Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální retardace (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru mentální retardace a přibližuje problematiku vzniku mentální retardace, její syndromy, příčiny vzniku a dělení podle IQ. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je minut.
Mentální retardace - MR: vrozené postižení, neschopnost dosáhnout odpovídajícího stupně intelektového vývoje (méně než 70% normy), stav je trvalý, 3% MR má lehkou MR.
Příčiny mentální retardace Postižení CNS vlivem a) prostředí: - fyzikální, - chemické, - biologické, b) geneticky – norma je 46 chromozomů v 23 párech. Např. Downův syndrom (47 chromozomů – 22 párů a jednu trojici).
Lehká mentální retardace: IQ 50-69, duševní vývoj zaostává od raného dětství, opoždění v řeči, sociálních chování, úrovni návyků, hry a pohybových dovednostech, dospělí uvažují na úrovni 11ti-letého dítěte, myšlení je logické v konkrétní úrovni, řeč mohou užívat účelně, dosáhnou plné nezávislosti v osobní péči, osvojí si základy čtení, psaní a počítání, pracovně začlenitelní pod dohledem.
Středně těžká mentální retardace: IQ 35-49, psychomotorický vývoj značně opožděn, chůze se objevuje až o roky později ve srovnání s normou, hra je stereotypní, řeč agramatická, slovník chudý, artikulace neobratná, sebeobsluha není na žádoucí úrovni, v dospělosti dosahují úrovně předškolního dítěte (6 let).
Středně těžká mentální retardace II Myšlení je názorové, infantilní, nerespektuje logické vazby. Paměť mechanická s malou kapacitou. Učení je limitováno na mechanické podmiňování, pokroky jsou malé. Pod vedením dosáhne výkonu jednoduché manuální práce. V dospělosti nedosáhne zcela samostatného života, vyžaduje trvalou péči jiných.
Těžká mentální retardace: IQ 20-34, psychomotorické opoždění – řeč a chůze se objevuje okolo 6. roku, slovník je omezen na malé množství výrazů, které dítě používá nepřesně, někdy nemluví vůbec, uvažuje na úrovni batolete, učení vyžaduje dlouhodobé úsilí – výsledek je pouze zvládnutí základních úkonů sebeobsluhy a plnění jednoznačných úkonů.
Těžká mentální retardace II Často se vyskytuje jako kombinované postižení, objevuje se porucha motoriky, smyslové vady a jiné defekty. Jsou i v dospělosti plně závislí na péči druhých.
Hluboká mentální retardace: IQ pod 20, kombinované postižení, imobilita nebo výrazné omezení pohybu, nepatrná nebo žádná schopnost pečovat o své základní potřeby, plná závislost na druhých, učení je možno zaměřit pouze na rozvíjení schopnosti porozumět, řeč nerozvinuta, poznávací schopnosti omezené (libost,nelibost).
Otázky : 1.Od jakého bodu IQ mluvíme o jedinci jako o mentálně retardovaném? 2.Jaké je dělení mentální retardace? Jaké mají jednotlivé stupně mentální retardace hodnoty IQ? 3.Na jakém stupni mentální retardace má člověk pod dohledem možnost začlenit se do intaktní společnosti? 4.Na kterém stupni mentální retardace je v malé míře nebo vůbec nerozvinuta řeč? 5.Vyjmenuj příčiny mentální retardace.
Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové