Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Fyzika Tematická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Šikmý vrh trajektorie:.
Pohyby v centrálním gravitačním poli Slunce, Keplerovy zákony
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okres Litoměřice Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu„Zlepšení kvality vzdělávání.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvantová čísla Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost  Okruh dle RVP:
HISTORIE NÁZORŮ NA VESMÍR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_KRUH_A_KRUZNICE Název materiálu:
Základní škola Čelákovice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Odraz světla na rovinném zrcadle
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Matematika Koule.
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 07 Vytýkání I
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Matematika Směrnicový tvar přímky
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
„EU peníze středním školám“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Přímka a kuželosečka Název školy
Saturn Sluneční soustava Název školy
Astronomické jednotky délky
Technická mechanika – Těžiště
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
Matematika Elipsa.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Závislost elektrického odporu
Venuše Sluneční soustava Název školy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kruh a kružnice Základní názvosloví Středová a osová souměrnost
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vypuklé zrcadlo Název : VY_32_inovace_12 Fyzika - vypuklé zrcadlo
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Fyzika Tematická oblast: Fyzika Název vzdělávacího materiálu: Keplerovy zákony Kód vzdělávacího materiálu: ICT2-10-STF Ročník: 3. ročník šestiletého gymnázia (1. ročník čtyřletého) Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Jméno autora: Jakub Stránský

Keplerovy zákony (1)

Johannes Kepler ( ) působil na pražském dvoře císaře Rudolfa II., kde jako císařský matematik formuloval své zákony Tycho Brahe ( ) jeho přesná a dlouhodobá pozorování se stala podkladem k objevu Keplerových zákonů (2) (3)

1. Keplerův zákon (4) spis Astronomia nova (1609), v němž Johannes Kepler zveřejnil své první dva zákony. Planety obíhají kolem Slunce po eliptických drahách málo odlišných od kružnic, v jejichž jednom společném ohnisku je Slunce. zákon platí i pro objekty na výstředných drahách (komety…) (5) elipsu tvoří body, jejichž součet vzdáleností od ohnisek F je konstantní, a je hlavní poloosa, b vedlejší poloosa, e excentricita

(6) (7) roviny trajektorií planet procházejí středem Slunce a jsou navzájem velmi blízké, pro komety už toto tvrzení neplatí, Slunce se vždy nachází v ohnisku bod trajektorie, který je nejblíže Slunci se, nazývá perihélium nejdále afélium

2. Keplerův zákon Obsahy ploch opsaných průvodičem planety za jednotku času jsou konstantní. průvodič je spojnice planety a Slunce (8) v perihéliu je rychlost planety nejvyšší, v aféliu nejnižší Země prochází perihéliem v lednu, aféliem v červenci. Proto je na severní polokouli zimní půlrok kratší (179 dní) než půlrok letní (186 dní) (9) vzdálenosti objektů sluneční soustavy od Slunce v perihéliu a aféliu

3. Keplerův zákon Poměr druhých mocnin oběžných dob dvou planet je stejný jako poměr třetích mocnin jejich hlavních poloos. kde a je délka hlavní poloosy a T doba oběhu, dle 1. Keplerova zákona můžeme uvažovat pro planety kruhové trajektorie a počítat s poloměrem r (9) (10)

snadný úkol: na obrázku najděte a označte: a)Slunce b)ohniska c)hlavní poloosu d)vedlejší poloosu e)excentricitu f)perihélium g)afélium

…a jak je to správně…

1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8) 9) 10) použitá literatura: 1.Bednařík, Široká; Fyzika pro gymnázia - Mechanika; Prometheus; 1993 zdroje obrázků (staženo ):