Kotlíková dotace a současný stav zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší a jeho očekávané změny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Advertisements

Kotlíkové dotace – výzva pro fyzické osoby Ing. Martin Plucha.
1 KOTLÍKOVÉ DOTACE V LIBERECKÉM KRAJI Seminář pro žadatele.
Škola Střední odborné učiliště a střední odborná škola Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo NázevKotle ve vytápění Téma hodinyKotle.
Kotlíkové dotace „VÝMĚNA ZDROJŮ TEPLA NA PEVNÁ PALIVA V RODINNÝCH DOMECH VE STŘEDOČESKÉM KRAJI 2015–2018" Předmětem dotace bude podpora výměny zdrojů.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Kotlíkové dotace - úvod Mgr. Vanda Pánková. Obecné informace V programovacím období možnost výměny kotlů v domácnostech v rámci operačního programu.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vytápění Účinnost spalování. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Kotlíkové dotace ve Zlínském kraji
Domovní čistírny odpadních vod
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Opatření 1.2 HASIČI PŘÍPRAVA PROJEKTU
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Občanské soudní řízení I.
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Financování přímých NIV
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Pracovnělékařské služby
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
KOTLÍKOVÉ DOTACE V LIBERECKÉM KRAJI
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Zpráva ČR o implementaci směrnice 1999/13/ES o používání organických rozpouštědel. Radostovice
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
1.
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Kotlíkové dotace v Moravskoslezském kraji
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Sociální a dostupné byty
Energetický management budov
Kotlíkové dotace – výzva pro fyzické osoby
Transkript prezentace:

Kotlíková dotace a současný stav zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší a jeho očekávané změny

KOTLÍKOVÉ DOTACE VE STŘEDOČESKÉM KRAJI Cílem kotlíkové dotace je snížení znečištění ovzduší z lokálního vytápění domácností využívajících tuhá paliva. Dotace je při splnění dotačních podmínek přidělována fyzickým osobám při výměně stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové účinné nízkoemisní tepelné zdroje:  tepelné čerpadlo,  kotel na pevná paliva,  plynový kondenzační kotel,  instalace solárně-termických soustav pro přitápění nebo přípravu TV,  „mikro" energetická opatření.

Středočeský kraj v současné době postupně vyřizuje cca 4500 žádostí o dotaci na výměnu zdrojů tepla na pevná paliva v rodinných domech, které byly podány občany kraje v rámci 1. kola kotlíkové dotace ( dle vyhlášené výzvy Operačního programu Životní prostředí na oblast podpory 2.1.) Celkový objem finančních prostředků na pokrytí dotací zaevidovaných žádostí představuje částku cca 506 mil. Na podzim 2016 navýšení o dalších 300 mil. Druhé kolo kotlíkové dotace bude krajem spuštěno po obdržení rozhodnutí o navýšení finančních prostředků ze SFŽP. Po druhém kole bude následovat ještě kolo třetí, ale nebude v něm tolik peněz. Alokovaná částka pro celou ČR do roku 2020 je pouze 9 mld.

Nejvíce nejaktuálnějších informací naleznete na Můžete žádat pouze o výměnu zdroje tepla na tuhá paliva, připojený na topný systém. Netýká se krbových kamen. Ani s vložkou. Ani nad 10kW Elektrokotlů Lokálních zdrojů tepla na tuhá paliva

Dotace se poskytuje do výše maximálního podílu : 70 % způsobilých výdajů dílčího projektu fyzické osoby v případě projektu s realizací kotle spalujícího pouze uhlí 75 % způsobilých výdajů dílčího projektu fyzické osoby v případě projektu s realizací kombinovaného kotle (uhlí + biomasa) nebo plynového kondenzačního kotle 80 % způsobilých výdajů dílčího projektu fyzické osoby v případě, že je projektem realizováno OZE (tepelné čerpadlo nebo kotel pouze na biomasu Podpora bude navýšena o 5 %, v případě, že je výměna kotle realizována v obci, která je uvedena v seznamu obcí v Příloze č.1 k tomuto Programu, který je nedílnou součástí tohoto Programu. Míra dotace se aplikuje na vynaložené způsobilé výdaje. Maximální výše způsobilých výdajů dílčího projektu jsou stanoveny ve výši 150 tis. Kč. Náklady na „mikro“ energetická opatření mohou tvořit max. 20 tis Kč (z maximálně možných 150 tis. Kč).

Porovnání nákladů na GJ tepla ceny 2015 PalivoKč/GJ Zemní plyn442,- Kč Dřevěné pelety304,- Kč záleží na nákupu Černé uhlí276,- Kč Hnědé uhlí247,- Kč Tepelné čerpadlo vduch/voda276,- Kč Kusové dřevo suché 17% – 20%139,- Kč

Zákon č. 201/2012 Sb., a očekáváné změny

Povinnost provozovatelů, podle § 17 odst. 1 písm. h) a § 41 odst. 15 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění  1x za dva roky, poprvé nejpozději do zajistit kontrolu spalovacích zdrojů znečišťování ovzduší  kontrolu provede odborně způsobilá osoba proškolená výrobcem zdroje, která má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě  doklad o provedení kontroly má provozovatel povinnost předložit na základě žádosti ORP Sankce za porušení povinnosti  pokuta až do výše Kč, jde-li o fyzickou osobu nepodnikající  pokuta až do výše Kč, jde-li o podnikající fyzickou osobu nebo osobu právnickou.

Podoba dokladů o kontrole spalovacího stacionárního zdroje  sdělení Ministerstva životního prostředí, odboru ochrany ovzduší k provozování a ke kontrole spalovacích stacionárních zdrojů  Odborně způsobilá osoba  proškolená výrobcem zdroje, která má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě. Seznam způsobilých osob naleznete na těchto stránkách Celý zákon, včetně souvisejících předpisů naleznete predpisy Novela zákona 201/2012 Sb. schválená senátem ovzdusi

Zaměření kontroly  zdroj musí být připojen k teplovodní soustavě ústředního vytápění tak, aby byla zajištěna hospodárná výroba a dodávka tepla, zejména by měl být vybaven akumulátorem tepla  spalovací stacionární zdroj by dále měl být vybaven směšovacím prvkem instalovaným na topnou resp. Vratnou větev pro dodržení minimální teploty vratné vody do kotle  spalovací stacionární zdroj musí být řádně připojen na spalinovou cestu pro eliminaci úniku odpadního plynu do interiéru a dosažení požadovaného tahu v souladu s pokyny výrobce zdroje  zda zdroj odpovídá či neodpovídá minimálním emisním požadavkům přílohy č. 11 zákona o ochraně ovzduší (mezní hodnoty emisí musí splňovat do )  ve spalovacím stacionárním zdroji mohou být spalována pouze paliva o požadované kvalitě, splňující požadavky na kvalitu paliv stanovené v příloze č. 3 k vyhlášce č. 415/2012 Sb. (obsah popela, měrná sirnatost, výhřevnost )  zda je či není indikováno spalování jiného paliva než určeného výrobcem spalovacího stacionárního zdroje, popř.

Jak zjistím jaký je příkon kotle?  výkon kotle bývá uveden na výrobním štítku v kW, pokud již výrobní štítek na kotli není, informace o výkonu a účinnosti najdete v návodu k instalaci a obsluze kotle  příkon zjistíme také výpočtem, podílem výkonu kotle a jeho účinnosti  povinnost zajistit kontrolu kotle se týká všech kotlů, tedy i těch, které byly nebo budou nainstalovány i v letošním roce Emisní třída  je kotli přiřazena na základě výsledků spalovacích zkoušek před jeho uvedením na trh a udává jeho technologickou vyspělost (ČSN 303-5)  musí být uvedena v technické dokumentaci a také na štítku kotle  rozdělení kotlů do emisních tříd je na základě emisí a účinnosti

Povinnosti související s prodejem a provozem kotlů na tuhá paliva  od zákaz prodeje kotlů 1. a 2. emisní třídy  od povinnost na vyžádání předložit kontrolu kotle (včetně označení emisní třídy)  od zákaz prodeje kotlů 3. emisní třídy  od zákaz prodeje kotlů 4. emisní třídy prodej pouze 5 emisní třídy  od zatím je zřejmé, že kotle 3. emisní třídy bude moci provozovat i po roce 2022, avšak je to ještě dlouhá doba a může v platnost vstoupit nový ještě přísnější zákon. Na instalované sálavé zdroje (např. krbová kamna, vložky) s vodním výměníkem, které mají celkový příkon zařízení do 10 kW, se tyto změny nevztahují. I nadále platí pouze pravidelné kontroly spalinových cest.

Způsoby měření a posuzování Název metody prokazováníPopis Průměrné náklady na jedno měřeníOmezení použití metody Měření tmavosti kouře - Ringelmanova metoda Provádí cca 30 stanovení stupně tmavosti kouře v pravidelných půlminutových intervalechcca 1.000,- Kč Vyžaduje ideální světelné a meteorologické podmínky, které lze využít po velmi malou část dne Analýze popela Analýza obsahu kovů v popelu, vylouhování v rozpouštědle - v místě nebo v laboratořicca ticíce KčVyžaduje přístup ke zdroji Stěry z komína Odběr vzorků sazí z komína a jejich následná analýzacca desetitisíce Kč Komínové úsady vznikají delší čas a pro analýzu nelze odebrat vzorek, který by reprezentoval pouze nedávnou minulost Detekční trubičky Difůze oxidu uhelnatého k látce obsažené v detekční trubičce - změna barvy indikuje na stupnici trubičky hodnoty CO v ovzdušícca tisíce Kč Trubičky jsou určeny k vyšší koncentraci CO Optické metody Metoda je založena na vlastnostech plynů ve vztahu k absourpci světlacca miliony Kč Nutné znát proudění větru v dané oblasti, které je nutno do modelu doplnit a následně lze dopočítat celkový tok polutantu Infračervená spektroskopie Shromažďování infračerveného emisního signálu z kouře (CO). Principem je absorpce infračerveného zážení při průchodu vzorkemcca do 2 mil. Kč Praktická proveditelnost vzhledem k výškám budov, u kterých by měření probíhalo a větší počet osob účastných na měření. Naměřené hodnoty musí být vyhodnoceny softwarem

Kontroly na Vašem pozemku, nebo v domě nejsou nic nového Vaše svoboda končí tam, kde začnete omezovat svobodu druhého, nebo způsobovat škody druhému přímo Vy, Vaším přičiněním, nebo Vaší nedbalostí. Voda z Vaší střechy Hluk Zdroj znečištění spodních vod Špatné životní podmínky dětí (Sociálka) Týrání zvířat, chov většího počtu zvířat v bytech panelových domů Údajně topí elektrikou, ale soused nemůže otevřít okno

Očekávaná změna zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, umožňující kontrolu provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech  „Vznikne-li důvodné podezření, že provozovatel spalovacího stacionárního zdroje umístěného v rodinném domě, v bytě nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci, porušil některou z povinností podle odstavce 1, avšak toto porušení nelze prokázat bez provedení kontroly spalovacího stacionárního zdroje, jeho příslušenství nebo používaných paliv, obecní úřad obce s rozšířenou působností provozovatele na tuto skutečnost písemně upozorní a poučí jej o povinnostech provozovatele spalovacího stacionárního zdroje stanovených v odstavci 1 a o následcích opakovaného důvodného podezření na jejich porušení v podobě provedení kontroly. Pokud opakovaně vznikne důvodné podezření, že tento provozovatel nadále nebo opětovně porušuje některou z povinností podle odstavce 1, je kontrolující oprávněn vstoupit do jeho obydlí za účelem kontroly dodržování povinností podle tohoto zákona. Vlastník nebo uživatel těchto prostor je povinen umožnit kontrolujícímu přístup ke spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům.“

Kontrola  kontrolu spalovacích stacionárních zdrojů, jejich příslušenství nebo používaných paliv provádí ORP  na základě prvního podnětu ORP písemně vyzve majitele zdroje k předložení protokolu o kontrole kotle, dokladu o nákupu paliva od dodavatele, vyzve ke zjednání nápravy a podá informaci, co nastane v případě nezjednání nápravy  opakované porušení zákona  kontrola za přítomnosti kontrolovaného, min. 2 úřední osoby (ORP+obec) a odborně způsobilá osoba  kontrolovaný je povinen umožnit přístup ke stacionárnímu zdroji a předložit příslušné doklady  odběr popela, stěrů k laboratornímu rozboru – v případě prokázání spalování nevhodných materiálů bude cena za rozbor přičtena k pokutě  následuje sankce až do výše ,- Kč a nápravné opatření  neumožnění kontroly je též přestupkem (sankce až do výše ,- Kč) Odbor životního prostředí Kolín Miroslav Chramosta

„Komín je od toho aby se z něho kouřilo“ H18 a Viadrus Climatix Standart 6-20 kW

Děkuji za pozornost.