Cenové rozlišování Mgr. Jana Kvasnicová. 2 Obsah  Působnost a činnost ochránce  Ochránce jako Equality body  Co je diskriminace  Doporučení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Instituce a organizace, které se v ČR zabývají ochranou práv osob se zdravotním postižením Petr Polák.
Volný pohyb pracovníků
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
V ČESKÉ REPUBLICE 1.  chybějící definice diskriminace v hmotném právu  zákaz diskriminace – čl. 3 LZPS  mezinárodní úmluvy  judikatura ESLP (Belgický.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Role litigace při implementaci „EU Race Equality Directive“ (Europské směrnice o rasové rovnosti): seminář pro soudce a další právníky.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Kontrola veřejné správy
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Všeobecná deklarace lidských práv
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Boj s rasovou diskriminací: Workshop pro instituce občanské společnosti v České republice.
Základní práva a svobody
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
SOLVIT efektivní řešení problémů na vnitřním trhu EU.
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_84 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Správní řád -vybrané instituty
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Působnost odboru dozoru a regulace vodárenství - oddělení stížností, kontroly a regulace v rámci dozoru MZe v oblasti VaK Seminář MZe pro vodoprávní úřady.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Rovné příležitosti ve veřejné správě PhDr. Eva Ferrarová, Ph.D. Odbor řízení lidských zdrojů Ministerstvo vnitra.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Práva osob se zdravotním postižením pohledem veřejné ochránkyně práv Lenka Frýdková Kancelář veřejného ochránce práv Praha, © Copyright Veřejný.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Občanská práva a povinnosti
Institut ochránce práv dětí
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Veřejný ochránce práv a rovné zacházení
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Občanská práva a povinnosti
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Správní právo procesní
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Etické kodexy v Evropské unii
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Veřejný ochránce práv.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
LIDSKÁ PRÁVA y.
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Cenové rozlišování Mgr. Jana Kvasnicová

2 Obsah  Působnost a činnost ochránce  Ochránce jako Equality body  Co je diskriminace  Doporučení pro cenové rozlišování  Diskusní seminář

3 Působnost a činnost ochránce  Ochrana osob před jednáním úřadů a institucí jmenovaných v zákoně, pokud je toto jednání: v rozporu s právem neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy v případě nečinnosti  Systematické návštěvy míst, kde se nalézají osoby omezené na svobodě (působnost od 1. ledna 2006)  Ochrana proti diskriminaci (působnost od 1. prosince 2009)

4 Ochránce jako Equality body ● Oddělení rovného zacházení  Poskytování metodické pomoci:  Vyhodnocení, zda se může jednat o diskriminaci  Poradenství obětem – jak postupovat, na koho se obrátit, jak podat návrh na zahájení řízení z důvodu diskriminace  Výzkum  Zveřejňování zpráv a doporučení k otázkám souvisejícím s diskriminací

5 Diskriminace  Diskriminace = odlišné, právem zakázané zacházení s lidmi ve vymezených, srovnatelných situacích z důvodů uvedených v zákoně.  Zákon č 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací  Definice diskriminace  Vymezení důvodů  Vymezení situací  Právní prostředky ochrany před diskriminací  Stanovení nové působnosti ochránce

6 Zákonem zakázané důvody nerovného zacházení  Rasa  Etnický původ  Národnost  Pohlaví  Sexuální orientace  Věk  Zdravotní postižení  Náboženské vyznání  Víra  Světový názor

7 Kde je diskriminace zakázána  V přístupu k zaměstnání  V přístupu k podnikání  V přístupu ke vzdělání  V sociální oblasti  Ve zdravotní péči  Při poskytování zboží a služeb  V členství v odborových organizacích a profesních komorách  V přístupu k veřejné správě

8 V čem si mají být lidské bytosti rovny?  V důstojnosti a právech  „Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech.“ (Listina základních práv a svobod)  „Všichni lidé rodí se svobodni a sobě rovní v důstojnosti i právech.“ (Všeobecná deklarace lidských práv)

9 Důstojnost  Kanadský Nejvyšší soud – rozhodnutí Miron v. Trudel  Ústavní soud  Immanuel Kant ( Základy metafyziky mravů )  Člověk je lidskou bytostí  Lidská důstojnost je objektivní ústavní kategorií a je hodnotou nadřazenou ostatním lidským právům  Respektování jednotlivců jako lidských bytostí

10 Zásah do důstojnosti  Jednotlivec je znevýhodněn a zatížen na základě uplatňování stereotypně předpokládaných charakteristik  S člověkem nemůže být zacházeno jako s prostředkem k dosažení cíle  Újma na důstojnosti – stigmatizace člověka jako příslušníka určité skupiny  S příslušníkem určité skupiny je zacházeno jako s méně hodnotným  Má důvod cítit se jako občan druhé kategorie

11 Diskriminace  Stigmatizace, která významným způsobem pošlapává lidskou důstojnost  Limitace možností jednotlivců  Jednotlivec nemá možnost využít všeho, co mu život nabízí  Je nespravedlivá  Představuje plýtvání potenciálem a zdroji

12 Zakázané důvody diskriminace  nutnost diferencovat  oběť diskriminace je příslušníkem stigmatizované skupiny  sociální konstrukce

13 Test diskriminace 1)Zachází se s jednou osobou výhodněji než s druhou, ve srovnatelné situaci  ANO 2)Vzniká újma na důstojnosti  ANO 3)Znevýhodnění se děje z právem zakázaného důvodu  ANO 4)Existuje v právem vymezených oblastech  ANO 5)Nelze ji odůvodnit legitimním cílem ani přiměřeností dosahování účelu  ANO = DISKRIMINACE

14 Doporučení, stanoviska  Koncepční práce  Věcně totožné  Cíle:  Oslovit laickou veřejnost  doporučení  Zpracovat materiál pro odbornou veřejnost  stanovisko  Strategický plán ORZ:  Společnost poučená o diskriminaci  Seriózní zařazení diskriminace jako jevu do celospolečenské diskuse.

15 Doporučení  určeno široké veřejnosti  nastínění problému  zjednodušené, informativní  cílem vyvolat diskusi  šíření povědomí o diskriminaci  mezi potenciálními oběťmi  subjekty, které se mohou dopustit diskriminace  oběť může požádat ochránce o metodickou pomoc

16 Stanovisko  určeno odborné veřejnosti  cíle:  Vyvolat diskusi  Poskytnout návod subjektům, které mohou sankcionovat diskriminaci

17 Doporučení a stanoviska  Doporučení ochránce k naplňování práva na rovné zacházení s žadateli o pronájem obecního bytu  Doporučení ochránce k naplňování práva na rovné zacházení s cizinci  Doporučení ochránce pro přístup vodicích a asistenčních psů do veřejných prostor  Doporučení ochránce k rovnému zacházení v přístupu k předškolnímu vzdělávání  Doporučení ochránce k požadavku výpisu z rejstříku trestů jako kritéria pro přijetí do zaměstnání  Doporučení ochránce k cenovému rozlišování

18 Vznik doporučení  Podněty přijaté ochráncem  Spolupráce s neziskovými organizacemi  Výzkum ochránce  Výzkum ochránce k projevům diskriminace v pracovní inzerci  Celospolečensky diskutovaný problém  Medializované případy

19 Zpracování doporučení  Stanovení tématu a cíle  Vyhledání a zpracování literatury  Zhodnocení právní úpravy  Zhodnocení dosavadní praxe  Zformulování doporučení

20 Postup po vydání doporučení  Medializace  Distribuce dotčeným subjektům  Metodická pomoc individuálním obětem  Možnost vést šetření proti úřadu  Zpracování legislativních doporučení

21 Pomoc oběti diskriminace  Ochránce „poskytuje metodickou pomoc obětem diskriminace při podávání návrhů na zahájení řízení z důvodu diskriminace“  Posouzení, zda se může nebo nemůže jednat o diskriminaci  Shromažďování důkazů využitelných v soudním řízení  Poradenství obětem – jak postupovat, na koho se obrátit, jak podat návrh na zahájení řízení z důvodu diskriminace

22 Postup  Přijetí podnětu  Vyhodnocení  Poskytnutí obecné rady  Zahájení šetření  Výzva protistraně k vyjádření  Náprava, vysvětlení  Nevyjádří se  Vyjádří se, ale problém neodstraní  Zpracování zprávy o šetření  Náprava  K nápravě nedošlo

23 Pokud k nápravě nedojde  Zpráva se poskytne oběti pro využití v soudním řízení  Medializace  Uvědomení nadřízených orgánů státní správy  Uvědomení kontrolních orgánů státní správy

24 Doporučení pro cenové rozlišování  Téma na základě přijatých podnětů  Rozšíření kazuistiky na základě monitoringu  prací na obdobné téma  inzerce  medializovaných případů, diskusí  rozhodnutí České obchodní inspekce  soudních rozhodnutí (české soudy, cizí soudy, ESD)  Cíle:  Vyvolat diskusi  Usměrnit praxi České obchodní inspekce

25 Doporučení pro cenové rozlišování  Základní teze :  Rozdílné ceny se vyskytují relativně běžně, ne vždy rozlišování dosáhne intenzity diskriminačního jednání  Cenové rozlišování je s ohledem na ekonomický přínos při vytváření celkového blahobytu v zásadě dovoleno  Dvojí ale ceny mohou narušovat širší společenské cíle  Úkolem antidiskriminačního práva je chránit důstojnost osob  Diskriminací je pouze rozlišování, které je neodůvodněné a neodůvodnitelné  Společnost je složená z odpovědných jednotlivců, kteří mají právo na svobodu volby

26 Diskriminace spotřebitele  Ustanovení § 6 zákona o ochraně spotřebitele „Prodávající nesmí při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat.“  Instrumentální povaha  Zásada jednoty, racionality a vnitřní obsahové bezrozpornosti právního řádu  na srovnatelné právní instituty je nutné nahlížet stejně  Nutno doplnit definici diskriminace Antidiskriminační zákon Zákon o volném pohybu služeb Zákon o ochraně hospodářské soutěže?

27 Shrnutí  Působnost ochránce ve věcech práva na rovné zacházení se liší od původního poslání – ochrana před jednáním úřadů  Smyslem je efektivně pomáhat obětem diskriminace  Diskriminace je právní pojem, nejedná se o jakékoliv rozlišování  Doporučení je druhem koncepční práce  Šířit povědomí o zákazu diskriminace  Přispívat k ujasnění interpretace  Usměrňovat rozhodovací praxi

28 Závěr  Účelem antidiskriminačního práva není šikanovat poskytovatele zboží a služeb  Smysl spočívá v ochraně důstojnosti osob  Cílem je začlenění všech do společnosti na rovnoprávném základě  S ohledem na individuální charakteristiky si lidé nejsou a nemohou být absolutně rovni  Respekt k rozmanitosti, ochrana jednotlivců ohrožených vyloučením na základě podezřelého kritéria

29  Dotazy?  Připomínky?

30 Případy 1)Provozovatel fotbalového stadionu vybírá vstupné pouze od mužů, ženy mají vstup zdarma. 2)Provozovatel tanečního klubu inzeruje volné vstupné pro dívky a ženy, muži za vstupné platí 80 Kč. 3)Cena základního kurzu tanečních je stanovena pro dívky ve výši Kč, pro chlapce 800 Kč. 4)Majitel Zoologické zahrady umožňuje vstup i psům. Za psy vybírá vstupné ve výši 30 Kč. Stejnou sumu vyžaduje i od držitelů vodicích psů za psa, který je doprovází. 5)Provozovatel koupaliště vybírá od místních nižší vstupné než jaké vybírá od přespolních. 6)Mobilní operátor odmítl poskytnout seniorovi nad 60 let věku zvýhodněný tarif, který poskytuje mladým ve věku 15 – 20 let. 7)Restaurace odmítla poskytnout dospělé osobě dětskou porci.

31 Použitá literatura  Boučková, Havelková, Koldinská, Kühn, Kühnová, Whelanová. Antidiskriminační zákon. Komentář. Praha: C.H.Beck,  Bobek, Boučková, Kühn (eds.). Rovnost a diskriminace. Praha: C.H.Beck,  Zpráva Sex-segregated Services vytvořená European Network of Legal Experts in the Field of Gender Equality při Evropské Komisi z prosince  Ellis. EU Anti-Discrimination Law. New York: Oxford University Press, 2009 (2005).

32 Děkuji za pozornost