Úhradové mechanismy v roce 2015 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA 21. květen 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Advertisements

Domácí násilí a veřejné zdravotní pojištění Nárok, regresy, data, budoucnost?
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
HV FN Brno 2014 Vývoj hospodaření F A K U L T N I N E M O C N I C E B R N O w w w. f n b r n o. c z.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Koncept úhrad v roce Výběr pojistného od roku 2012 Výběr pojistného za zaměstnance a osvč (2015  2016) + 7,4 mld. Kč Platba státu za státní pojištěnce.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Právní postavení českého lékaře z pohledu Výboru pro zdravotnictví PSP ČR R. Vyzula
REFORMNÍ KROKY MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ V OBLASTI ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Ministerstvo zdravotnictví České republiky Praha,
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Data o nákupech, úhradách a vykázané péči JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
IROP předpokládaná podoba implementace.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
MUDr. Milan Kubek Prezident ČLK. Smysl a cíl Hledání pokud možno spravedlivého kompromisu mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními.
Ing. Ladislav Friedrich, CSc. Prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR Nákupy léčivých přípravků a zdravotnických prostředků do nemocnic.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Obsah prezentace Obsah prezentace : DRG a úhrady Úhrady v roce 2012 – úhradová vyhláška Obavy a očekávání poskytovatelů zdravotní péče Obavy a očekávání.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pojem přeměna obchodní společnosti
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Opatření k jednodušší a rychlejší administraci projektů
31 Základní typy zdravotnických systémů
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Kde vzít na platy lékařů?
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Financování přímých NIV
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Problematika uzavírání smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními PharmDr. Ivana Cimalová, MBA ředitelka zdravotnického odboru ZPMV ČR Čestlice,
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Poskytovatelé domácích zdravotních služeb Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Novela zákona o léčivech v souvislosti se změnou EU legislativy
Školení obcí Olomouckého kraje
AČMN, 1. LF UK Praha, FHS UK Praha, LRS Chvaly
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Život bez střeva , Praha.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Možnosti řešení LTC.
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

Úhradové mechanismy v roce 2015 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA 21. květen 2014

Vývoj výdajů na zdravotní péči Výdaje na zdravotní péči v minulých letech i vlivem restriktivních úhradových vyhlášek stagnovaly: Zdroj: hlášení ZP tis. Kč

Obecné principy financování – věcná stránka Systém veřejného zdravotního pojištění vyčerpal veškeré rezervy, lze tedy vydat na úhradách jen to, co umožní výběr pojistného V minulých letech v segmentu lůžkové akutní péče došlo k významné restrikci, pro rok příští se počítá spíše s mírným růstem + kompenzací za zrušení regulačních poplatků Úhradové mechanismy pro příští rok budou podobné (třebaže může docházet k parametrickým změnám) jako v roce předchozím – Ministerstvo neplánuje zásadní změny

Obecné principy financování – formální stránka Ministerstvo zdravotnictví považuje za prioritu, aby v rámci Dohodovacího řízení došlo k dohodě v co nejvíce segmentech péče. MZ se musí řídit výsledky Dohodovacího řízení, resp. čekat, zda se jednotlivé segmenty dohodnou či ne. Nedojde-li k dohodě 120 dní před koncem kalendářního roku, stanovuje úhrady MZ (48/1997 Sb.). Je nerealistické očekávat, že úhradová vyhláška vyjde dříve než cca v listopadu

Základní teze financování nemocniční péče I. DRG jako hlavní platební mechanismus akutní péče Ministerstvo plánuje dále rozvíjet systém DRG V souladu s Programovým prohlášením vlády lépe institucionálně ukotvíme rozvoj DRG převodem agendy z NRC na jiný subjekt Paušální platba za lůžkoden u následné a dlouhodobé péče Výhledově je třeba lépe reflektovat v úhradách funkční stav pacienta Na MZ v této souvislosti probíhá projekt s cílem ověřit schopnost různých klasifikačních mechanismů funkčních stavů predikovat spotřebu péče

Základní teze financování nemocniční péče II. Podíl výdajů na ústavní péči na celku zdravotnictví spíše nižší, nelze tedy příliš uvažovat o dalším snižování: Zdroj: OECD, 2011

Základní teze financování nemocniční péče III. V minulém roce došlo k narovnání základních sazeb, zůstaly však tzv. koeficienty specializace. Pro rok 2015 MZ plánuje zachování koeficientů specializace, uvažuje se však o jejich diferenciaci pro jednotlivé DRG baze. Opět budou nastaveny pro poskytovatele risk- koridory pro zajištění toho, aby nedošlo jak k problémům na straně poskytovatelů, tak k destabilizaci systému vlivem přílišných navýšení

Výrok Ústavního soudu Pl. ÚS 19/13 Ústavní soud posoudil jako neústavní zejména: 1. Možnost zdravotní pojišťovny používat regulační omezení selektivně 1. Snížená hodnota bodu nepokrývá náklady na poskytování, což je v rozporu s právem podnikat 1. Hodnota bodu u nesmluvních poskytovatelů zavdává neodůvodněnou nerovnost mezi poskytovateli

Reflexe výroku Ústavního soudu v úhr. mechanismech Ad 1.: Úhradové mechanismy budou přesně definovat, jakým způsobem musí být při překročení „regulačních limitů“ uplatněna regulace. Libovůle byla odstraněna již ve vyhlášce pro rok 2014 Ad 2.: V případě překročení určitého limitu dochází k postupnému snižování hodnoty bodu pro celou produkci. Mírná degrese zajišťuje že nedochází ke „skoku“ kritizovanému ÚS a není tak porušeno právo na podnikání Ad 3.: MZ nebude v úhradových vyhláškách upravovat hodnotu bodu pro nesmluvní zařízení

Problematika přeshraniční péče Nařízení EP a ES č. 883/2004 (nárok na nezbytnou péči v zemích EU za stejných podmínek jako pro místní pojištěnce, plánovaná péče pouze s nárokovým dokladem) Nově od října 2013 Směrnice EU 2011/24/EU. Pojištěnec může čerpat péči bez předchozího souhlasu, ale na rozdíl od postupu dle Nařízení ji musí sám uhradit a následně nárokovat refundaci od zdravotní pojišťovny do výše „domácí“ ceny Ministerstvo zdravotnictví nepředpokládá významný nárůst případů plánované přeshraniční péče již jen kvůli nutnosti vydání většího objemu hotovosti

Další problematické body úhradových mechanismů I. Kvalita DRG Zatím ne zcela možné platit jednotnou sazbou bez dalších vyrovnávacích opatření (koeficienty specializace) – přílišná heterogenita v rámci DRG bazí.

Kultivace DRG Je nutné reformu DRG pojmout konceptuálně správným způsobem, a ne jen neustále „záplatovat“:

Další problematické body úhradových mechanismů II. V posledních letech dochází k velmi výraznému (a do budoucna jen velmi obtížně udržitelnému) růstu nákladů na „centrové léky“ Rozevírají se pomalu nůžky mezi tím, co umožňuje medicína a tím, co je financovatelné v rámci v. z. p. Růst výdajů na „centrové“ léky Centrové léky tis. Kč Zdroj: Hlášení ZP

Další postup MZ v problematických oblastech Nutno postupovat koncepčně a navrhovat dlouhodobá řešení, neexistují jednoduchá rychlá řešení. Ministerstvo převede agendu DRG z NRC na jiný subjekt pod větší kontrolou MZ a zintenzivní práce na kultivaci Řešením stoupajících nákladů na centrové léky je zejména regulace na vstupu – SÚKL musí důsledněji aplikovat kritéria nákladové efektivity (HTA)

Děkuji za pozornost!