Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Advertisements

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_03_OBECNÉ_VÝKLADY_O_.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_18_LITERATURA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tepelné motory.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Slovesa.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Čísla a početní operace, Násobilka.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slovní druhy - procvičování
HUDEBNÍ VÝCHOVA DYNAMIKA
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
MS Excel Úvod.
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Pořádek slov v české větě
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE – Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový Ročník: 9. ročník Klíčová slova: činitel zvukový, významový, mluvnický, příklonky, přízvuk, melodie, důraz, tempo, pauzy, slovosled

ANOTACE Materiál poskytuje informace o hlavních zásadách českého slovosledu. Vysvětluje pojem činitel zvukový.

SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel zvukový

Hlavní zásady českého slovosledu -uspořádání slov v české větě ovlivňují tři činitelé:  významový  mluvnický  zvukový

ČINITEL ZVUKOVÝ:  ke zvukové stránce věty patří: o melodie o důraz o tempo o pauzy o přízvuk

MELODIE: druhy vět:  věty oznamovací  věty rozkazovací  věty tázací zjišťovací  věty tázací doplňovací melodie:  klesavá  zvýšená před koncem nebo na začátku  ke konci nejprve klesavá pak stoupavá  zvýšená na začátku nebo zvýšenou před koncem a pak klesavou citově zabarvené Všechny druhy vět mohou být citově zabarvené. zvýšením Projeví se to zvýšením melodie.

DŮRAZ: zdůraznit zesílímeumístíme je obvykle na konec věty  Chceme-li zdůraznit některé slovo ve větě, zesílíme jeho přízvuk a umístíme je obvykle na konec věty. začátku věty  Při silnějším důrazu stojí slovo na začátku věty. TEMPO (rychlost) + pauzy:  V mluveném projevu dbáme na vhodné tempo. Tempo souvisí s pauzami. Pomalý projev s pauzami je zřetelnější.

DŮRAZ:  hlavní přízvuk – na první slabice slova – na slabičné předložce  vedlejší přízvuk – na dalších lichých slabikách nemají nepřízvučná příklonky  některá slova přízvuk nemají jsou nepřízvučná = nazývají se příklonky o jsou to: Pepa pro Pepu lokomotiva pro lokomotivu  krátké tvary osobních zájmen být  tvary slovesa být ve složených slovesných tvarech –li  spojka –li

POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN