PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU. ÚVOD DO PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU (PgVČ) DEFINICE: Pg VČ je pedagogická disciplína, která se zabývá výchovnými a vzdělávacími prostředky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
OBSAH VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ …výchovně vzdělávací činnosti…
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Techniky práce s mentálně postiženými
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
VY_32_INOVACE_18_12_Zdravý životní styl
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
Pedagogika školního sportu
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
Psychologie test.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Člověk a jeho zdraví TÉMA:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Ing. Alice Hříbalová - VP
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Diferencované stravování
Strategické řízení a plánování
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Struktura pedagogiky.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU

ÚVOD DO PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU (PgVČ) DEFINICE: Pg VČ je pedagogická disciplína, která se zabývá výchovnými a vzdělávacími prostředky napomáhajícími smysluplnému využívání volného času dětí, mládeže i dospělých. Vznik: počátek 20.stol. (mezi 1. – 2. svět.válkou)

PEDAGOG VČ SE ZABÝVÁ: VÝZKUMEM A TEORIÍ - jak tráví děti, mládež, dospělí svůj VČ OBSAHEM, FORMAMI A PROSTŘEDKY - činnosti, které vedou ke smysluplnému využívání VČ ČINNOSTÍ ŠKOLSKÝCH A JINÝCH ZAŘÍZENÍ – instituce zabezpečující výchovu a vzdělávání ve VČ

VOLNÝ ČAS ZAHRNUJE ČAS PRO SEBE ČAS, VE KTERÉM NEMUSÍME PLNIT POVINNOSTI ČAS, VEK TERÉM SE MŮŽEME PLNĚ VĚNOVAT TOMU, ČEMU SE VĚNOVAT CHCEME, CO NÁS BAVÍ

VOLNÝ ČAS NEZAHRNUJE UČENÍ VE ŠKOLE NEBO DOMA (pokud není dobrovolné) ČAS STRÁVENÝ V ZAMĚSTNÁNÍ SEBEOBSLUŽNÉ ČINNOSTI (péče o zevnějšek, osobní věci, hygiena) ČINNOSTI ZABEZPEČUJÍCÍ BIOLOGICKOU EXITENCI ČLOVĚKA (jídlo, spánek aj.) POVINNOSTI SPOJENÉ S PROVOZEM RODINY (vaření, úklid apod.)

VÝPOČET VOLNÉHO ČASU VČ = CČ – (PČ + MPČ) VČ = volný čas CČ = celkový čas (24 hod.) PČ = pracovní čas (práce, škola) MPČ= mimopracovní čas, tj. vázaný čas (hygiena, jídlo, nákupy, starost o někoho)

MĚŘÍTKA VČ POZITIVNÍ MĚŘÍTKO VČ Činnosti, které si vybíráme, děláme rádi – přinášejí nám uvolnění, radost, zábavu, odpočinek, seberealizaci...ALE tyto činnosti nesmí rušit ostatní jedince nebo poškozovat hodnoty společnosti, ve které žijeme. NEGATIVNÍ MĚŘÍTKO VČ 1. nesprávné využívání VČ Může vést k úrazům K ohrožování sebe i druhých (drogy, alkohol…) K překračování zákona (šikana, krádeže…)

2. nadbytek VČ Př. Ztráta zaměstnání, nuda 3. Absence VČ Pro sebe, druhé – chybí workoholici

Psychologové doporučují, aby si každý našel dostatek VČ - tělesný i psychický vývoj, odpočinek… DŮLEŽITÉ – přestávky (nabití energie pro další práci) Nedostatek ale i přemíra VČ může u některých jedinců vyvolat stres.

?KDO MÁ VLIV NA TRÁVENÍ VČ DĚTÍ A MLÁDEŽE?

RODIČE -Napodobování činností rodičů – živ.styl, hodnoty – přenáší je pak do své nové rodiny. -Aktivní - pasivní trávení VČ -Děti z nefunkčních rodin se často nechávají ovlivnit někým jiným KAMARÁDI, ZNÁMÍ, UČITELÉ, VEDOUCÍ ZÁJM.KROUŽKŮ, HROMADNÉ SDĚLOVACÍ PROSTŘEDKY, LITERATURA…

VÝCHOVA MIMO VYUČOVÁNÍ

VÝCHOVA MIMO VYUČOVÁNÍ (vmv) = odborné pedagogické působení na vedení dětí a mládeže (smysluplné trávení VČ) VMV přispívá k: Uspokojování a kultivování lidských potřeb Rozvíjení specifických schopností Upevňování žádoucích morálních vlastností Vytváření soc.vztahů Rozvíjení potřeby CŽV (celoživotní vzdělávání) – zaměřeno na zájmovou orientaci člověka

??? K ČEMU MŮŽE VÉST KVALITVNÍ ORGANIZOVÁNÍ VČ ???

Prevence sociálně patologických jevů Agresivita, závislosti – drogy, alkohol, tabák, šikana, vandalismus…

FUNKCE VMV 1.VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ Rozvíjení schopností dětí a mládeže Formování morálních vlastností a žádoucích postojů Seberealizace, sebehodnocení Vytváření vlastního názoru na život a na svět Motivace k hodnotnému využívání VČ Získávání nových vědomostí, dovedností a návyků (CŽV)

FUNKCE VMV 2. ZDRAVOTNÍ Usměrňování režimu dne tak, aby podporoval zdravý tělesný a duševní vývoj – střídat činnosti (duševní – fyzické, zařazovat odpočinek, organizovaná – spontánní činnost) Pohyb na čerstvém vzduchu Sportovní činnosti Účelné, hygienicky nezávadné a podnětné prostředí BOZP

FUNKCE VMV 3. SOCIÁLNÍ Utváření kvalitních soc.vztahů Spolupráce, komunikace, pomoc …

SPOLUPRÁCE PG VČ s dalšími disciplínami SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA (soc. problémy – rozvod rodičů, chudoba, bezdomovectví, závislosti…) SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE (život jedince ve skupině…) VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (v jakém věku jakou činnost zvolit – dle možností jedince) SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA (integrace, postižení)

CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY VMV OBSAH Výchovně vzdělávací činnost – děláme „NĚCO“ VZTAHY Spolupracujeme S NĚKÝM PROSTŘEDÍ VČ trávíme NĚKDE

OBSAH VMV VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI Odpočinkové Rekreační Zájmové Sebeobslužné Veřejně prospěšné Příprava na vyučování Spíše povinnosti, ale ve výchovně vzdělávací praxi jsou časté a budete se s nimi setkávat…

ÚNAVA

Odpočinkové a rekreační činnosti slouží k odstranění únavy jak ze školního vyučování, tak i ze světa povinností… Únava - fyziologický jev, kterým se organismus brání přetížení. Fyzická – psychická Záleží o jaké zatížení organismu se jedná… dostavuje se útlum. Útlum by měl učitel rozpoznat a změnit činnost, zpomalit nebo zrychlit tempo – odstranit únavu.

JAK ÚNAVU POZNÁME?

PSYCHIKA DÍTĚTE Zpomalení tempa Zhoršení kvality činnosti Menší výkonnost Zhoršení pozornosti Zhoršení krátkodobé paměti Zvýšený neklid Vzdorovitost Odmítání poslušnosti Poruchy chování (lhaní, podvádění, agresivita)

FYZICKÉ PROJEVY Bolest hlavy Nechutenství – přejídání Koktavost Mimovolné pohyby – tiky Poruchy spánku Noční děsy

NEJVYŠŠÍ STUPEŇ ÚNAVY Celková ochablost Lhostejnost Ztráta zájmu o činnost Usínání V tomto stupni únavy je již nutný pouze klid.

Více se unaví mladší děti než starší. Mladí v období puberty. (hormonální změny) Ten, kdo má pocit přetíženosti Jedinec s handicapem.

Co vede k únavě dítěte?

Stoupající teplota v místnosti – pravidelné větrání Nedostatek světla nebo přesvětlení, blikající světlo (zářivka, monitor…) – řádné osvětlení Velký hluk, rušivé zvuky Žízeň, hlad nebo přesycení - přestávky Strach z něčeho Požadovaná vysoká odpovědnost za něco Nedostatek spánku Nucení k vyprazdňování Spěch Extrémně emotivní událost (i vzpomínka na ni)