Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluMentální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Zákon o sociálních službách
Podpůrný metodický seminář I.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výchova mládeže s více vadami
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPatologické.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základy speciální pedagogiky
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s. Barbora Uhlířová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence DUM_19.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedie Co mají společné?.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální retardace (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru mentální retardace a přibližuje problematiku vzniku mentální retardace, její syndromy, příčiny vzniku a dělení podle IQ. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je minut.

Mentální retardace - MR: vrozené postižení, neschopnost dosáhnout odpovídajícího stupně intelektového vývoje (méně než 70% normy), stav je trvalý, 3% MR má lehkou MR.

Příčiny mentální retardace Postižení CNS vlivem a) prostředí: - fyzikální, - chemické, - biologické, b) geneticky – norma je 46 chromozomů v 23 párech. Např. Downův syndrom (47 chromozomů – 22 párů a jednu trojici).

Lehká mentální retardace: IQ 50-69, duševní vývoj zaostává od raného dětství, opoždění v řeči, sociálních chování, úrovni návyků, hry a pohybových dovednostech, dospělí uvažují na úrovni 11ti-letého dítěte, myšlení je logické v konkrétní úrovni, řeč mohou užívat účelně, dosáhnou plné nezávislosti v osobní péči, osvojí si základy čtení, psaní a počítání, pracovně začlenitelní pod dohledem.

Středně těžká mentální retardace: IQ 35-49, psychomotorický vývoj značně opožděn, chůze se objevuje až o roky později ve srovnání s normou, hra je stereotypní, řeč agramatická, slovník chudý, artikulace neobratná, sebeobsluha není na žádoucí úrovni, v dospělosti dosahují úrovně předškolního dítěte (6 let).

Středně těžká mentální retardace II Myšlení je názorové, infantilní, nerespektuje logické vazby. Paměť mechanická s malou kapacitou. Učení je limitováno na mechanické podmiňování, pokroky jsou malé. Pod vedením dosáhne výkonu jednoduché manuální práce. V dospělosti nedosáhne zcela samostatného života, vyžaduje trvalou péči jiných.

Těžká mentální retardace: IQ 20-34, psychomotorické opoždění – řeč a chůze se objevuje okolo 6. roku, slovník je omezen na malé množství výrazů, které dítě používá nepřesně, někdy nemluví vůbec, uvažuje na úrovni batolete, učení vyžaduje dlouhodobé úsilí – výsledek je pouze zvládnutí základních úkonů sebeobsluhy a plnění jednoznačných úkonů.

Těžká mentální retardace II Často se vyskytuje jako kombinované postižení, objevuje se porucha motoriky, smyslové vady a jiné defekty. Jsou i v dospělosti plně závislí na péči druhých.

Hluboká mentální retardace: IQ pod 20, kombinované postižení, imobilita nebo výrazné omezení pohybu, nepatrná nebo žádná schopnost pečovat o své základní potřeby, plná závislost na druhých, učení je možno zaměřit pouze na rozvíjení schopnosti porozumět, řeč nerozvinuta, poznávací schopnosti omezené (libost,nelibost).

Otázky : 1.Od jakého bodu IQ mluvíme o jedinci jako o mentálně retardovaném? 2.Jaké je dělení mentální retardace? Jaké mají jednotlivé stupně mentální retardace hodnoty IQ? 3.Na jakém stupni mentální retardace má člověk pod dohledem možnost začlenit se do intaktní společnosti? 4.Na kterém stupni mentální retardace je v malé míře nebo vůbec nerozvinuta řeč? 5.Vyjmenuj příčiny mentální retardace.

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové