Život v antickém Římě. inspirace řeckými vzory, Etruskové → klenba a oblouk podoba dnešních velkoměst Římská města.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nápoje Člověk potřebuje denně asi 3 litry vody, z toho nejméně 1 litr v nápojích. Nedostatek tekutin se projevuje bolestmi hlavy, suchou pletí a tvorbou.
Advertisements

UMĚNÍ ŘÍMA.
Vietnamci Náboženství Strava.
Arménie.
CHARAKTERISTIKA ·     je seznam nabízených pokrmů a příloh;   ·     svým vzhledem a obsahem reprezentuje provozovnu;       je reklamním a propagačním prostředkem.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
Mýma o č ima PAVEL DVOŘÁK student tercie Anglie 2006 / zájezd.
Milánský dóm – Duomo di milano
7 nových divů světa.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Řím.
- je pevná sestava pokrmů, doplněná vhodnými nápoji, používaná k určité příležitosti. Bc. Daniel Vančura.
753 př.n.l n.l. STAROVĚKÝ ŘÍM.
Charakteristika umělecké památky
Antický Řím Architektura 2. část.
Koloseum v Římě.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Antický ŘÍM.
Závěr 18. století – poč. 19. století
 m ě sto s nejslavn ě jší historií na sv ě t ě, které je uctíváno jak bohy, tak lidmi. Okouzlující hlavní m ě sto Ř ecka bylo odedávna kolébkou civilizace.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
BEZMASÉ POKRMY
Evropský den jazyků 6.B.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky . ANTICKÝ ŘÍM
Antický Řím sochařství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Stravování při žaludečních a dvanáctníkových vředech
STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI CIZINCŮ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Trendy ve spotřebě potravin v České republice
Amphitheatrum Flavium
Makrobiotika, vegetariánství, dieta batolat a dětí předškolního věku
GASTRONOMIE V EVROPSKÉM KONTEXTU
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_DE15 N á zev š koly C í rkevn í středn í odborn á š.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
M. Borovská, B. Máslová Romulus, Remus a vl č ice.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Pompeje fotoreportáž.  M ěsto bylo založeno v 7. století př.n.l kmenem Osků v ústí řeky Sarno  N ejdříve pod vlivem řeckým, mezi lety 525 př.n.l. až.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ITÁLIE KOLOSEUM.
Pořadí pokrmů na jídelním lístku
23.1. – PONDĚLÍ ÚTERÝ STŘEDA ČTVRTEK PÁTEK
dějiny výtvarného umění
PESTROST STRAVY.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PŘÍPRAVA MENU SLAVNOSTNÍ HOSTINY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
Starověký Řím – Římská kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Digitální učební materiál Digitální učební materiál
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název projektu: Moderní škola
Umění starověkého Říma
Poznávací zájezd do Říma
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ženy: jedno jméno např.: Cornelia st.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Život v antickém Římě

inspirace řeckými vzory, Etruskové → klenba a oblouk podoba dnešních velkoměst Římská města

Centrum měst = fórum zde hlavní chrámy, úřady, obchody – Forum Romanum

Trajánovo fórum

Trajánův sloup  postaven počátkem 2. století  bez podstavce 30 metrů, uvnitř točité schodiště, na vrcholu bronzová socha císaře, v 16. století nahrazena sochou sv. Petra  v podstavci byl kdysi Trajánův popel  po obvodu 200 m dlouhý reliéf s více než 2500 postavami – oslavuje činy Trajána v bitvách proti Dákům.

podle řeckého vzoru Chrámy

PANTHEON

divadla, amfiteátry - místa zápas ů a gladiátorských her Římané stavěli Koloseum

Největší amfiteátr - 50 tisíc diváků Dokončen za císaře Tita – 80 n.l. Při otevření použito 9000 šelem Místo utrpení a smrti tisíců křesťanů Perfektní technické zázemí - simulace námořních bitev Koloseum

Římská divadla

Vítězné oblouky v Římě - je monumentální stavba ve tvaru otevřené brány, která byla už od starověku stavěna na počest vítězství ve válce - později byly stavěny v mnoha zemích, nejvíce je jich v Itálii a Francii Konstantinův oblouk

Titův oblouk

Římané stavěli lázně. ve ř ejné lázn ě – mu ž ská a ž enská č ást, šatny, sauny, cvi č išt ě a bazény. Voda p ř ivád ě na akvadukty.

Caracallovy lázně

Diokleciánovy lázně – 4. stol.n.l.

Bath - Anglie

Akvadukt - je umělý vodní kanál, vybudovaný pro to, aby zajišťoval přívod vody od vodního zdroje do místa její potřeby či spotřeby - název pochází z latiny, kde aqua znamená „voda“ a ducere „vést“ - dostatečně velké akvadukty proto mohou být též vyžívány i jako vodní dopravní cesty pro lodě nebo mohou sloužit i pro dopravu surového dřeva

Pont du Garde

Římské domy č in ž ovní - více pater, v p ř ízemí obchody a dílny, č ím vyšší patro, tím skromn ě jší na venkov ě statky a vily rodinné tzv. atriové domy Bohatí Římané obývali velké luxusní domy, zvané "domus" (z tohoto slova vzniklo české slovo "dům"). Na snímku průřez jedním z nich: 1)atrium, 2) zahrada, 3)ložnice. Vidět je i kuchyň a jídelna.

výborné silnice, které zaručovaly rychlý přesun Římské silnice Via Appia - nejdůležitější silnice v Římě - nese jméno po svém zakladateli - začínala za městskými hradbami Říma a vedla v délce 195 km do města Capua v Kampánii - sloužila jako zásobovací tepna pro armádu

POMPEJE

Lupanare

24. srpen 79 n.l. 3 dny – 6 metrů lávy

Římská strava

Snídaně, oběd, večeře snídaně a oběd – studené pokrmy a víno velká podvečerní hostina (cena) u hostin se leželo v průběhu opulentních hostin bylo povoleno zvracení

Na venkově jednoduchá a prostá domácí plodiny téměř vegetariánská strava: moučné placky, obilné kaše ze špaldy, chléb, luštěniny, mléko, sýr, ovoce, zelenina (kapusta, cibule, řepa), ryby, vejce

Maso masitá strava se prosadila až později vepřové, drůbež, zvěřina vnitřnosti byly velmi ceněny výroba jelit, klobás, paštik

Sladkosti koláče, piškoty, perníčky koblihy, smažené šišky sladkosti s rozinkami, sušeným ovocem vše slazené medem

Dovážené potraviny třešně z Pontu - Lucullus meruňky z Arménie broskve z Persie

Alkohol 80 druhů bílých a červených vín proslulá vína řecká, italská z Latia a Kampánie, galská, rýnská víno se ředilo vodou, často horkou pivo Římané znali z Egypta a Galie destilovaný alkohol nebyl znám medovina, bylinné likéry

Speciality garum = luxusní omáčka z mořských ryb, (dnes chuťově podobná thajská rybí omáčka); nasolené ryby s vnitřnostmi a krví, 2-3 měsíce odleželé na slunci, propasírované, okořeněné zmrzlina (sníh z Alp ochucený medem, později ovocné příchutě) vařené kravské vemeno ptačí jazýčky (slavíci, plameňáci)

Strava vojáků příděl pšenice, popř. suchary, vojáci si sami mleli mouku a pekli chléb slanina, vepřové maso sýr acetum (kyselé víno) zelenina luštěniny

Co neznali brambory, rýže káva, čaj citrusové plody máslo, cukr destiláty Co znali římský fast food = thermopolium