Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
Advertisements

Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Věty vedlejší.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_495_Základní a určovací skladební dvojice
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Věta jednoduchá a souvětí.
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Věta jednoduchá a souvětí“
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk a literatura.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Větné rozbory pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Větný rozbor č.10 Autor Fulínová.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Hrabová, okres Šumperk, příspěvková organizace AUTOR : Jana Vondálová NÁZEV : VY_32_INOVACE_18_Věta a její.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_37_ČJ4
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Grafické znázornění souvětí
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Poznáváme tajemství skladby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková Martina

Téma hodiny: Skladba – vymezení pojmů Rozlišení věty jednoduché a souvětí Mgr. Martina Chňoupková

Skladba = nauka o mluvnické a významové stavbě věty, o stavbě souvětí Větný člen = nejmenší jednotka věty = každé plnovýznamové slovo, které vstoupí do věty a získá tak svoji větnou funkci = může být rozvíjen dalšími větnými členy. Věta = jazyková jednotka, která obsahuje přísudek = slovní vyjádření myšlenky jednoduchá (větný celek vyjadřující jedinou myšlenku) souvětí (větný celek složený z více vět, který vyjadřuje složitější myšlenku nebo více myšlenek Skladba = nauka o mluvnické a významové stavbě věty, o stavbě souvětí Větný člen = nejmenší jednotka věty = každé plnovýznamové slovo, které vstoupí do věty a získá tak svoji větnou funkci = může být rozvíjen dalšími větnými členy. Věta = jazyková jednotka, která obsahuje přísudek = slovní vyjádření myšlenky jednoduchá (větný celek vyjadřující jedinou myšlenku) souvětí (větný celek složený z více vět, který vyjadřuje složitější myšlenku nebo více myšlenek

CVIČENÍ: Rozlište věty jednoduché a souvětí. U souvětí pak určete z kolika vět se skládá. Lvice Sabora olizovala své mládě. Ležela na slunci před skalní jeskyní, která skrývala její doupě. Slastně přivírala oči, ale ani na okamžik neochabovala v ostražitosti. Ta chlupatá klubíčka byla zpočátku tři. Kořisti však bylo málo. Podvyživená a hladovějící Sabora neměla dostatek mateřského mléka, aby tři dovádivá lvíčata denně nakrmila. Když pak ještě do toho přišly chladné deště, mláďata onemocněla. Pouze nejsilnější z nich přežilo. Sabora truchlila a pobíhala sem a tam kolem bezvládných tělíček, kňučela a sténala. Nakonec se její divoké srdce upjalo k malému lvíčkovi, který jí zbyl. P odle knihy E.R. Burroughse Tarzan a zlatý lev

Pokud zjistíme, že se jedná o souvětí, můžeme v něm rozlišovat věty hlavní a vedlejší, dále pak také řídící a závislé. Věta hlavní (VH) je věta v souvětí, která není závislá na jiné větě a může tedy stát i samostatně mimo souvětí jako věta jednoduchá. Každé souvětí musí obsahovat alespoň jednu hlavní větu. Vedlejší věta (VV) je věta v souvětí, která je závislá na jiné řídící větě. Podobně jako větné členy vytvářejí skladební dvojice, v nichž jeden člen je řídící a druhý závislý, tak i vedlejší věty závisejí na větě hlavní nebo jiné větě vedlejší. Vedlejší větu poznáme podle toho, že nemůže stát samostatně bez své řídící věty. Pokud zjistíme, že se jedná o souvětí, můžeme v něm rozlišovat věty hlavní a vedlejší, dále pak také řídící a závislé. Věta hlavní (VH) je věta v souvětí, která není závislá na jiné větě a může tedy stát i samostatně mimo souvětí jako věta jednoduchá. Každé souvětí musí obsahovat alespoň jednu hlavní větu. Vedlejší věta (VV) je věta v souvětí, která je závislá na jiné řídící větě. Podobně jako větné členy vytvářejí skladební dvojice, v nichž jeden člen je řídící a druhý závislý, tak i vedlejší věty závisejí na větě hlavní nebo jiné větě vedlejší. Vedlejší větu poznáme podle toho, že nemůže stát samostatně bez své řídící věty.

Určete počet vět v souvětí, rozlište věty hlavní a vedlejší: Město Dobříš je obklopeno ze všech stran lesy a leží v nadmořské výšce 371 metrů nad mořem. Z hlediska historického vývoje je Dobříš osídlena od pradávna, jelikož nejstarší archeologické nálezy pocházejí už z mladší doby kamenné. V dobříšském muzeu je uložen pozůstatek kamenné sekery, která pochází z období přibližně 3500 let př.n.l., nalezený u Dobříše. Dalším nálezem je část hradiště na vrchu Hradec u Dobříše, jež mělo původně rozměry 220 m délky a 94 m šířky. Kamenný val, který hradiště obklopoval, byl velice bytelný, poněvadž měřil 12 m a jeho výška dosahovala 3 až 5 m.

1.Přišel se k nám dívat na film, protože se mu rozbila televize. (souvětí x jednoduchá) 2.Koupím si červené, žluté a také bílé růže. (souvětí x jednoduchá) 3.Co se to se mnou děje? (souvětí x jednoduchá) 4.Napadlo mě, že se sejdeme až u kina. (hlavní x vedlejší) 5.Když jsem byla malá, ráda jsem si hrála s panenkami. (souvětí x jednoduchá) 6.Jan Hus byl upálen, protože nesouhlasil s názory církve. (souvětí x jednoduchá) 7.Když bude pršet, nikam nepůjdeme. (hlavní x vedlejší)

Použitá literatura a zdroje: GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. [kolektiv autorů] ; Praha : Lidové noviny, Burroughse, E.R. Tarzan a zlatý lev. Ilustrace: