Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Učební plán. Rámcový učební plán rámcový učební plán uvádí vzdělávací obory, ze kterých škola vytváří ve školním učebním plánu vyučovací předměty rámcový.
PT – obecná charakteristika
OSV jako samostatný předmět Mgr. Jana Trojanová koordinátorka tvorby ŠVP Gymnázium INTEGRA BRNO.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Taneční a pohybová výchova
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Struktura výuky.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY I
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
Zdravá škola.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Rámcový vzdělávací program (RVP)
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Reforma školství v ČR.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Rámcový vzdělávací program (RVP) školní vzdělávací program (ŠVP) Zpracoval: Bc. Hromčík Adam Fakulta sportovních studii.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Setkání v cyklu Střední školy a zřizovatel
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Reforma školství v ČR.
Didaktika TV; Martina Matúšková
Kurikulum: obsah školní edukace
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Školní vzdělávací program
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki

Reforma školství Transformace školství Do roku 1989 VS od roku 1990 Alternativní výuky »Waldorfské školy »Škola Montessori »A mnoho dalších… »České školství

Waldorfská škola Charakteristika Učitel Školní náplň Styl učení Škola jako společenství

Škola Montessori Charakteristika Výchova Vyuka

Alternativní školy Církevní Státní Obecná Občanská Základní Národní

České školství Bílá kniha – Národní program rozvoje vzdělání v ČR Efektivita vzdělání Celoživotní vzdělání Podstata

Reforma kurikula Systém kurikulárních dokumentů Státní Školní

Novinky Cíle vzdělání Klíčové kompetence Průřezová témata

Minulost X Budoucnost Tab. 1: Srovnání kurikula minulosti a kurikula budoucnosti (Maňák, Janík, Švec, 2008)

Srovnání VP ZŠ a RVP ZV VP ZŠ - vzdělávací program pro základní školy RVP ZV – rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání ?Cíle základního vzdělání ?Pojem klíčové kompetence ?Koncepce vzdělávacího obsahu ?Týdenní časová dotace ?Práce se vzdělávacími programy ?Průřezová témata

Cíle základního vzdělání VP ZŠ –Poznatky, jejich aplikace ve i mimo školu RVP ZV – VP + vzdělání ke kvalitám –Vědomosti pro vlastní činnosti a život –Závazné učební osnovy

Pojem klíčové kompetence VP ZŠ –Trvalé osvojení kompetencí pro život i vzdělání –„Co by měl žák umět (vědět)“ RVP ZV –6 konkrétních kompetencí –Vzájemná spolupráce učitelů –Časové rozložení

Koncepce vzdělávacího obsahu VP ZŠ –14 povinných předmětů (7.tř. – volitelné) –Učivo rozděleno po ročnících/bloků –Učivo TV pro 2. stupeň – tematické celky –Obsahová stránka – základní/rozšiřující RVP ZV –9 vzdělávacích oblastí –Učivo závazné, státem vymezené ale jen rámcové –3 bloky TV - činnosti ovlivňující zdraví a podporující P. učení a úroveň PD.

Týdenní časová dotace VP ZŠ –2. stupně – různá dotace –Dotace 115 hodin/ TV 8 hodin RVP ZV –2. stupeň – 122 hodin (9 oblastí vzdělání) –Oblast Člověk a zdraví – 10 hodin

Práce se vzdělávacími programy VP ZŠ –Státní dokument PVP ZV –Pouze rámec vzdělání –Důraz na podnětné a tvůrčí prostředí

Průřezová témata RVP ZV –Rozšiřují poznání žáků a umožňují propojenost a hlubší chápání světa v souvislostech (Maleňáková, 2011)

Současný systém kurikulárních dokumentů Státní úroveň –Bílá kniha –RVP Oproti minulosti formulovány cíle vzdělání Školní úroveň –ŠVP – Školní vzdělávací programy Dle nich vzdělání na jednotlivých školách Je vymezen rámec vzdělání Za vypracování zodpovídá ředitel, pracují na něm všichni učitelé

Děkuji