ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA KONCI DEVATENÁCTÉHO A NA POČÁTKU DVACÁTÉHO STOLETÍ Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 12Číslo.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 09_Národní divadlo TÉMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Divadlo Járy Cimrmana Divadlo Járy Cimrmana mystifikace inteligentní humor.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Divadlo Klauniky uvádí Stranu mírného pokroku v mezích zákona tedy přírodního.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Budapešť. Parlament Budapešťský parlament je jedna z největších dominant Budapeště. Budapešťský parlament je jedna z největších dominant Budapeště. Z.
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Seminář o stavebním spoření
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Třebová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Romantismus.
Vznik řeckého divadla Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financování přímých NIV
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.24_Kultura_a_umeni.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dějiny hudby a její osobnosti
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
D I V A D L O.
Volný čas – kultura: kina, divadla, koncerty, výstavy, muzea
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Richard Wagner AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
PROJEKT KNIHA Ateliér VDN DIFA JAMU v Brně.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
1.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Wolfgang Amadeus Mozart
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Věcné učení První pomoc
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA KONCI DEVATENÁCTÉHO A NA POČÁTKU DVACÁTÉHO STOLETÍ Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia

Václav Cejpek „Sen, tento drahocenný svědek, nám skýtá více objasnění o nejpodstatnějších přáních naší osobnosti, než by byla schopna nám poskytnout ta nejpřesnější a nejjemnější analýza…“ „Sen, tento drahocenný svědek, nám skýtá více objasnění o nejpodstatnějších přáních naší osobnosti, než by byla schopna nám poskytnout ta nejpřesnější a nejjemnější analýza…“ Adolphe Appia,

Václav Cejpek „Aby bylo divadlo zachráněno, musí být zničeno; všichni herci a herečky musí zemřít na mor… to oni divadlo ničí.“ Eleonora Duseová, 1900 „Aby bylo divadlo zachráněno, musí být zničeno; všichni herci a herečky musí zemřít na mor… to oni divadlo ničí.“ Eleonora Duseová,

Prolog reformy RICHARD WAGNER

Václav Cejpek Richard Wagner

Václav Cejpek Wagnerovy opery Bludný Holanďan Bludný Holanďan –na repertoáru ND Brno Tannhäuser Tannhäuser –na repertoáru ND Praha Lohengrin Lohengrin Tristan a Isolda Tristan a Isolda Mistři pěvci norimberští Mistři pěvci norimberští Prsten Nibelungův (tetralogie) Prsten Nibelungův (tetralogie) –Zlato Rýna –Valkýra –Siegfried –Soumrak bohů 6

Wagner / Umělecké dílo budoucnosti „Gesamtkunstwerk“ - syntetické umělecké dílo „Gesamtkunstwerk“ - syntetické umělecké dílo romantismus – sebevědomí umělce dovoluje tvrzení, že člověk jako tvůrce je roven tvůrčí síle přírody romantismus – sebevědomí umělce dovoluje tvrzení, že člověk jako tvůrce je roven tvůrčí síle přírody řecká tragédie – pro Wagnera příklad Gesamtkunstwerku řecká tragédie – pro Wagnera příklad Gesamtkunstwerku všechna umění mají společný cíl, jemuž jsou podřízena - divadelní syntetické umělecké dílo (operu) všechna umění mají společný cíl, jemuž jsou podřízena - divadelní syntetické umělecké dílo (operu) Václav Cejpek

Bayreuth – festivalové divadlo Zelený kopec v Bayreuthu Zelený kopec v Bayreuthu 1872 – 1876 stavba divadla 1872 – 1876 stavba divadla –první premiéra Zlato Rýna úvěr 400 tis. marek (přes 3 miliony EUR) – Ludvík Bavorský úvěr 400 tis. marek (přes 3 miliony EUR) – Ludvík Bavorský 8

Václav Cejpek Bayreuth / jeviště jevištní portál jevištní portál –výška 11, 8 m –šířka 13 m, maximálně 27 m hloubka 22 m + zadní jeviště 13 m (celkem 35 m) celková délka divadla 100 m celková délka divadla 100 m výška (k provazišti) 26 m, výška (ke střeše) 36 m výška (k provazišti) 26 m, výška (ke střeše) 36 m hloubka sjetého jeviště 13 m hloubka sjetého jeviště 13 m 9

Václav Cejpek Bayreuth / Festivalové divadlo orchestr - pro diváka neviditelný orchestr - pro diváka neviditelný –hluboké orchestřiště –ozvučná deska – kryje orchestr a směruje zvuk hudby na jeviště –orchestr = „mystická prohlubeň“ hlediště hlediště –rovnoměrně stoupající amfiteátr –téměř ideální pohled ze všech míst –podlaha a sloupy ze dřeva jsou potaženy sádrou – vynikající akustika (smíšený zvuk) –dnes 1974 sedadel 10

Václav Cejpek Hlediště Festivalového divadla v Bayreuthu 11

Orchestřiště Festivalového divadla v Bayreuthu Václav Cejpek

Václav Cejpek Hlediště Festivalového divadla v Bayreuthu 13

Václav Cejpek Bayreuth / Festivalové divadlo wagnerovská opona wagnerovská opona –otvírá se diagonálně do stran a současně nahoru úplné zatemnění hlediště úplné zatemnění hlediště vynikající akustika vynikající akustika hrají se zde jen Wagnerovy opery hrají se zde jen Wagnerovy opery –letní festival – každý rok – 28. 8) 14

Václav Cejpek Tannhäuser Zlato Rýna 15

Václav Cejpek Ludwig II. Bavorský obdivující mecenáš Richarda Wagnera „šílený král“, „pohádkový král“ … Ludvík II. Zámek Neuschwanstein 16

PŘELOM 19. A 20 STOLETÍ PRVNÍ DIVADELNÍ REFORMA

Václav Cejpek První divadelní reforma zpochybnění iluzivního divadla – proti realismu a naturalismu zpochybnění iluzivního divadla – proti realismu a naturalismu významný bod obratu a proměny významný bod obratu a proměny představitelé: představitelé: –Adolphe Appia –Edward Gordon Craig –Jacques Copeau –Vsevolod Emiljevič Mejerchold –Peter Behrens –Georg Fuchs –(…) 18

Scénograf, režisér a teoretik divadla ADOLPH APPIA

Appia /Základní cíl představení umělecká jednota - tři protichůdné vizuální prvky umělecká jednota - tři protichůdné vizuální prvky –pohybující se trojrozměrný herec –vertikální scéna –horizontální podlaha jeviště zdroj nejednoty a rozporu: malovaná dekorace zdroj nejednoty a rozporu: malovaná dekorace Václav Cejpek

Václav Cejpek Appia / Jevištní prostředky, zásady –odmítá malované dekorace – doporučuje trojrozměrné objekty (rampy, schody, pódia…) –podpora pohybu herce –světlo – sjednocuje všechny prvky, proměňuje nálady, vyjadřuje emoce –světlo – vizuální protějšek hudby –celek inscenace musí řídit jedna osoba – režisér 21

Appia / Scénické návrhy Václav Cejpek

Hudební skladatel a pedagog, zakladatel eurytmiky ÉMILE JAQCUES DALCROZE

Václav Cejpek docent na ženevské konzervatoři docent na ženevské konzervatoři EMILE JACQUES DALCROZE 1865 – 1950 EMILE JACQUES DALCROZE 1865 –

Dalcroze Ženeva Ženeva taneční gymnastika taneční gymnastika Hellerau u Drážďan – Dalcrozova škola Hellerau u Drážďan – Dalcrozova škola Eurytmika Eurytmika –fyzické vyjadřování hudby, rytmus určuje gesta a pohyb na jevišti –zvládnutí rytmu sjednotí všechny prostorové a časové prvky v jeden celek Václav Cejpek

Václav Cejpek HELLERAU (Drážďany) HELLERAU (Drážďany) 26

Václav Cejpek Spolupráce Appia - Dalcroze divadelní využití eurytmiky – systém, který vede k fyzickému vyjadřování hudby divadelní využití eurytmiky – systém, který vede k fyzickému vyjadřování hudby rytmus v textu určuje gesta a pohyb na jevišti rytmus v textu určuje gesta a pohyb na jevišti zvládnutí rytmu sjednotí prostorové a časové prvky v harmonický celek zvládnutí rytmu sjednotí prostorové a časové prvky v harmonický celek společné inscenace v Hellerau společné inscenace v Hellerau Appia navrhl pro Dalcrozovu školu první divadlo moderní doby – jeviště nemá portál, je zcela otevřené a je propojeno s hledištěm Appia navrhl pro Dalcrozovu školu první divadlo moderní doby – jeviště nemá portál, je zcela otevřené a je propojeno s hledištěm 27

Dalcroze / Eurytmika Václav Cejpek

Herec, scénograf, režisér, divadelní teoretik EDWARD GORDON CRAIG

Václav Cejpek EDWARD GORDON CRAIG 1872 – 1966 EDWARD GORDON CRAIG 1872 –

Craig –syn herečky Ellen Terryové a architekta Edwarda Godwina –vliv matky – kniha Ellen Terry and her Secret Self –1889 hrál poprvé malou roli v Lyceum Theatre –8 let v Lyceum Theatre, vliv Henry Irvinga Václav Cejpek

Václav Cejpek Ellen Terryová a Edward Gordon Craig v představení Mrtvé srdce 32

Václav Cejpek Craig v roli Hamleta 33

Václav Cejpek Spolupráce Craig-Duncanová Isadora Duncanová 1878 – 1927 americká tanečnice turné po Evropě konfrontace s jejím tanečním uměním = koncepce divadla budoucnosti 34

Craig / Nadloutka obecně: Craig odsuzuje realismus jako pouhou nápodobu skutečnosti, bez uměleckého výrazu obecně: Craig odsuzuje realismus jako pouhou nápodobu skutečnosti, bez uměleckého výrazu umění může vzniknout jen tehdy, jsou-li všechny tvůrčí prostředky podřízeny umělcově vůli umění může vzniknout jen tehdy, jsou-li všechny tvůrčí prostředky podřízeny umělcově vůli loutka není zmítána emocemi a egoismem – může hrát lépe než živý herec loutka není zmítána emocemi a egoismem – může hrát lépe než živý herec Václav Cejpek

Craig / Nadloutka herec nezaručuje vládu nad svými tvůrčími prostředky, ani nezávislost na určitých vzorech herec nezaručuje vládu nad svými tvůrčími prostředky, ani nezávislost na určitých vzorech v důsledku toho musí být vyhnán z jeviště a nahrazen „nadloutkou“ v důsledku toho musí být vyhnán z jeviště a nahrazen „nadloutkou“ Václav Cejpek

Craig / Nadloutka Co je nadloutka? Co je nadloutka? –Craigova koncepce se vyvíjela a proměňovala –nadloutku chápe jako dokonalý mechanismus nahrazující herce –nadloutku jindy považuje za dokonale připraveného herce, který se nechá vést pokyny (koncepcí) režiséra –… Václav Cejpek

Craig – Hamlet / MCHAT Václav Cejpek

Václav Cejpek Hamlet (MCHAT Moskva) / Scéna u dvora (vlevo) / Olga Knipperová a Vasilij Kačalov (vpravo) 39

Václav Cejpek divadlo je samostatné umění – spojuje jednání, slova, linie, barvy a rytmus do jednoho celku divadlo je samostatné umění – spojuje jednání, slova, linie, barvy a rytmus do jednoho celku celek inscenace je jednotný a čistý jako obraz nebo socha celek inscenace je jednotný a čistý jako obraz nebo socha ne pouze realizace textu ne pouze realizace textu scénografie – divadlo je vizuální umění (divák chce hru vidět, nikoliv slyšet) scénografie – divadlo je vizuální umění (divák chce hru vidět, nikoliv slyšet) monumentalita monumentalita Principy Craigova učení o divadle: 40

Principy Craigova učení o divadle: pravé úhly a rovnoběžky pravé úhly a rovnoběžky mobilní dekorace – paravány (screens); mají se pohybovat analogicky s pohybem herců mobilní dekorace – paravány (screens); mají se pohybovat analogicky s pohybem herců nehierarchizuje prvky inscenace, odmítá dominantnost jednoho prostředku nehierarchizuje prvky inscenace, odmítá dominantnost jednoho prostředku odsuzuje herecké hvězdy odsuzuje herecké hvězdy nadloutka (Übermarionette) nadloutka (Übermarionette) –nemá vlastní já –je schopna vyhovět všem požadavkům Václav Cejpek

Václav Cejpek Appia a Craig – srovnání divadelní umělec je divadelní umělec je –A: interpretem díla skladatele-dramatika –C: plnohodnotný a svéprávný tvůrce hierarchie prvků v inscenaci hierarchie prvků v inscenaci –A: hierarchizuje divadelní prvky –C: odmítá hierarchizaci inscenačních prvků scéna scéna –A:sukcesivní scéna (různá dějiště pro každé místo ve hře) –C: scéna má vyjádřit ducha celého díla, změny odráží kineticky 42