Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_8_INOVACE_STO_44 Název školy: Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, p. o. Předmět: Stolničení Tematický okruh: Druhy míšených nápojů a servis Téma: Základní pravidla servisu míšených nápojů Ročník: 2 Jméno autora: Anna Hanáková Datum tvorby: Anotace: Prezentace seznamuje žáky s prací barmana a barovým provozem, zároveň je seznamuje s druhy míšených nápojů, jejich výrobou a správným servisem v praxi. Materiál je určen pro žáky 2. ročníku (opakování pro žáky 3. ročníku) obor kuchař, číšník do předmětu „Stolničení“. Slouží k výkladu a procvičení učiva na interaktivní tabuli.
1.Na konzumační desce barového pultu má být dostatečné množství: Stébel Míchátek 2.Limonádové lžičky k dlouhým nápojům servírujeme v samostatném velikostně odpovídajícím skle (odložení lžičky po použití)
3.Nápoje servírujeme na konzumační desku baru nebo stolu po založení velikostně odpovídající: Podložky Dečky Tácku 4.K nápojům s napichovatky, párátky a jinými dekorativními ozdobami zakládáme talířek nebo podšálek na odložení
5.Nápoje s předpokládaným odpadem a nutností servisu kávové lžičky podáváme na podšálku s rozetkou 6.Všechny míšené nápoje se servírují okamžitě po zhotovení 7.Zdobení míšených nápojů je individuální záležitostí barmana, základem je dodržet: Vkusnost Vhodnost Účelnost
1.Při objednávce u hosta objednávku ihned nahlas a srozumitelně opakujte (předejdete nedorozuměním a omylům) 2.Po převzetí objednávky hosta bez prodlení obslužte 3.Pro každý nápoj, připravujte vždy vhodnou a precizně vypulírovanou sklenici
4.Nerozhodnému hostu doporučte z nabídky dvě až tři speciality a dejte mu čas na rozhodnutí 5.Pokud hostův drink neodpovídá jeho přání, ihned jej vyměňte (bez náhrady) 6.Pokud nápoj obsahuje citrusovou šťávu, používejte čerstvě vymačkanou (nejlépe před hostem) 7.Stříkací láhve mějte vždy dostatečně naplněné
8.K hostům buďte vždy pozorní a taktní 9.Zásadně nenaléváme: Řidičům Mladistvým 10.Pro řidiče mějte v nabídce dostatečný sortiment nealkoholických drinků 11.Třicet minut před zavírací dobou nabídněte hostům poslední drink 12.Při placení předložte hostovi účet na malém tácku, chovejte se vždy patřičně a seriozně
1.Jakým způsobem podáváme míšené nápoje? 2.Z jakého důvodu dáváme k limonádové lžičce samostatné sklo? 3.Komu zásadně nenaléváme alkoholické míšené nápoje?
Literatura: Burešová P:, Zimáková B:. Gastronomické služba – servis, Praha: vydavatel Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s r.o. 2007, ISBN Černý Jiří:. Barový provoz v kostce, Úvaly: vydavatelství Ratio, ISBN Salač Gustav: Stolničení, Praha: Fortuna 2006, ISBN Internet: Obrázky : e3ff2f3a0/Pod%20Lipami%202011%20024.jpg files/images/middle/5/ _61258.jpg