Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Římské umění PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: vítězný oblouk vítězný sloup akvadukt lázně cirky atriový dům insula JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

3 Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad římského umění na vyšším stupni gymnázia.

4 Charakter římského umění
obr.1 PRÁCE S OBRÁZKY Ze které kultury vycházelo umění starověkého Říma? Vyjdi ze srovnání obrázku Pantheonu v Římě (č. 1) s obrázkem č. 2. Zapiš do pracovního listu. obr. 2

5 Charakter římského umění
obr. 3 PRÁCE S OBRÁZKY Pro řeckou architekturu byl typický sloup (viz obr. 3), co přinesli do architektury Římané? (viz obr. 4) Zapiš do pracovního listu. obr. 4

6 Charakter římského umění
PRÁCE S OBRÁZKY obr. 5 Principem řeckého umění bylo zobrazení krásna (viz obr. 5), co zobrazovali Římané? (viz obr. 6) Pracovní list obr. 6

7 Základní typy římské architektury
triumfální architektura užitkové stavby chrámová architektura vily a obytné domy pohřební architektura

8 Triumfální architektura
Vítězné oblouky Konstantinův vítězný oblouk PRÁCE S OBRÁZKEM Účel triumfální architektury? Vyjdi i z významu slova triumf. Pracovní list obr. 7

9 Triumfální architektura
Vítězné oblouky Titův vítězný oblouk PRÁCE S OBRÁZKEM Kdo procházel pod těmito oblouky a při jaké příležitosti? Pracovní list obr. 8

10 Triumfální architektura
Vítězné sloupy obr. 9 Traianův vítězný sloup PRÁCE S OBRÁZKY Co je znázorněno na reliéfu tohoto sloupu? Proč je římské umění považováno za výrazně epické? (viz reliéf) Pracovní list obr. 10

11 Pohřební architektura
Mauzolea monumentální hrobky často kruhový půdorys Hadriánovo mauzoleum (Andělský hrad v Římě) obr. 11

12 Užitkové stavby typický Říman – racionální, praktický člověk
vrchol římské architektury – technické, užitkové stavby stavby sloužící státu i jednotlivci

13 Užitkové stavby Baziliky obr. 12 soudní budovy Maxenciova bazilika
PRÁCE S OBRÁZKEM Účel bazilik ve středověku? Proč se hodily k tomuto novému účelu? Pracovní list obr. 13

14 Užitkové stavby Akvadukty Pont du Gard ve Francii
účel – přivedení vody do města PRÁCE S OBRÁZKEM Sekundární účel akvaduktu? Pracovní list obr. 14

15 Užitkové stavby Lázně obr. 15 Caracallovy lázně
řada místností – knihovna, divadelní sál, tělocvična, obchody, kolonády… obr. 16

16 Užitkové stavby Amfiteátry obr. 17 Koloseum v Římě oválný půdorys
stoupající hlediště pod plochou kobky, šatny a chodby PRÁCE S OBRÁZKY K čemu sloužily tyto stavby? Pracovní list obr. 18

17 Užitkové stavby Cirky obr. 19 Circus Maximus sportoviště
vozatajské závody lidové slavnosti obr. 20

18 Vily a obytné domy Vily obr. 21 Hadriánova vila v Tivoli
venkovská sídla bohatých Římanů zahrady, fontány, sochy obr. 22

19 Vily a obytné domy Obytný dům s atriem honosnější typ městského domu
atrium – otevřený, pravoúhlý prostor v centru domu, částečně zastřešený, v centru zpravidla nádrž na dešťovou vodu velká část místností přístupná z atria obr. 23

20 Vily a obytné domy půdorysy atriových domů
obr. 24 rozdíl v honosnosti, v počtu sloupů obr. 25

21 Vily a obytné domy typy atriových obr. 26 domů podle náklonu střechy

22 Vily a obytné domy Insula několikapatrový dům v přízemí obchody
v patrech několik bytů bydlení pro méně majetné Římany obr. 28

23 Chrámová architektura
Charakteristika vysoká podezdívka na delších stranách chrámu často polosloupy oblíbený oválný půdorys kupole obr. 29

24 Chrámová architektura
pozůstatky chrámu bohyně Vesty ukázka kruhového chrámu obr. 30

25 Chrámová architektura
římský Pantheon obr. 32 kruhový půdorys v průčelí portikus s korintskými sloupy kupole, tvořící přesnou polokouli obr. 31

26 Forum romanum centrum antického Říma
dochované zbytky chrámů, vítězné oblouky, baziliky… obr. 33

27 Forum romanum PRÁCE S OBRÁZKEM Pracovní list
Najdi na mapě fora jména významných osobností, případně zde probírané památky. Pracovní list obr. 34

28 Římské sochařství mramorové kopie řeckých mistrů – výzdoba vil římských boháčů portréty – bysty pomníky historické reliéfy obr. 35

29 Římské sochařství Portréty typické bysty (hlava + poprsí)
bysta J. G. Caesara kořeny portrétů – tradice voskových odlitků tváří zemřelých období republiky – realistické portréty císařství – idealizace portrétů císařů obr. 36

30 Římské sochařství Monumentální sochy jezdecké pomníky
stojící sochy v nadživotní velikosti bronzová jezdecká socha císaře Marka Aurelia obr. 37

31 Římské sochařství Historické reliéfy reliéf z Konstantinova oblouku
zobrazení příběhu – nejčastěji vojenského oslava velikosti Říma obr. 38

32 Římské malířství nástěnné malířství – fresky deskové malířství mozaiky

33 Římské malířství Nástěnné malířství Pompeje, Herkulaneum, Řím
námětová pestrost – oslavné malby na téma politické či vojenské, portréty, krajiny, zátiší, erotické náměty, mytologie obr. 39

34 Římské malířství Nástěnné malířství ukázka portrétní malby
realismus, schopnost zachytit konkrétní rysy obr. 40

35 Římské malířství Desková malba panelové malířství malba na dřevo
nejčastěji temperou viz tondo severovské dynastie obr. 41

36 ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1987. Obr. 1: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 2: Harrieta171. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 3: Steve Swayne. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 4: Alexander Z. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

37 Obr. 6: MatthiasKabel. [cit. 2013-15-08]
Obr. 6: MatthiasKabel. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 7: Alexander Z. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 8: Alexander Z. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 9: Longbow4u. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 10: MatthiasKabel. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: Fczarnowski. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 14: Bernard bill5. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 15: Chris 73. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

38 Obr. 16: [cit. 2013-15-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 17: Scuba Beer. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 18: Wknight94. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 20: Greg O'Beirne. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 21: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 22: Saperaud. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 23: Mosborne01. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 24: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

39 Obr. 26: [cit. 2013-15-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 27: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 28: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 29: Ayush Jain. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 30: Tobias Helfrich. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 31: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 32: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 33: Nuno Tavares. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 34: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 35: Till Niermann. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

40 Obr. 36: [cit. 2013-15-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 37: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 38: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 39: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 40: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 41: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google