6 měsíců nebo rozhodnutím ČNB o registraci  ČNB musí rozhodnout do 18 měsíců Nepodání žádosti v 6-ti měsících = neoprávněné podnikání Zákon definuje požadavky na poskytovatele vč. udržování kapitálu (obdoba ŘKS)

4 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Odborné znalosti a dovednosti zprostředkovatelů a poskytovatelů: Podmínky odborné způsobilosti musí splňovat - statutární či podobný zástupce, který se přímo podílí na zprostředkování/poskytování - zaměstnanec, který se přímo podílí na zprostředkování/poskytování Odborná způsobilost se do 24 měsíců od účinnosti zákona o SÚ prokazuje čestným prohlášením osoby oprávněné zprostředkovávat/poskytovat SÚ

5 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Odborné znalosti a dovednosti zprostředkovatelů a poskytovatelů: Požadavek maturitní zkoušky: - 42 měsíců na doplnění maturity pro stávající nebo nové zprostředkovatele/poskytovatele nebo - Nepřetržitý výkon činnosti zprostředkování/poskytování po dobu alespoň 5 let ke dni účinnosti zákona

6 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Tři úrovně zprostředkovatelů SÚ: a) Samostatný zprostředkovatel (SZ) – nejširší oprávnění b) Vázaný zprostředkovatel (VZ) – bude nakontaktován buď na jednoho samostatného zprostředkovatele nebo jednoho poskytovatele c) Zprostředkovatel vázaného úvěru (ZVÚ) – může být nakontaktován neomezeným počtem SZ nebo poskytovatelů

7 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Tři úrovně zprostředkovatelů SÚ : Zprostředkovatel, který je fyzickou osobou, může být při své činnosti zastoupen pouze prokuristou, zaměstnancem nebo vázaným zástupcem. Zprostředkovatel, který je právnickou osobou, může být při své činnosti zastoupen pouze členem statutárního orgánu, prokuristou, zaměstnancem nebo vázaným zástupcem. Odbornou způsobilostí se pro účely zákona rozumí získání všeobecných znalostí a odborných znalostí a dovedností nezbytných pro poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru. Všeobecné znalosti se prokazují vysvědčením o maturitní zkoušce nebo dokladem o dosažení vyššího vzdělání. Odborné znalosti a dovednosti pro poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru se prokazují osvědčením o úspěšném vykonání odborné zkoušky podle zákona.

8 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Tři úrovně zprostředkovatelů SÚ - odborné znalosti a dovednosti: poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru jiného než na bydlení 1. znalosti v rozsahu odborného minima o finančním trhu, 2.základní znalosti o struktuře, subjektech a fungování trhu spotřebitelského úvěru jiného než na bydlení, 3.znalosti regulace trhu spotřebitelského úvěru jiného než na bydlení, 4.znalosti etických standardů trhu spotřebitelského úvěru jiného než na bydlení, 5.znalosti úvěrování a produktů spotřebitelského úvěru jiného než na bydlení, 6.znalosti nabízených doplňkových služeb, 7.znalosti zásad procesu posuzování úvěruschopnosti spotřebitele a 8.schopnosti řádně produkty spotřebitelského úvěru spotřebiteli vysvětlit, provést základní analýzu produktů spotřebitelského úvěru a nabídnout spotřebiteli produkt, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám,

9 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Tři úrovně zprostředkovatelů SÚ - odborné znalosti a dovednosti: poskytování nebo zprostředkování vázaného spotřebitelského úvěru 1.znalosti v rozsahu odborného minima o finančním trhu, 2.základní znalosti o struktuře, subjektech a fungování trhu vázaného spotřebitelského úvěru, 3.znalosti regulace trhu vázaného spotřebitelského úvěru, 4.znalosti etických standardů trhu spotřebitelského úvěru jiného než na bydlení, 5.znalosti úvěrování a produktů vázaného spotřebitelského úvěru, 6.znalosti nabízených doplňkových služeb souvisejících s vázaným spotřebitelským úvěrem, 7.znalosti zásad procesu posuzování úvěruschopnosti spotřebitele a 8.schopnosti řádně produkty spotřebitelského úvěru spotřebiteli vysvětlit, provést základní analýzu produktů spotřebitelského úvěru a nabídnout spotřebiteli produkt, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám,

10 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Samostatný zprostředkovatel (SZ) je oprávněn provozovat svoji činnost a)na základě písemné smlouvy uzavřené s jednou nebo více osobami oprávněnými poskytovat spotřebitelský úvěr (poskytovatel, vázaný zástupce), nebo b) na základě smlouvy o zprostředkování spotřebitelského úvěru uzavřené se spotřebitelem pokud SZ a)má sídlo i skutečné sídlo na území České republiky, b)je důvěryhodný; podmínku důvěryhodnosti musí splňovat i ovládající osoba žadatele, který je právnickou osobou, c)je odborně způsobilý; podmínku odborné způsobilosti musí splňovat osoby, které se přímo podílejí na zprostředkování spotřebitelského úvěru, d)není podle tohoto zákona samostatným zprostředkovatelem, vázaným zástupcem nebo zprostředkovatelem vázaného spotřebitelského úvěru a e)je pojištěn pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou jeho činností na celém území České republiky s limitem pojistného plnění nejméně ve výši stanovené čl. 1 nařízení Komise (EU) č. 1125/2014. Oprávnění k činnosti SZ trvá do konce kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, ve kterém byl proveden zápis oprávnění k činnosti samostatného zprostředkovatele do registru. Oprávnění se prodlužuje vždy o dalších 12 měsíců zaplacením správního poplatku.

11 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Samostatný zprostředkovatel (SZ)  Žádost o udělení oprávnění k činnosti může podat SZ u ČNB pouze elektronicky. Žádost obsahuje, mimo náležitosti stanovené správním řádem, údaje o splnění podmínek pro činnost SZ stanovených zákonem. K žádosti se připojí doklady prokazující splnění těchto podmínek.  SZ je povinen provozovat svou činnost pouze tak, že jeho zaměstnanci, kteří se přímo podílejí na zprostředkování spotřebitelského úvěru, a jeho vázaní zástupci a jejich zaměstnanci, kteří se přímo podílejí na zprostředkování spotřebitelského úvěru, splňují podmínky odborné způsobilosti podle § 61 a důvěryhodnosti podle § 73.

12 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Vázaný zprostředkovatel (VZ) je oprávněn zprostředkovávat spotřebitelský úvěr výhradně pro jednoho zastoupeného (pro jednoho SZ nebo jednoho poskytovatele) na základě písemné smlouvy pokud a) má sídlo i skutečné sídlo na území České republiky, b)je důvěryhodný; podmínku důvěryhodnosti musí splňovat i ovládající osoba toho, kdo hodlá provozovat činnost vázaného zástupce, c)je odborně způsobilý; podmínku odborné způsobilosti musí splňovat osoby, které se přímo podílejí na zprostředkování spotřebitelského úvěru, a d) není podle tohoto zákona samostatným zprostředkovatelem, vázaným zástupcem nebo zprostředkovatelem vázaného spotřebitelského úvěru. Oprávnění k činnosti VZ trvá do konce kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, ve kterém byl proveden zápis do registru. Oprávnění se prodlužuje vždy o dalších 12 měsíců zaplacením správního poplatku. Zastoupený současně se zaplacením správního poplatku oznámí ČNB elektronicky, kterým osobám se má oprávnění na základě zaplaceného správního poplatku prodloužit.

13 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Vázaný zprostředkovatel (VZ) Oznámení vázaného zástupce může podat zastoupený (SZ nebo poskytovatel) u ČNB pouze elektronicky. Oznámení obsahuje, mimo náležitosti podání stanovené správním řádem, identifikační údaje toho, kdo hodlá provozovat činnost vázaného zástupce, a údaje o splnění podmínek činnosti vázaného zástupce podle zákona. Dokumenty prokazující splnění podmínek stanovených tímto zákonem pro činnost VZ uchovává zastoupený po dobu trvání zápisu v registru a nejméně po dobu 5 let ode dne jeho zrušení. Za plnění povinností VZ podle tohoto zákona odpovídá zastoupený § 34 Pachatelem správního deliktu spáchaného při výkonu činnosti vázaného zástupce …. je zastoupený, jestliže k naplnění znaků správního deliktu došlo jednáním vázaného zástupce.

14 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Zprostředkovatel vázaného úvěru (ZVÚ) může být ten, kdo je oprávněn zprostředkovávat vázaný spotřebitelský úvěr určený k financování jím prodávaného zboží nebo jím poskytované služby a je oprávněn zprostředkovávat spotřebitelský úvěr výhradně na základě písemné smlouvy se zastoupeným pokud a) má sídlo i skutečné sídlo na území České republiky, b) je důvěryhodný; podmínku důvěryhodnosti musí splňovat i ovládající osoba toho, kdo hodlá provozovat činnost vázaného zástupce, c) je odborně způsobilý; podmínku odborné způsobilosti musí splňovat osoby, které se přímo podílejí na zprostředkování spotřebitelského úvěru, a d) není podle tohoto zákona samostatným zprostředkovatelem, vázaným zástupcem nebo zprostředkovatelem vázaného spotřebitelského úvěru. Zastoupeným může být neomezený počet poskytovatelů

15 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Zprostředkovatel vázaného úvěru (ZVÚ) Oznámení ZVÚ může podat zastoupený (poskytovatel) u ČNB pouze elektronicky. Poplatek by měl činit 2.000,-/rok/jednoho ZVÚ Oznámení obsahuje, mimo náležitosti podání stanovené správním řádem, identifikační údaje toho, kdo hodlá provozovat činnost vázaného zástupce, a údaje o splnění podmínek činnosti vázaného zástupce podle zákona. Dokumenty prokazující splnění podmínek stanovených tímto zákonem pro činnost ZVÚ uchovává zastoupený po dobu trvání zápisu v registru a nejméně po dobu 5 let ode dne jeho zrušení. Oprávnění k činnosti ZVÚ trvá do konce kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, ve kterém byl proveden zápis do registru. Oprávnění se prodlužuje vždy o dalších 12 měsíců zaplacením správního poplatku. Zastoupený současně se zaplacením správního poplatku oznámí ČNB elektronicky, kterým osobám se má oprávnění na základě zaplaceného správního poplatku prodloužit. Za plnění povinností ZVÚ podle tohoto zákona odpovídá zastoupený. §44 Pachatelem správního deliktu spáchaného při výkonu činnosti zprostředkovatele vázaného spotřebitelského úvěru …… je zastoupený, jehož vázaný spotřebitelský úvěr je zprostředkováván, jestliže k naplnění znaků správního deliktu došlo jednáním zprostředkovatele vázaného spotřebitelského úvěru.

16 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ §77 stanoví povinnosti pro poskytovatele a zprostředkovatele týkající se uchovávání dokumentů a záznamů o SÚ, jeho změně apod.:  Nejméně 5 let od zániku právního vztahu nebo 1 rok od zamítnutí žádosti

17 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Co je to vázaný úvěr a kdo ho může poskytovat: 1) Úvěr vázaný na koupi zboží 2) Poskytovat ho může každý kdo bude registrován s oprávněním poskytovat SÚ §2 odst. 3 zákona: (3) Vázaným spotřebitelským úvěrem je spotřebitelský úvěr, který je závislý na koupi zboží nebo poskytnutí služby, s výjimkou spotřebitelského úvěru na bydlení podle odstavce 2 písm. b). Má se za to, že spotřebitelský úvěr je závislý na koupi zboží nebo poskytnutí služby, pokud je spotřebitelský úvěr určen výhradně k financování koupě určitého zboží nebo poskytnutí určité služby a a)prodávající nebo poskytovatel služby je zároveň poskytovatelem, b)poskytovatel využije služeb prodávajícího nebo poskytovatele služeb v souvislosti s uzavřením nebo přípravou smlouvy o spotřebitelském úvěru, nebo c)konkrétní zboží nebo služba jsou výslovně uvedeny ve smlouvě o spotřebitelském úvěru. Vázaným SÚ není revolvingový úvěr (ani pokud by k uzavření smlouvy došlo s prvním nákupem vázaným na nákup zboží zprostředkovatele = zprostředkovatele vázaného úvěru NEBUDOU oprávnění nabízet revolving/kreditní kartu)

18 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Akreditovaná osoba  Kdokoliv, kdo splní podmínky ČNB  Důvěryhodnost  Věcné, organizační a personální předpoklady, zejm. organizačně-technické požadavky na pořádání odborných zkoušek  Předložení zkouškového řádu  Akreditace se uděluje na 5 let s možnosti prodloužení na dalších 5 let  Zkoušky = soubor zkouškových otázek, které připraví ČNB  Bude prováděcí předpis vydaný ČNB  Standard zkoušky  Požadavky na zkouškový řád  Jednání komise  Průběh, forma rozsah, způsob hodnocení zkoušky

19 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Posouzení úvěruschopnosti :  Před uzavřením smlouvy nebo změnou závazku spočívající ve významném navýšení §85 (1) Poskytovatel … posoudí úvěruschopnost spotřebitele na základě nezbytných, spolehlivých, dostatečných a přiměřených informací získaných od spotřebitele, a pokud je to nezbytné, z databáze umožňující posouzení úvěruschopnosti spotřebitele nebo i z jiných zdrojů. Poskytovatel poskytne spotřebitelský úvěr jen tehdy, pokud z výsledku posouzení úvěruschopnosti spotřebitele vyplývá, že nejsou důvodné pochybnosti o schopnosti spotřebitele spotřebitelský úvěr splácet. (2) Poskytovatel … posuzuje zejména schopnost spotřebitele splácet sjednané pravidelné splátky spotřebitelského úvěru, a to na základě porovnání příjmů a výdajů spotřebitele a způsobu plnění dosavadních dluhů. Hodnotu majetku přitom zohledňuje tehdy, jestliže ze smlouvy o spotřebitelském úvěru vyplývá, že spotřebitelský úvěr má být částečně nebo úplně splacen výnosem z prodeje majetku spotřebitele, nikoli pravidelnými splátkami, nebo jestliže z finanční situace spotřebitele vyplývá, že bude schopen splácet spotřebitelský úvěr bez ohledu na své příjmy

20 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Posouzení úvěruschopnosti : §86 Důsledky porušení povinnosti posoudit úvěruschopnost (1) Poskytne-li poskytovatel spotřebiteli spotřebitelský úvěr v rozporu s § 85 odst. 1, je smlouva neplatná; spotřebitel může uplatnit námitku neplatnosti ve lhůtě 10 let ode dne uzavření smlouvy. Spotřebitel je povinen vrátit celou poskytnutou jistinu spotřebitelského úvěru ve lhůtě podle svých možností. (2) Nedohodnou-li se smluvní strany, v jaké lhůtě spotřebitel poskytnutou jistinu spotřebitelského úvěru vrátí, určí tuto lhůtu na návrh některé z nich soud podle možností spotřebitele a v zájmu spravedlivého uspořádání práv a povinností smluvních stran. Změní-li se možnosti spotřebitele, může soud na návrh některé ze smluvních stran dohodu nebo rozhodnutí o určení lhůty změnit.

21 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Dohoda o úhradě dluhu, povinnost mj.:  Posouzení úvěruschopnosti před uzavřením dohody  Poskytnutí PI i když v omezené podobě  Stanovit RPSN  Stanovit úrok Inkasní společnost se NEBUDE muset registrovat dle zákona o SÚ.

22 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Porušení informační povinnosti: § 109 Důsledky porušení požadavků na formu a obsah smlouvy o spotřebitelském úvěru (1) Nemá-li smlouva o spotřebitelském úvěru písemnou formu, nebyla-li alespoň v jednom vyhotovení poskytnuta spotřebiteli v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat, byla-li uzavřena v rozporu s § 104 odst. 3, nebo neobsahuje-li informaci o výpůjční úrokové sazbě, o roční procentní sazbě nákladů nebo o celkové částce, kterou má spotřebitel zaplatit, platí, že výpůjční úrokovou sazbou je repo sazba uveřejněná Českou národní bankou a platná v den uzavření smlouvy o spotřebitelském úvěru, nebyla-li sjednána výpůjční úroková sazba nižší. K ujednáním o jiných platbách sjednaných ve smlouvě o spotřebitelském úvěru se nepřihlíží. (2) Obsahuje-li smlouva o spotřebitelském úvěru informaci o výpůjční úrokové sazbě, která je nižší, než odpovídá informaci o celkové částce, kterou má spotřebitel zaplatit, snižuje se celková částka, kterou má spotřebitel zaplatit, tak, aby odpovídala výpůjční úrokové sazbě uvedené ve smlouvě o spotřebitelském úvěru. Obsahuje-li smlouva o spotřebitelském úvěru informaci o celkové částce, kterou má spotřebitel zaplatit, která je nižší, než odpovídá informaci o výpůjční úrokové sazbě, snižuje se výpůjční úroková sazba tak, aby odpovídala celkové částce, kterou má spotřebitel zaplatit, uvedené ve smlouvě o spotřebitelském úvěru. (3) Obsahuje-li smlouva o spotřebitelském úvěru informaci o roční procentní sazbě nákladů, která je nižší, než odpovídá skutečnosti, snižuje se výpůjční úroková sazba a celková částka, kterou má spotřebitel zaplatit, tak, aby odpovídaly roční procentní sazbě nákladů uvedené ve smlouvě o spotřebitelském úvěru. (4) Bylo-li sjednáno, že spotřebitel bude plnit ve splátkách, zohlední se změny vyplývající z odstavců 1 až 3 poměrně v jednotlivých splátkách. Věřitel na žádost spotřebitele vypočte novou výši splátek a sdělí ji spotřebiteli.

23 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Porušení informační povinnosti: § 109 Důsledky porušení požadavků na formu a obsah smlouvy spotřebitelském úvěru (5) Neobsahuje-li smlouva o spotřebitelském úvěru v rozporu se zákonem informaci o a)některém právu věřitele vůči spotřebiteli nebo o podmínkách, za kterých může věřitel toto právo uplatnit, platí, že věřitel toto právo nemá, b)některé povinnosti spotřebitele vůči věřiteli nebo o podmínkách, za kterých je spotřebitel povinen tuto povinnost splnit, platí, že spotřebitel tuto povinnost nemá, c)podmínkách, za kterých může spotřebitel uplatnit některé právo vůči věřiteli, platí, že spotřebitel může toto právo vykonat, i když tyto podmínky nejsou splněny. (6) Odstavec 5 se použije obdobně, jestliže smlouva o spotřebitelském úvěru v rozporu se zákonem obsahuje informaci o právu nebo povinnosti nebo o podmínkách jejich uplatnění nebo splnění, která neodpovídá donucujícímu ustanovení zákona. Co se stane, když bude uvedena úroková sazba/RPSN/ celková částka splatná spotřebitelem vyšší?

24 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Analýza dopadů nového zákona o SÚ Omezení doplňkových služeb: § 115 Omezení vázaného poskytování spotřebitelského úvěru (1) Zakazuje se podmiňovat uzavření smlouvy o spotřebitelském úvěru uzavřením smlouvy, ve které se sjednává doplňková finanční služba, pokud není možno smlouvu o spotřebitelském úvěru uzavřít i bez této podmínky. (2) Je-li uzavření smlouvy o spotřebitelském úvěru podmíněno uzavřením pojistné smlouvy, nesmí poskytovatel spotřebitele omezovat při výběru pojistitele. (3) Odstavec 1 a 2 se nepoužije na a)bezplatný platební nebo spořicí účet, jehož účelem je shromažďovat peněžní prostředky pro splácení nebo obsluhu spotřebitelského úvěru, b)stavební spoření podle zákona upravujícího stavební spoření, nebo c)pojištění vozidla, které je spotřebitelským úvěrem financováno.

25 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Další analýza dopadů nového zákona o SÚ Omezení smluvní pokuty a úroku z prodlení § 122 Omezení plateb souvisejících s prodlením spotřebitele (1) Věřitel smí pro případ prodlení spotřebitele s plněním dluhu vyplývajícího ze smlouvy o spotřebitelském úvěru sjednat pouze a)právo na náhradu účelně vynaložených nákladů, které mu vznikly v souvislosti s prodlením spotřebitele, b)úroky z prodlení, jejichž výše nesmí přesáhnout výši stanovenou právním předpisem upravujícím úroky z prodlení, a c) smluvní pokutu. (2) Uplatněná smluvní pokuta nesmí přesáhnout 0,1 % denně z částky, ohledně níž je spotřebitel v prodlení, je-li spotřebitel v prodlení s plněním povinnosti peněžité povahy. (3) Souhrn výše všech uplatněných smluvních pokut nesmí přesáhnout součin čísla 0,7 a výše jistiny spotřebitelského úvěru, nejvýše však Kč. POZOR: §171 = §122 se vztahuje i na smlouvy uzavřené před účinností zákona

26 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Další analýza dopadů nového zákona o SÚ Sesplatnění SÚ z důvodu prodlení klienta § 124 Změna splatnosti spotřebitelského úvěru v důsledku prodlení Stane-li se spotřebitelský úvěr v důsledku prodlení spotřebitele splatným, týká se tato splatnost pouze dosud nesplacené jistiny spotřebitelského úvěru, nikoli i budoucích nákladů spotřebitelského úvěru. Věřitel spotřebitele před tím, než se úvěr stane v důsledku prodlení spotřebitele splatným podle věty první, vyzve k uhrazení dlužné splátky a poskytne mu k tomu lhůtu alespoň 30 dnů.

27 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Další analýza dopadů nového zákona o SÚ Správní delikty § 155 a 156  Pokuta 5 – 20 mil. Kč (cca totožné se stávající úpravou)

28 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Další analýza dopadů nového zákona o SÚ Výkon dozoru ČOI vykonává dozor, dokud je činnost vykonávána na základě živnostenského oprávnění, maximálně 24 měsíců ode dne účinnosti zákona.

29 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Další analýza dopadů nového zákona o SÚ Předpokládaná účinnost zákona

30 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Děkuji za pozornost Mgr. Lenka Červáková