ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ ROČNÍK:9. TÉMA:ODMĚŇOVÁNÍ PRÁCE AUTOR:MGR. SVĚTLANA HAJDINOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_29_SH
ANOTACE Téma: ODMĚŇOVÁNÍ PRÁCE Cílová skupina: práce je určena pro žáky 9. ročníku Cíl: Žáci si osvojí základní pojmy týkající se odměny za práci – rozdíl mezi platem a mzdou, formy odměn. Pomůcky: psací potřeby, sešit, pracovní úkol – ZA CO MZDU NEBO PLAT?, pracovní list - VYHLEDÁVAČKA Klíčová slova: mzda, plat, formy odměn Práce obsahuje: stručný zápis informací k tématu, 1 pracovní úkol a 1 pracovní list Možnosti využití: k uvedení nového učiva i k opakování již probraného učiva
PILOTÁŽ (doporučení – upozornění – zpětná vazba) Materiál byl použit ve 4 třídách 9. ročníku. Žáci pracovali ve skupinách a zabývali se podmínkami pro poskytování odměny. Práce s materiálem přispívá k osvojení probíraných pojmů. V prezentaci jsou použity hypertextové odkazy podrobněji vysvětlující, rozšiřující nebo doplňující vybrané pojmy prezentace (snímky 6 a 8). V prezentaci je skrytý snímek 7 – informace pro učitele. V prezentaci je použita animace. Pracovní úkoly mohou být využity v hodině, jako DÚ nebo samostatná práce, lze je ohodnotit. Pro práci žáků lze využít pracovní listy, u kterých je uvedeno, zda je stačí promítnout na tabuli nebo je třeba je vytisknout pro žáky.
MZDA NEBO PLAT? Mzda odměňování zaměstnance ostatních zaměstnavatelů peněžité plnění nebo plnění peněžité hodnoty (naturální mzdy) poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci za vykonanou práci Plat odměňování zaměstnance – státu, územních samosprávných celků (krajů a obcí), státních fondů, příspěvkových organizací peněžité plnění poskytované zaměstnanci za práci pro zaměstnavatele
NATURÁLNÍ MZDA Příklady: pouze se souhlasem zaměstnance, přiměřeně jeho potřebám část mzdy musí být vyplacena v penězích Naturální mzda = výrobky (kromě lihovin, tabákových výrobků nebo jiných návykových látek, výkonů, práce nebo služeb)
Pracovní úkol : ZA CO MZDU NEBO PLAT? SKUPINOVÁ PRÁCE IA tabule
POKYNY K PRÁCI: 1. MOŽNOST TŘÍDA SE ROZDĚLÍ DO SKUPIN PO 4 – 5 ŽÁCÍCH A KAŽDÁ SKUPINA SE SNAŽÍ PŘIJÍT NA CO NEJVÍC KRITÉRIÍ, PODLE KTERÝCH SE POSUZUJE, ZA CO LZE OBDRŽET V JEDNOTLIVÝCH KATEGORIÍCH MZDU – PLAT 2. MOŽNOST BRAINSTORMING – TŘÍDA SPOLEČNĚ DOPLŇUJE NÁPADY UČITEL NA ZÁVĚR UKÁŽE KONKRÉTNÍ KRITÉRIA A POROVNÁ S PRACÍ ŽÁKŮ (VIZ NÁSLEDUJÍCÍ) ZA CO MZDU NEBO PLAT? SKUPINOVÁ PRÁCE – pokyny k práci
ZA CO MZDU NEBO PLAT? POSKYTOVÁNÍ MZDY, PLATU - odpovědi 1.Složitost, odpovědnost a namáhavost práce se posuzuje podle: vzdělání a praktických znalostí a dovedností potřebných pro výkon této práce podle složitosti předmětu práce a pracovní činnosti podle organizační a řídící náročnosti podle míry odpovědnosti za škody, zdraví a bezpečnost podle fyzické, smyslové a duševní zátěže a působení negativních vlivů práce 2.Pracovní podmínky se posuzují podle: obtížnosti pracovních režimů vyplývajících z rozvržení pracovní doby, například do směn, dnů pracovního klidu, na práci v noci nebo práci přesčas podle škodlivosti nebo obtížnosti dané působením jiných negativních vlivů pracovního prostředí podle rizikovosti pracovního prostředí 3.Pracovní výkonnost se posuzuje podle: intenzity a kvality prováděných prací pracovních schopností pracovní způsobilosti 4.Výsledky práce se posuzují podle: množství kvality
FORMY MZDY 1.časová - odměna podle času práce - Kč/hod. krát počet odpracovaných hodin 2.úkolová - množství odvedené práce - stanovena norma (Kč/ks, Kč/m ² ) 3.podílová - podíl na dosažených výsledcích - % z tržby 4.smíšená - časová + podílová, časová + úkolová
Pracovní list: VYHLEDÁVAČKA tisk pro žáka nebo IA tabule Vyhledej v textu citáty a rčení o odměně, vysvětli, jak chápeš jejich obsah: 1.JikleBeznhuprácekaruzhnejsouklonjukoláčem nugz. 2.Jakáítádrčpráce,zreříbjkotakováituzbážélkod měnafrížsv. 3.FrčesKomuhAwešsejZnelení,kojHZýžtomuptor iFERsečtelkuzelenítraFduioL.
Pracovní list: VYHLEDÁVAČKA - řešení Vyhledej v textu citáty a rčení o odměně, vysvětli, jak chápeš jejich obsah: 1.JikleBeznhuprácekaruzhnejsouklonjukoláčem nugz. 2.SJakáítádrčpráce,zreříbjkotakováituzbážélkod měnafrížsv. 3.FrčesKomuhAwešsejZnelení,kojHZýžtomuptor iFERsečtelkuzelenítraFduioL.
ZÁVĚR 1.Plat dostaneme za práci ve státních organizacích – vždy peněžitý. 2.Mzdu dostaneme v ostatních zaměstnáních – peněžitou, popř. naturální. 3.Odměnu obdržíme ve formě časové, úkolové, podílové a smíšené. REFLEXE: Víš, v jaké formě dostávají mzdu-plat rodiče? Zeptej se.
ZDROJE [on line] dostupné z www: Použité kliparty: HORSKÁ, Viola. Občanská výchova pro 8. a 9. ročník základní školy. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1999, 215 s. ISBN