Raný středověk Na prahu středověku. Raný středověk raný středověk je jedno z nejdůležitějších historických období během něj se totiž v Evropě začaly vytvářet.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_13_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:O životě lidí.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Český stát za vlády Lucemburků
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pojem přeměna obchodní společnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Zlaté pravidlo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název projektu: Moderní škola
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Poměr v základním tvaru.
Téma (název prezentace)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Raná řecká tyranida, Sparta
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
VYBER SPRÁVNÉ PŘÍSLOVÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Životní cyklus.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Raný novověk - společnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Úvod do středověku.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Poměr v základním tvaru.
Počátky středověku - raný středověk
Druh učebního materiálu
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Clunyjská reforma.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Raný středověk Na prahu středověku

Raný středověk raný středověk je jedno z nejdůležitějších historických období během něj se totiž v Evropě začaly vytvářet státy, které tu existují dodnes je důležité pochopit, jak tyto státy vznikly, a seznámit se s některými událostmi, které se v době raného středověku odehrály a které ovlivňovaly vzájemné vztahy různých států leckdy až do 20. st.

Právo ve středověku učebnice – str. 17

Na prahu středověku každý stát se stará o bezpečí svých obyvatel – chrání hranice před útočníky a snaží se zajistit bezpečnost uvnitř státu tím, že podle zákona trestá zločince, kteří ostatním škodí když zanikla západořímská říše, nebyl nikdo, kdo by bránil hranice nebo se postaral o bezpečnost na cestách, potrestal zloděje a loupežnické bandy lidé se báli cestovat – i do nejbližšího města než aby se vydali do města na trh, snažili se vše potřebné vyrobit doma jak upadal obchod, upadala i řemeslná výroba

Na prahu středověku proto se mnoho lidí stěhovalo z měst na venkov – mnoho měst zaniklo úpadek vzdělanosti a umění se vznikem nových států spojen i klid a bezpečí, obchod, kultura i vzdělanost se pomalu zase začaly rozvíjet ve středověku je důležité náboženství - křesťanství vše bude vynahrazeno po smrti – ve středověku líbivé život obtížný – při neúrodě hrozila smrt hlady, nemoci, války, často umíraly malé děti

Na prahu středověku víra v lepší život po smrti dávala lidem sílu tyto útrapy překonat aby se člověk dostal do ráje a byl spasen, musel dodržovat pravidla řádného života – Desatero Božích přikázání pokud člověk Desatero porušoval a svých hříchů nelitoval, hrozilo mu věčné zatracení v pekle církevní obřady (provázely celý život) – křest, sňatek, poslední pomazání, zádušní mše pravidelné bohoslužby – mše

Otázky Proč v souvislosti se stěhováním národů zanikala města? Proč došlo k úpadku kultury a vzdělanosti? Co je to Desatero a Bible? Za jakých okolností mohl být člověk spasen a zatracen? Které církevní obřady provázely člověka životem?

Dělení středověké společnosti

panovník, šlechta a rytíři duchovenstvo pracující lidé pro každou společenskou vrstvu platily jiné zákony čím nižší postavení, tím měl člověk přísnější zákony

Doplňte Středověkou společnost tvořily … vrstvy. Postavení jednotlivých vrstev se před zákonem měnilo podle ………………………

Dospělost ve středověku – str. 19 ve středověku byli lidé pokládáni za dospělé dříve než dnes obyčejní lidé často přesně nevěděli, kolik jim je let, protože se datum narození nikam nezapisovalo proto nebylo možné stanovit hranici dospělosti přesným věkem chlapci byli pokládání za dospělé, když jim začaly růst vousy, dívky od chvíle, kdy byly schopné otěhotnět dívky (12-14) byly dospělé přibližně o dva roky dříve než chlapci (14-16)

Meč byl ve středověku nejdůležitější zbraní na jeho kvalitě závisel život bojovníka, proto zvlášť vzácné meče dostávaly i jméno a byly jim připisovány kouzelné schopnosti meče byly také součástí korunovačních klenotů

Panovník, šlechta a rytíři

Panovník 3 panovnické tituly raného středověku: císař, král, kníže císař = nejvyšší panovnický titul

Panovník v západní Evropě se pro panovníka postaveného níže než císař ujal titul král stř. a V Evropa – panovník = kníže Slované zakládali státy mimo území bývalé římské říše, nemohli tedy navázat na antickou kulturu, a proto byly zaostalejší křesťanství přijímali rovněž později, což způsobilo, že králové byli pokládáni za výše postavené než knížata středověký panovník pokládal svůj stát za svůj osobní majetek poddaní ho museli respektovat a platit daně

Úkoly a otázky Vyjmenujte panovnické tituly. Jaký měl panovník vztah ke svému státu?

Šlechta raný středověk byl neklidnou dobou, proto měli důležité postavení bojovníci ti nejstatečnější tvořili nejprve družinu náčelníka kmene, později, když už vznikaly státy, družinu panovníka panovník bojovníky ve své družině odměňoval za věrnost a statečnost v boji podílem na kořisti, takže bohatli, a také jim svěřoval různé vysoké úřady, takže mu pomáhali se správou státu a tím získávali i politický vliv

Šlechta lidé, kteří si dokázali udržet takové výsadní postavení ve společnosti nejen pro sebe, ale i pro své potomky, tedy dědičně, dali vzniknout urozené společenské vrstvě, kterou nazýváme šlechta dědičné výsadní postavení = urozená společenská vrstva – šlechta šlechta měla svou hierarchii nejvýše byl postavený panovník, o něco níže vévodové a hrabata

Otázky Jak vznikla šlechta?

Lenní systém a feudální společnost panovník bojovníkům ze své družiny dával podíl na kořisti – dobytek, šperky, zbraně, zpočátku i půda většina půdy však připadla panovníkovi vlastnictví půdy bylo velmi důležité, protože představovalo zdroj příjmů (dávky, které odváděli zemědělci) a vojenskou sílu (svobodní obyvatelé měli vojenskou povinnost) čím více půdy kdo vlastnil, tím byl nejen bohatší, ale tím větší vojsko také mohl shromáždit – proto panovník přestal půdu dávat

Lenní systém a feudální společnost

místo toho jim začal půdu pouze propůjčovat propůjčená půda = léno komu panovník propůjčil půdu = leník za propůjčení půdy požadoval panovník od leníka přísahu věrnosti – lenní přísahu pokud by leník přísahu porušil, panovník mu mohl léno odejmout – pro leníky velká hrozba, věrnost proto zachovávali po smrti leníka přísaha zaniká, není dědičná, lenní vztah zaniká i případě smrti panovníka

Lenní systém a feudální společnost problém nastal, když byl panovník slabý nebo když došlo k boji o moc např. mezi syny zemřelého panovníka toho šlechta vždy využila, protože věděla, že její pomoc panovník potřebuje a žádala za svou podporu a věrnost víc a víc dokonce chtěla šlechta udělit léno dědičně moc šlechty tak rostla a úměrně s tím upadala moc panovníka šlechtici také mohli mít své leníky, lenní pán své leníky chránil léno = lat. feudum → feudální společnost

Otázky Proč bylo důležité vlastnictví půdy? Jak fungoval lenní systém? Co je to léno, leník, lenní přísaha, lenní pán, lenní vztah? Jak se postupovalo v případě, že zemřel leník, a v případě, že zemřel lenní pán, v době, kdy léna nebyla udělována dědičně? Jak se situace řešily, když už byla léna dědičná?

Rytíři vrstva profesionálních bojovníků rytířem se člověk nemohl narodit, musel se jím stát musel mít vlastního koně, zbraně a zbroj, osvědčit se v boji, mít určité vlastnosti – být čestný, věrný a spolehlivý, věk min. 21 let později se titul rytíř stal nejnižším šlechtickým titulem

Otázky Jaký je rozdíl mezi šlechticem a rytířem?

Po meči a po přeslici dědičnosti po mužské linii se říká po meči, protože muž byl bojovník dědičnosti po ženské linii se říká po přeslici, protože jednou z důležitých ženských prací bylo předení, jinak by nebylo z čeho utkat látku na oděv

Duchovenstvo do této vrstvy patří všichni, kdo si zvolili náboženství jako náplň svého života a rozhodli se mu věnovat profesionálně kněží a řeholníci (mniši) nebo řeholnice (jeptišky) někteří řeholníci mohli současně působit jako kněží řeholníci a řeholnice (později i kněží) se zavazovali dodržovat celibát = naprostá pohlavní zdrženlivost → nesměli se ženit ani vdávat a nemohli mít děti příslušníkem této vrstvy se proto nikdo nemohl narodit – musel se jím stát

Celibát od počátku 13. st. byl celibát povinný pro všechny kněze, tedy i pro ty, kteří nebyli řeholníky celibát se však neprosadil všude na východě, v byzantské říši, například nikoli, a tak se pravoslavní kněží na rozdíl od římskokatolických dodnes mohou ženit a mohou mít děti také mnoho dalších církví celibát duchovních nezná

Kněží a uspořádání církve kněží jsou duchovní, kteří vykonávají náboženské úkony – slouží mše, křtí, oddávají, pohřbívají apod. z náboženského hlediska pečují o duše ostatních kněží mohli být pouze muži a vytvořili přísnou církevní hierarchii papež byl pokládán za Boha na zemi, volili ho nejvyšší duchovní hodnostáři – kardinálové

Kněží a uspořádání církve celá křesťanská Evropa kromě východní byla rozdělena do velkých správních celků – arcidiecézí arcidiecéze = velký správní celek, v čele s arcibiskupy arcibiskupové stáli v církevní hierarchii pod kardinály arcibiskupům byli podřízeni biskupové, kteří spravovali menší oblasti – diecéze vždy několik diecézí tvořilo jednu arcidiecézi diecéze se dál dělily na nejmenší církevní správní jednotky – farnosti, v čele farář kardinály, arcibiskupy a biskupy jmenoval papež faráře jmenoval biskup v raném středověku si právo dosazovat vyšší duchovní do jejich úřadů dlouho osobovali panovníci

Inkvizice církev přísně dbala na to, aby se věřící řídili jejími pokyny a nepochybovali o učení, které jim předkládala na vyhledávání těch, kteří tak nečinili, vznikla ve 13. st. zvláštní organizace – inkvizice = vyhledávání těch, kteří se neřídili pravidly církve

Mniši, jeptišky a kláštery mniši zasvětili svůj život náboženství jiným způsobem první mniši se uchylovali do ústraní, kde by mohli nerušeně přemítat o Bohu podobně smýšlející lidé časem vytvářeli větší skupiny – mnišské řády a zakládali mužské nebo ženské kláštery = komplexy obytných a hospodářských budov, součástí kostel, obehnány hradbou – chránila před nepřítelem, ale uzavírala také jejich obyvatele před okolním světem a zajišťovala jim tak nerušené soukromí

Mniši, jeptišky a kláštery představený mužského kláštera, který řídí jeho chod a zastupuje klášter navenek, se nazývá opat ženy, které si zvolily mnišský způsob života, se nazývají jeptišky v čele ženského kláštera stojí abatyše pravidla, která mniši a jeptišky ve středověku dodržovali, se nazývají řehole a jsou velmi přísná spali jen několik hodin denně, střídmě jedli a mnoho času věnovali modlitbám a práci obstarávali klášterní hospodářství a věnovali se i jiným užitečným činnostem: opisování knih, péče o nemocné a staré lidi a o sirotky

Mnišské řády mnišských řádů bylo několik lišily se od sebe nejen řeholí (pravidly), ale i oděvem, takže každý na první pohled poznal, k jakému řádu mnich nebo jeptiška patří muž nebo žena, kteří se rozhodli pro život v klášteře, se museli dobře seznámit s pravidly řehole, aby si byli jisti, zda je vůbec budou schopni po celý život dodržovat k tomu sloužilo určité období, kdy zájemci o vstup do řádu žili v klášteře na zkušenou pokud během této doby zjistili, že z nějakého důvodu vstoupit do řádu nemohou nebo nechtějí, mohli svobodně odejít po uplynutí této doby skládali slib, jímž se zavazovali k životu v poslušnosti, chudobě a čistotě zrušit takový slib a dovolit odchod z kláštera mohl pouze sám papež

Význam církve ve středověku duchovní byli ve středověku prakticky jediní vzdělaní lidé málokdo mimo duchovních uměl číst a psát duchovní potřebovali být gramotní, aby mohli studovat Bibli a další náboženské texty písmo bylo důležité pro správu státu, proto si někteří starověcí panovníci vybírali některé spolupracovníky i z řad duchovních církev měla velký význam pro rozvoj vzdělanosti a umění v klášterech vznikaly letopisy a kroniky, knihy se však také opisovaly

Význam církve ve středověku tiskařský stroj byl vynalezen až v 15. st., a tak nebyla jiná možnost jak knihu rozmnožit mniši neopisovali jenom Bibli a jiné křesťanské náboženské texty, ale také díla antických autorů středověkým mnichům vděčíme za to, co známe z antické literatury, protože žádné antické dílo se nám nezachovalo v originále kláštery mívaly svoje knihovny a stávaly se středisky vzdělanosti

Význam církve ve středověku kromě panovníka a nejbohatších šlechticů byla církev ve středověku také jediná, kdo měl dostatek prostředků na to, aby mohl budovat nákladné kamenné stavby (kláštery a chrámy) a platit umělcům za jejich práci (malířům za obrazy s náboženskými výjevy, řezbářům za zhotovení kostelního nábytku atd.) církev se významně podílela na rozvoji umění

Význam církve ve středověku v období raného středověku mělo křesťanství velký význam při utváření nových států: představa jednoho Boha na nebi byla silnou oporou pro představu jednoho svrchovaného panovníka v určité oblasti středověcí panovníci často pod záminkou šíření křesťanství napadali dosud pohanská území, která chtěli ovládnout vzhledem k důležitosti náboženství pro středověkého člověka je pochopitelné, že duchovní měli velkou autoritu tu se snažili využít i v politice, do níž církev často významně zasahovala

Otázky Jak vypadala církevní hierarchie? Jak vypadal život v klášteře? Jaký byl ve středověku význam latiny? Je z nějakého důvodu znalost latiny důležitá i dnes? Jak se církev podílela na rozvoji vzdělanosti a umění? Proč mohla církev zasahovat i do politiky?

Pracující lidé nejpočetnější vrstva převážně zemědělci zemědělství ve středověku mělo nízkou úroveň – zemědělci dokázali vypěstovat jen o málo více, než sami potřebovali k obživě → právě proto musela v zemědělství pracovat většina lidí nadprodukce v zemědělství je důležitá pro vývoj společnosti zemědělci mohli být svobodní i nesvobodní nesvobodní = nevolníci jejich pán měl nad nimi právo života i smrti a mohl s nimi po libosti nakládat

Pracující lidé mohl je např. i s půdou, na které hospodařili, darovat či prodat na druhou stranu měl pán právo nevolníka propustit na svobodu svobodný i nesvobodný zemědělec měl svého pána, kterému byl poddaným – odevzdával mu dávky – úroda, med, sůl, dobytek, drůbež, výrobky = naturální dávky, později v penězích = peněžní dávky pán ho za to chránil svobodný člověk měl navíc ještě vojenskou povinnost když se jeho pán chystal do boje, musel se svobodný člověk chopit zbraně a na válečné tažení ho následovat

Pracující lidé pro chudší zemědělce často obtížné, protože bojovníci si museli sami obstarat zbraně, zbroj, případně koně a po celou dobu válečného tažení se sami živit jediná odměna byl podíl na kořisti v případě vítězství pro zbavení vojenské povinnosti se někteří lidé z vlastní vůle stávali nevolníky mnoho se jich však stalo nevolníky nedobrovolně, většinou proto, že sami neměli dostatek půdy, jež by je uživila, a pán, který jim dovolil hospodařit na své půdě, se k nim začal jako k nevolníkům chovat tato společenská vrstva živila obě předchozí vrstvy

Otázky Jaké měli zemědělci povinnosti? Co to jsou naturální a peněžní dávky? Jaké měl postavení svobodný zemědělec a nevolník? Jak se lidé mohli stát nevolníky?

Vysvětlete následující pojmy abatyše arcibiskup arcibiskupství arcidiecéze biskup biskupství celibát církev římskokatolická církev diecéze farnost hierarchie inkvizice kardinál komplex křest mše naturální dávky opat papež řehole šlechta

Opakování brainstorming vymysli spolužákům otázku pravda x lež doplňte